Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 het pga få fläktar

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en förklaring till att "en del" Imacar blir heta,,

Imac G5, Som synes är det endast 2 fläktar som suger luften från undersidan och ut genom ovansidan. Den ena fläkten ska sörja för CPUn som avger massor av värme den andra suger luft mellan Moderkort och skärmen. Förutom Skärm & CPU avger både minnen, El-transformator, hårddisk massor av värme. De två fläktar är helt undermåliga att sörja för kylningen av en Imac G5, Samma sak gäller några av Apples bärbara burkar som är byggda med samma stil.

PM G5, här en av de första modellerna, Samma processor / CPU som Imacen åvan, Här är det 6st kraftiga fläktar som sörjer för kylningen och här finns ingen skärm som avger extra värme..
Detta kan förklara en hel del av problemen med Apples kompakta och smidiga burkar, som tyvärr för kunden en massa problem och strul.
Verkstadstider om och om igen. Kostnader till ingen nytta

Byter ut länken mot den länken innehåller.

Mod

Senast redigerat 2006-07-04 17:37

Har du mätt temperaturer på iMac G5 resp. PowerMac G5 på t.ex. chip och luftutsläpp? Att bara använda sig av antalet fläktar i en dator som mått på en upplevd högre felfrekvens känns ganska långsökt.

Ps. Det stavas fläkt. ds.

Har jag inte gjort. Långsökt eller inte så fungerar de Imacar jag fixat aldeles utmärkt nu...

Warmt av bara faan :-)

Det behövs inte mätas något. Imacarna är BETYDLIGT varmare än PMen. att visa antalet fläcktar är ett enkelt sätt visst men det ligger ju en logik i det tänkandet,, eller ???

Så tjejens PC (Pentium 4 nånting) borde fungera bättre och kallare än min iMac eftersom hennes har 5 fläktar och min bara två? Det gör den inte, hennes överhettas hela tiden och kan inte användas när det är såhär varmt ute.

På vilket sätt har du fixat iMac:arna?

Din logik (s.k. abduktiv logik) går inte att använda för att bevisa något på ett objektivt sätt.

Ursprungligen av mac-walle:

Jag har en förklaring till att en del Imacar blir heta,,

http://members.chello.se/walleolsson/G5.html

Hhhhmmmm menar du att iMacen går sönder mycket oftar än en PM G5 för att den har mindre fläktar?

Tror inte riktigt på dig. Apple har nog gjort lite mer tester än dig och inte bara räknat antal fläktar.

:-)

Det var väldigt vad ni hakar upp er på PM G5an,,
Den var bara en jämförelse, Och jag säger inte att " Så här är det " Jag säger att jag har fixat ett 20tal Imacar och de har alla nu nya fläktar och ett mer öppnat luftintag, Kunderna har inte haft något problem sedan dess,,,

Detta var bara ett litet tipps. sedan vet jag att Imacarna har en massa andra spökproblem, Själv skulle jag inte skaffa en för min egen del.

Hhhhmmmm menar du att iMacen går sönder mycket oftar än en PM G5 för att den har mindre fläktar?

Tror inte riktigt på dig. Apple har nog gjort lite mer tester än dig och inte bara räknat antal fläktar.
-----------------------------

Om dom gjort det,Apple, varför lämnar folk in sina burkar gång på gång och får ingen förklaring vad felet är ??
I USA har man tagit in burkarna för modifiering av kylsystemet..

Ursprungligen av mac-walle:

I USA har man tagit in burkarna för modifiering av kylsystemet..

Har inte hört talas om det. Har du någon länk/källa?

Ursprungligen av mac-walle:

Hhhhmmmm menar du att iMacen går sönder mycket oftar än en PM G5 för att den har mindre fläktar?

Tror inte riktigt på dig. Apple har nog gjort lite mer tester än dig och inte bara räknat antal fläktar.
-----------------------------

Om dom gjort det,Apple, varför lämnar folk in sina burkar gång på gång och får ingen förklaring vad felet är ??
I USA har man tagit in burkarna för modifiering av kylsystemet..

Att imacen G5 har massa småfel och konstigheter är inget nytt, däremot skulle jag gärna vilja se några länkar från dig ang problemen.
Det jag tycker är konstigt att Apple själva inte vet något om ( modifiering av kylsystemet ) speciellt om modifieringarna fungerar bra.

