Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (Juni 2006)

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 09:52

Tycker Applestore sköter beställningarna lite skummt just nu.

Jag gjorde en beställning på en massa saker hos apple 19juni, inklusive en Vit MacBook 2GHz, med 512ram och 100gb HD. Till en början fick jag veta enligt trackingsidan att den skulle skickas senast den 24e Juni och att jag skulle ha den några dagar senare. Enligt apple-sidan var det direktleverans på allt utom just MacBooken som det stor 3dagar på.

Den 25e juni får jag ett email där det står att min beställning är försenad, skickas senast 13e JULI, med leverans senast 24Juli!!! Mer än en månads leveranstid på något det står 3dagar på sidan!?
Det värsta är att det fortfarande står 3dagars leverans på MacBooken på apple.se, det lurade mig och jag tror många fler.

Vet inte riktigt hur jag ska ta ärendet vidare, behöver verkligen datorn innan 18e Juli, vilket jag trodde skulle vara hur lugnt som hälst. Känns inte som att ringa och klaga kommer hjälpa, men de borde ta hand om kunder på ett bättre sätt enligt mig.

Edit, såg precis att de står "skickas vanligen efter 3 dagar" på applesidan. Jag tar det dock fortfarande som att inom en vecka ska den vara skickad.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-01 10:36

Jag beställde en exakt likadan konfiguration som du den 1 juni (fast genom MacForum). Den blev skickad från Kina i måndags, och jag kommer troligtvis att få den i början av nästa vecka. 5 veckor alltså ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 10:48
Ursprungligen av Seretur:

Jag beställde en exakt likadan konfiguration som du den 1 juni (fast genom MacForum). Den blev skickad från Kina i måndags, och jag kommer troligtvis att få den i början av nästa vecka. 5 veckor alltså ...

Då lär den inte komma innan 24Juni alltså... =(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-01 11:14

Den 14:e juni beställde jag en 1.83 (1GB/80GB) hos en återförsäljare. De hade redan beställd sådana och väntade leverans "när som helst" i princip men iaf inom 2 veckor. Om jag har tolkat den information jag fått rätt så har deras beställningar stått stilla och blivit framflyttade. Det senaste budet (nu verkar datorerna finnas på riktigt och rör på sig) är att en beställning ska levereras 5/7 och en annan beställning den 7/7. Det betyder tre veckor i bästa fall alltså...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-01 11:18
Ursprungligen av Seretur:

Jag beställde en exakt likadan konfiguration som du den 1 juni (fast genom MacForum). Den blev skickad från Kina i måndags, och jag kommer troligtvis att få den i början av nästa vecka. 5 veckor alltså ...

Vi kan ju alltid hoppas på att förseningen beror på Apple styrt upp kvalitetssäkringen på prylarna och att vi kommer få de mest välbyggda datorer ever made...:)

vad innebär "en massa saker"? du får ju inte allt förän den sista grejjen finns tillgänglig för leverans. har du då valt o köpa nått som det är t.ex. 4 veckors leveranstid på så får du sonika vänta 4 veckor på de andra sakerna med. kan ju vara en anledning

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 10:55
Ursprungligen av Baltazar:

vad innebär "en massa saker"? du får ju inte allt förän den sista grejjen finns tillgänglig för leverans. har du då valt o köpa nått som det är t.ex. 4 veckors leveranstid på så får du sonika vänta 4 veckor på de andra sakerna med. kan ju vara en anledning

Alla andra "saker" så som digitalkamera, ipod tillbehör osv var i lager vid beställning...

Ursprungligen av nopee:

Alla andra "saker" så som digitalkamera, ipod tillbehör osv var i lager vid beställning...

alltså 3-5 dagars levernastid på dem med?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 11:21

rk: bra skrivet, det fick mig faktiskt att må lite bättre

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-01 12:09

24hrs stor de på alla andra sakerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-01 12:30

Beställde en standar 2.0 Vit MB med 60 gig och 512 ram igår förmiddags ( 30 juni) Jag fick mail av apple store idag lördag (1 juli) att den var skickad och jag har fått tracking nummer och allt. Den ska komma som SENAST den 11 juli. Det tycker jag var väldigt snabbt marscherat.