Om du själv jobbat och har vänner som jobbar med det, så borde det inte vara några som helst problem med att fixa fram länkar och hjälp hur man fixar felet. Detta skulle vara till stor nytta till alla som har en imac G5 som kanske kan fix felet själv.

Eftersom du var så säker på att du hade rätt och anledningen till det var rätt otydlig/obevisbar så blev mitt svar som det blev.

Det vore dock fortfarande intressant med olika mätningar av luftgenomströmning och temperaturer före och efter fläktbyten och i de olika datorerna.

Håller jag med om. men jag började denna diskution med,, ett litet tipps... inte ett påstående. Saken gör mig förbryllad och tar mycket tid till mina funderingar. Tyvär har jag inte mätutrustning för exakta temp värden för att kunna BEVISA att det kan vara så här, Jag ville DISKUTERA saken ,, inte bli påhoppad ... jag har mina erfarenheter och söker andras för att kunna gå vidare...
Men jag lämnar detta nu, trivs inte med att bli påhoppad..

Ursprungligen av mac-walle:

Men jag lämnar detta nu, trivs inte med att bli påhoppad..

Om du nu är så känslig (tycker inte nån kommit med några påhopp) kanske du inte ska komma med ogrundade påståenden utan att ha nån form av "bevis".

ANG USA har jag jobbat där och har massor av vänner som bygger & servar macar, köper mina saker därifrån och vet att man har en helt annan attityd till macägande än vad vi har här i Sverige. kan vi sluta hacka nu,, som jag sa ville jag bara diskutera lite.. inte ha en mätning i interlektuell & styrke nivå !! okey ??

Ursprungligen av mac-walle:

ANG USA har jag jobbat där och har massor av vänner som bygger & servar macar, köper mina saker därifrån och vet att man har en helt annan attityd till macägande än vad vi har här i Sverige. kan vi sluta hacka nu,, som jag sa ville jag bara diskutera lite.. inte ha en mätning i interlektuell & styrke nivå !! okey ??

Ingen här hoppar på dig, vi diskuterar saken och tycker att din slutsats är långt dragen från lite konstiga premisser. Och när du skriver:

Citat:

Det behövs inte mätas något. Imacarna är BETYDLIGT varmare än PMen. att visa antalet fläcktar är ett enkelt sätt visst men det ligger ju en logik i det tänkandet,, eller ???

får du räkna med att andra har argument mot ditt argument.

Som sagt.. vi har olika syn på saken. och jag har inte tid med att sitta här och tigga och be om en diskution för att få klarhet i mina funderingar. Dockfår jag inga svar eller tankar här.bara nya frågor av folk som har något sorts behov av att visa sin interlektuella status.. Själv är jag bara en vanlig 45årig knegare som jobbat med mac sedan 89 och haft mac sedan 79. men va fan vet jag ??? Jag vet bara att jag har en massa jobb och har sällan tid över för att chatta och diskutera teorier. Ville bara se om det var någon som hadde sama erfarenhet som jag ang Imacen. men så var det inte !! Bara en massa teorier.. Trodde att det var någon som hadde mera handfall och praktisk erfarenhet så att en enkel jobbare som jag kunde få lära något..
men me,, gott folk.. nu ska jobbarn jobba vidare... trevlig sommar på er. Walle

Om du nu är så känslig (tycker inte nån kommit med några påhopp) kanske du inte ska komma med ogrundade påståenden utan att ha nån form av "bevis".
-----------------------------------------------------------

men härre gud !!! läser du inte vad jag säger !! Jag har dessa erfarenheter och vill diskutera detta. .

Jag varke behöver eller måste bevisa mina erfarenheter, och vill ni inte ta del av detta är det väl försjutton bara att låta det vara.
Har läst en hel del inlägg här och finner att det är ett fåtal som har åsikter om allt och vet allt kör hår killa & tjejjer... igen önskar jag er en skön sommar sitt inte inne hela dagarna och spill tid framför datorn.. sommaren är snabt förbi och vi sitter och huttrar i våra krypin igen,,, Walle

  • Medlem
  • 2006-07-04 14:27

Se så. Nu räcker det.

Mod

Om du nu är så känslig (tycker inte nån kommit med några påhopp) kanske du inte ska komma med ogrundade påståenden utan att ha nån form av "bevis".
-----------------------------------------------------------
Du .. läs min text igen !!!

"" Jag har en förklaring till att EN DEL Imacar blir heta """

Finns det ingen mogen moderator här som kan hjälpa till att styra diskutionerna ????

  • Medlem
  • 2006-07-04 14:35

Jo, titta två inlägg längre upp. Lägg ner det här nu.

Som Jag försökt göra ett flertal gånger. Lägga ner och jobba!! ha en sköööön somma mm..
Mina vänner i USA har inga länkar till sina telenumer och mail. ;-S Tror du i Apple erkänner att de har gjort en miss ? Kan inte rekomendera andra att fixa med datorn själva för då finns det ingen garanti eller försäkring.. Bättre att diskutera detta med den MAC service / försäljare man har.. av säkerhetsskäl.. så klart. Du vet väll dock Apples polisy om att meka själv !!
Ock för att avsluta detta så vill jag bara säga att jag ser att det är en hel del problem med Imac och deras fläktar... Men skiter i detta nu,,

Läs här vad andra säger !! Inte jag ..

Fralle
Aktiv: Aug 2004
25 år
117 inlägg
Förbannade fläktar, vad är deras problem?
Har en Imac G5 rev-A som den senaste tiden startar igång fläktarna utan förvarning när processorn når cirka 60 grader. Fläkten hamnar på cirka 3500 varv och därefter stannar den på den i 15-20 minuter och processorn har då konstant en värme på cirka 50 grader. Varför går de inte ner till 1500 varv när det värsta är över?
Och den sätter igång som bara den när jag kollar på film eller bara surfar, min Ibook klarar detta bättre...
Har testat lite av de grejor som jag funnit när jag har sökt runt på forumet, men inget har hjälpt. Det fanns något med VRAM (tror det hette så) som man kan resetta, förstod mig inte på hur man gör det på min Imac, någon som vet?

Kattenselma
Aktiv: Apr 2004
14 inlägg
Stora problem med fläktarna i Imac G5 1,8 GHz 20"
Hej Alla!!
Jag vet att det finns massor av trådar i detta ämne men jag måste skriva en till! Jag köpte en Imac g5 1,8 GHz 20" när den kom ut i sverige och den har funkat klockrent fram till 10.4.3 uppdateringen, nu blir jag snart tokig på fläktarna.
Alla som har haft det här problemet och lyckas lösa det kan inte ni skriva KONKRET vad ni gjorde för att åtgärda det ?
Ja jag har inte lyckats än.. snälla hjälp mig!!

boko
Aktiv: Oct 2003
25 inlägg
Intel iMac låter mer efter firmware uppdatering
Det verkar helt enkelt som om fläktarna går mer. Tidigare var den tytstare. Någon med tips (som inte involverar det där med vram o dyl, mitt intryck är att det fockar upp saker och ting mer än hjälper...)

dayweed
Plus
Aktiv: Nov 2004
18 år
593 inlägg
Helt rätt. Tycker inte min iMac låter mer, men den känns varmare och ostabilare än innan. Tänker mest på att nu så har min volymkontroll som jag har i menyraden hängt sig och så om jag öppnar upp ett nytt Finder-fönster så "startar den om sig" eller vad man ska säga. Jag kanske är inne i mappen Filmer men så plötsligt kommer Nätverk och ett nytt Finder-fönster markerad mitt namn eller nåt. Helskumt.

rnyholm

Aktiv: Nov 2004
18 inlägg
Jag hade inga som helst problem med uppstarten av intel iMac 20", men efter uppdateringen har det uppstått problem. Detta med fläkten är också ngt som har ökat. Det är väl bara att vänta på nästa uppdatering som rättar till uppdateringens strul...?

Thomaz
Aktiv: Jan 2006
43 inlägg
Fläktar på högvarv efter SMU-reset
Efter endel uppstart-trubbel med min iMac Intel så fick jag rådet att "reset SMU". Jag drog ur alla sladdar och sedan höll jag in startknappen 10 sek när jag satte i strömsladden. När ja startar den nu så kör fläktarna igång på max - och det låter som om någon står och dammsuger bakom skärmen. Jag testade att göra samma proccedur igen, men ingen skillnad.
Fläktarna kör verkligen på toppfart hela tiden ... hur löser jag mitt fläktproblem!?