Mycket nöjd. Nu får vi se om transportbolagen sköter sig as well.

Ha re

Ursprungligen av nopee:

24hrs stor de på alla andra sakerna.

sätter en slant på att det var slut på nått av sakerna som inte var fråna apple. för tror inte apple sitter med lager på andra tillverkares produkter. utan får det nog direkt från dem. i alla fall dyrare saker som kamror osv. o då har vi ju en felfaktor till, räcker me att uppdateringen av lagerstatus inte funkar bra mellan företagen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-03 10:10
Ursprungligen av Baltazar:

sätter en slant på att det var slut på nått av sakerna som inte var fråna apple. för tror inte apple sitter med lager på andra tillverkares produkter. utan får det nog direkt från dem. i alla fall dyrare saker som kamror osv. o då har vi ju en felfaktor till, räcker me att uppdateringen av lagerstatus inte funkar bra mellan företagen.

Du har helt rätt, ringde Apple nu på morgonen... Det var ipod-högtalarna (Logitech MX50) som inte var klara för leverans... Fick det att skicka ut det som var färdigt och skicka den andra leveransen när högtalarna kommer i lager. Borde ha datorn i början av nästa vecka nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:11

Beställde en Blackbook 2.0 med 100GB disk och 2x256MB minne den 14 juni. Betalningen gjordes med AFS via Wasa Kredit, så det tog en vecka innan alla papper var klara och Apple hade godkänt ordern. Fredag den 23 juni skickades datorn från Kina och den kom fram den torsdag den 29 juni - en dag senare än vad TNT hade räknat med. De ringde faktiskt och bad om ursäkt för försening och gav mig en mer precis leveranstid dagen efter istället. Blev lite förvånad över deras servicevilja, har hört så mycket negativt om dem när det gäller Apples leveransen.

haha, tänkte väll det :D:D

Nu var det avklarat! Efter ett samtal med AppleStore, då de försökte sälja på mig ett och annat, så har jag lyckats beställa en MacBook, 2.0 Ghz, 80 Gb HD 512 MB RAM + lite adaptrar. Lustigt nog försökte tjejen framhäva att det skulle krävas 1 GB RAM för att köra Office, lät lite skumt. Ja jag ska ändå uppgradera till 2 GB så fort den kommer, har beställt på komplett.se.

Nu återstår det bara att se när den kommer och om de lyckas hitta till min arbetsplats. Spänningen är redan olidlig!

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-03 12:55

01 jul 06 32 05 Flight Booked Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06
29 jun 06 30 63 handover at supplier Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06
29 jun 06 00 04 Picking confirmed, EDI received Asus Alpha, Shanghai
29 jun 06 30 64 Departed from source Asus Alpha, Shanghai 05 jul 06
29 jun 06 30 61 Consignment Booking received from supplier Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06

Nu har det stått såhär sedan i fredagskväll.
Någon som har erfarenhet av vad lång tid det brukar ta tills det uppdateras på www.apecode.com för att se nästa steg?

Flyger dom över helgerna eller tror ni inte planet gick förrens idag?

Nejdå.. jag är inte otålig

/Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 15:40

Jag beställde min Macbook 2GHz /1GB/80GB den 21 juni och leverensen var 29 juni. Det som var frustrerande var att den spenderade två dygn på lastbil upp hit till stockholm från arnhem i hollan..

Ursprungligen av nysta:

01 jul 06 32 05 Flight Booked Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06
29 jun 06 30 63 handover at supplier Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06
29 jun 06 00 04 Picking confirmed, EDI received Asus Alpha, Shanghai
29 jun 06 30 64 Departed from source Asus Alpha, Shanghai 05 jul 06
29 jun 06 30 61 Consignment Booking received from supplier Asus Alpha, Shanghai 07 jul 06

Nu har det stått såhär sedan i fredagskväll.
Någon som har erfarenhet av vad lång tid det brukar ta tills det uppdateras på www.apecode.com för att se nästa steg?