Matts Andersson

Aktiv: Oct 2003
1 inlägg
iMac G4 väsnas mer och mer - fläktproblem?
Min sons iMac G4 Platt skärm låter allt mer. Kanske fläkten som är smutsig? Någon som vet något om detta? Behöver kanske en instruktion om hur man öppnar burken, hittar fläkten och rengör den.

mratin
Aktiv: Jan 2005
23 år
211 inlägg
Är era Intel iMacs verkligen tysta?
Har haft min 20" en månad nu och är mycket nöjd, men en sak är lite irriterande. Alla säger att iMacen är "knäpptyst" etc, men det är inte min. Ett brummande fläktljud hörs hela tiden när man sitter vid datorn. Har man inte rört den på en stund stängs fläkten(arna) av, och den blir "knäpptyst". Men om man bara rör på musen så drar allt igång igen. Visst låter det inte jättemycket, men man hör det utan att anstränga sig. iMacen är en bulldozer i Jämförelse med min iBook G4 som absolut inte låter någonting alls. Å andra sidan är den klart tystare än t.ex. en ny Dual PM. Upplever ni också detta?

bjoern
Aktiv: Oct 2004
13 inlägg
Fler förb... fläktar
Jag slog också på stort och köpte en Imac G5, som för ett år sedan lämnades in för samma åkomma, ALLT, moderkort fläktar hårddisk och nätdel blev ersatt, den hängde sig totalt nu och då. Efter att till slut ha kopplat bort bluetoothmusen, Kensington (som inhandlats på Applestore), slutade den att hänga sig ofta, nu bara ibland, men det där fläktljudet är en fruktansvärd plåga fortfarande. Det enda som jag inte testat, är att återgå till OS före Tiger, då var den tyst, alldeles då i början..........
Har AppleCare, får väl börja ringa till support igen, men det är ju så himla omständigt, tidsödande alltså. Synd det där, de borde skicka ut en Apple-ambulans direkt utan förestående korsförhör, byta ut burken, betala för sveda och värk och smita ut köksvägen.

Ursprungligen av mac-walle:

Som Jag försökt göra ett flertal gånger. Lägga ner och jobba!! ha en sköööön somma mm..
Mina vänner i USA har inga länkar till sina telenumer och mail. ;-S Tror du i Apple erkänner att de har gjort en miss ? Kan inte rekomendera andra att fixa med datorn själva för då finns det ingen garanti eller försäkring.. Bättre att diskutera detta med den MAC service / försäljare man har.. av säkerhetsskäl.. så klart. Du vet väll dock Apples polisy om att meka själv !!
Ock för att avsluta detta så vill jag bara säga att jag ser att det är en hel del problem med Imac och deras fläktar... Men skiter i detta nu,,

Läs här vad andra säger !! Inte jag ..

Hmm problemet är att du inte visar hur man löser problemet med imac G5 fläkt problem.
Du sa att du hade reparerat flertal imacar G5. vissa oss gärna hur man fixar problemet.
Att lista att många har problem med dem är inget nytt för oss, vissa hur du löste problemet för oss, gärna med bild eller någon form av instruktioner av hur man gör det eller är det också ett problem.

Dom inläggen du pekar på är väll mer en diskussion om det beryktade moppe-ljudet och inte problem med värme? Rätta mig om jag har fel.

Många andra haft problem med att fläktarna inte är tysta och det är även det som har diskuterats mest på apple forumet och här, men jag har aldrig haft problem med värme på någon av min Rev. A,B eller C och kanske därför aldrig lagt märke till att problemet diskuterats på forumet.

Tycker att logiken haltar ganska betänkligt. En iMac G5 har en betydligt mindre inre volym luft att kyla ned jämfört med en PM G5 och skulle knappast behöva 6 fläktar. Förstår att tråden kan få folk irriterade, finns liksom inga bra och trovärdiga argument som ger universallösningar OM/NÄR en iMac G5 blir för varm...

Håller med om att det skulle behövas mer fläktar.