Flyger dom över helgerna eller tror ni inte planet gick förrens idag?

Nejdå.. jag är inte otålig

/Daniel

står inget på www.tnt.se ??

  • Medlem
  • Kramfors
  • 2006-07-03 16:32
Ursprungligen av Baltazar:

står inget på www.tnt.se ??

inte vad jag hittar. Det jag inte förstår är vilket nummer man ska spåra på när man söker på tnt's hemsida. för det verkar ju inte vara det där 80´numret man fick från kuhne & nagel?

/Daniel

Ursprungligen av nysta:

inte vad jag hittar. Det jag inte förstår är vilket nummer man ska spåra på när man söker på tnt's hemsida. för det verkar ju inte vara det där 80´numret man fick från kuhne & nagel?

/Daniel

Du kan inte söka på TNT-s sida förrän K&N lämnat över godset till dem. Det sker i Holland tror jag.

När det är gjort kan du spåra sändningen hos TNT med 80-numret. Du fyller då i att det är Referens och inte Fraktsedelsnummer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-03 22:04

jag spårar min MB med TNT.se redan från Sishou.
mitt tnt nummer börjar på 29 och det finns på Apple status sidan på vänster sida när du tryckt på spåra under "Carrier Tracking Number"

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-04 02:12

Jag beställde en Macbook 1,83ghz med 1GB RAM och 2 adaptrar tisdag förra veckan (2006-06-27) och de lämnade över den till leveransfirman 2 dagar senare på torsdag (2006-06-29). Igår (måndag 2006-07-03) skickades flyget från shanghai till någonstans. Har inte landat än, så vet inte var.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-04 13:02

Har beställt en Macbook 1.83 med 1 gig ram. Hoppas verkligen den hinner komma innan helgen. :-/

01 jul 2006 20:55 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 09:31 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Hur lång tid tog det för datorn att åka från Suzhou och till Sverige för er som fått datorn?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-04 13:54

Runt 12-13 dagar tog det för mig.

Ursprungligen av stefan_yes:

Runt 12-13 dagar tog det för mig.

Väntan blir lång då även för mig, min MacBook är fortfarande i Suzhou sen två dagar tillbaka. Kan ju inte påstå att TNT gör skäl för vad de påstår "Internationella expresstransporter".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-04 15:01
Ursprungligen av flipp:

Har beställt en Macbook 1.83 med 1 gig ram. Hoppas verkligen den hinner komma innan helgen. :-/

01 jul 2006 20:55 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 09:31 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Hur lång tid tog det för datorn att åka från Suzhou och till Sverige för er som fått datorn?

Det tog 5 arbetsdagar för min att leta sig hit från Suzhou - och då var det en dags försening hos TNT i Holland.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-04 15:01
Ursprungligen av flipp:

01 jul 2006 20:55 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 09:31 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Hur lång tid tog det för datorn att åka från Suzhou och till Sverige för er som fått datorn?

har inte fått min än, jag la ordern på förmiddagen den 30/6

Och detta är vad jag får på tnt.se:

04 jul 2006 11:17 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
02 jul 2006 14:13 Suzhou Shipped From Originating Depot
01 jul 2006 15:08 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Hoppas på att den kommer på fredag. Enligt deras estimeted time to arrival så ska den komma på fredag.

Jag håller tummarna. Semestern börjar på måndag

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-04 13:56

Jösses! Det var länge....

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-04 14:37

Min (MB 1.83/1Gb/80Gb) beställdes den 16:e juni å jag hade den i handen den 22:a, så det var snabbt gjort av TNT.

Mikale E : TNT kan skicka snabbt, Apple betalar dock inte för det.

Bevaka tråden