Med enkel logik får man ju fram att det är vettigare att ha 5 fläktar på olika platser, varav 3st kör på låga varv när det inte behövs mycket kylning.

Sen när det är dags slår de andra två in, även de på låga varv.

Efter en stund om värmen stiger, borde 2 fläktar snurra dubbelt så snabbt.

Fortsätter värmen ska totalt tre fläktar snurra i samma hastighet som tidigare två började göra.

Sedan 5 fläktar i den hastigheten.

Slutligen skall dem i rätt ordning, dvs beroende på var värmen finns mest, snurra till max. en och en. Dock borde detta aldrig behövas om man nu redan får såpass mycket luft som strömmade ut tidigare, bara om det blir extremt varmt.

Detta är bara vad jag utan vidare mycket eftertanke tycker verkar betydligt bättre.

Totalt 2 fläktar för processorn
1 fläkt för nätaggregat
1 fläkt för grafikkort
1 fläkt för hårddisk och optisk läsare

Ursprungligen av apple4ever:

Håller med om att det skulle behövas mer fläktar.

Med enkel logik får man ju fram att det är vettigare att ha 5 fläktar på olika platser, varav 3st kör på låga varv när det inte behövs mycket kylning.

Sen när det är dags slår de andra två in, även de på låga varv.

Efter en stund om värmen stiger, borde 2 fläktar snurra dubbelt så snabbt.

Fortsätter värmen ska totalt tre fläktar snurra i samma hastighet som tidigare två började göra.

Sedan 5 fläktar i den hastigheten.

Slutligen skall dem i rätt ordning, dvs beroende på var värmen finns mest, snurra till max. en och en. Dock borde detta aldrig behövas om man nu redan får såpass mycket luft som strömmade ut tidigare, bara om det blir extremt varmt.

Detta är bara vad jag utan vidare mycket eftertanke tycker verkar betydligt bättre.

Totalt 2 fläktar för processorn
1 fläkt för nätaggregat
1 fläkt för grafikkort
1 fläkt för hårddisk och optisk läsare

Men om man har:
A: två fläktar som kan cirkulera, säg, 5 dm^3/s per fläkt,

är det sämre än:
B: fem fläktar som kan cirkulera 1 dm^3/s per fläkt?

Och hur blir det om fläktarna A kyler ner 200cm^2 per fläkt när fläktarna B kyler över 150cm^2 per fläkt?

Vad händer om fläktarna A sitter i en dator som endast har 400cm^2 komponenter som behöver kylas ner och dator B har 800cm^2 komponenter som behöver kylas?

Vad händer om dator A i genomsnitt kommer köras på 45% belastning och dator B i genomsnitt 80%?

Vilken är den acceptabla bullernivån från dator A resp. B?

Innehåller dator A och B olika komponenter? I så fall, har de olika värmetålighet? Avger de olika mycket värme?

Det finns så mycket att hålla reda på...

*skriker åt datorn*
Jag skrev ett bra svar till dig Niklas, nu försvann det såklart (hatar Windows..) så jag tar det kortfattat.

5 fläktar=2 dm^3/s vardera
2 fläktar=5 dm^3/s vardera

Vad låter bäst om du sitter framför dessa datorer?
Exempel:
5 fläktar på 1000rpm slits inte heller lika snabbt som 2 st på 2500rpm.
--
Ja, man ska så klart välja fläktar som är anpassade för rätt komponenter.
Man ska ju inte bara ta vilka som helst från en kartong och spika in i datorn, men det som jag tycker är viktigt är att t ex processorn inte ska behöva komma upp i 60 grader för att man sen ska sitta och lyssna på 2 fläktar som väser omkring där inne.

BALANS är viktigt.

Detta är inte vårt problem, det borde vara Apples.

EDIT: Min upplevelse av små fläktar är att de låter dugligt när de snurrar sakta, men snurrar de snabbt surrar dem som attan, vetinte hur det är med iMac.
Spekulerar bara..

apple4ever, håller helt med dig om att stora fläktar brukar låta mindre än små. Stora fläktar har dessutom en lägre ton som är mjukare än små fläktars högre, lite gällare, ton.

Jag försöker bara visa att antalet fläktar antagligen är det minst viktiga att tänka på när man ska kyla en dator.

Bevaka tråden