Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MB: Tar hettan livet av min dator?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Prolog: Börjar med att säga att MacBook är den underbaraste dator jag haft (för att inte skrämma bort switchers/få skuldiskänslor mot min vita älskling ):

Snygg, underbart tangentbord, underbart OS såklart och iLife-paketet är värt miljoner om man är kreativ och har roliga, inspirerade kompisar. iSight är roligt, Comic Life och Front Row också. Mikrofonen, musikaliska kompisar och GarageBand är bättre än vilken sunkig studio och demo-tape som helst.

MacBook och OS X är snygg: ungdomar tycker det, vuxna med, killar och tjejer, män och kvinnor - tjejer tycker den är söt och bäbisar skrattar och applåderar åt Exposé och Front Row-karusellen (helt allvarligt, var med om det idag Jättesöt liten tjej).

Så. Nu till det negativa: Värmen! Den är för varm för att ha i knät - man börjar nästan svettas. Håll undersidan mot magen nån gång - man bränner sig! (OK, inte brännsår, men klart obehagligt och man pallar inte ha den kvar mer än några sekunder).

Om man har (som jag har nu) WLAN-uppkopplad, "normal" och ibland "bättre prestanda" på strömsparning, strömkabeln i som laddar och ligger i sängen - mot madrassen eller täcket: Är det farligt? Kommer min dator en dag överhettas och dö? Kommer hårddiskens livslängd att förkortas till 9 månader?

Börjar bli ganska orolig - och skulle vara glad om någon kunde reda ut det här: Det känns inte bra att ha en vana som kan kosta en ovärderlig data och en värdefull dator.

--> Helt enkelt: Har Apple byggt en dator som blir så pass varm att den inte pallar situationer där den inte står på ett skrivbord, vid maxförhållanden?

Ursprungligen av disposable:

Om man har (som jag har nu) WLAN-uppkopplad, "normal" och ibland "bättre prestanda" på strömsparning, strömkabeln i som laddar och ligger i sängen - mot madrassen eller täcket: Är det farligt? Kommer min dator en dag överhettas och dö? Kommer hårddiskens livslängd att förkortas till 9 månader?

Börjar bli ganska orolig - och skulle vara glad om någon kunde reda ut det här: Det känns inte bra att ha en vana som kan kosta en ovärderlig data och en värdefull dator.

--> Helt enkelt: Har Apple byggt en dator som blir så pass varm att den inte pallar situationer där den inte står på ett skrivbord, vid maxförhållanden?

För det första står det uttryckligen i manualen att man INTE ska använda datorn i sängen:

Citat:

Warning: Do not place your MacBook on a pillow or other soft material when it is on, as the material can block the airflow vents, in particular the rear vents, and cause the computer to overheat.

Citat:

The bottom of the MacBook case functions as a cooling surface that transfers heat from inside the computer to the cooler air outside.

Sen har man följande lite småroliga "friskrivning":

Citat:

Do not leave the bottom of your MacBook in contact with your lap or any surface of your body for extended periods. Prolonged contact with your body could cause discomfort and potentially a burn.

Så för att sammanfatta vad jag tror: Använder man datorn som Apple skriver är det ingen fara med nån förkortad livslängd. Gör man inte det minskar en möjligheter att reklamera längre fram. Sen kan man tycka det är dåligt med så mycket värme men alterntivet hade väl varit mer fläktar och jag föredrar då en tyyyyst dator och varm dator kontra en högljudd och mindre varm dator...

Ursprungligen av Rickard A:

För det första står det uttryckligen i manualen att man INTE ska använda datorn i sängen:

Sen har man följande lite småroliga "friskrivning":

Så för att sammanfatta vad jag tror: Använder man datorn som Apple skriver är det ingen fara med nån förkortad livslängd. Gör man inte det minskar en möjligheter att reklamera längre fram. Sen kan man tycka det är dåligt med så mycket värme men alterntivet hade väl varit mer fläktar och jag föredrar då en tyyyyst dator och varm dator kontra en högljudd och mindre varm dator...

Tack för svaret. Att läsa manualen bör man ju göra (vilket jag inte gjort och jag tror många slarvar med det). Vanan avlägsnas från mitt liv.

(Det där med kroppen var bara ett exempel för att visa hur förbannat varm datorn faktiskt blir.)

Jaaa... När kommer första iBed-stället ut tro? :rolleyes: Det där med värme kontra tystnad kan man diskutera: Jag har gärna några fläktar som snurrar konstant de (få) timmarna jag har datorn i en extravarm omgivning eller i knät eller i/på sängen. But that's just me.

Tack för infon som sagt!

Ursprungligen av disposable:

Tack för svaret. Att läsa manualen bör man ju göra (vilket jag inte gjort och jag tror många slarvar med det). Vanan avlägsnas från mitt liv.

Nej vem gör det egentligen? I det här fallet gjorde jag det mest av en slump eftersom den låg framme och jag hade tråkigt

Sen tycker jag det här värme-problemet finns hos många datortillverkare idag. Man har slimmat maskinerna så mycket det bara går och nånstans ska värmen ut...

En del tillverkare har dessutom slutat kalla bärbara datorer för laptops. Nu är det "portable computer" eller liknande. Säger väl också nåt om att värmen inte är nåt vi kommer slippa.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-03 09:24
Ursprungligen av disposable:

Jaaa... När kommer första iBed-stället ut tro? :rolleyes:

Du kan hitta ett grymt ställ på macoteket. iLap. Detta blir mitt nästa inköp när min MB levereras.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46288&product_id=962010

Ursprungligen av azon:

Du kan hitta ett grymt ställ på macoteket. iLap. Detta blir mitt nästa inköp när min MB levereras.

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46288&product_id=962010

Tacvk för länken, men iLap kände jag till - men jag undrade mer när ett för-sängen-only-ställ kommer Om det är något det är lukrativt att göra tillbehör till är det Apples produkter.

Men du har rätt: Ett iLap känns faktiskt helt rätt. Någon som sett det i verkligheten? Ser det konstigt ut (läs: ser man retarderad ut om man använder hjälpmedlet?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 08:08

Ha datorn på en vanlig bricka när du ska surfa i sängen, då kommer luften åt ventilationshålen.

Ang. det där med värdefull data på datorn, så måste jag tipsa dig om den åh-så-heliga backup-metoden.
Själv förlorade jag ca: väldigt många GB värdefulla saker p.g.a att jag litade för strongt på datorn och dess inte så gamla hårddisk.

Hårddisk-krasher kan ske när som helst, så alltid bra om man gör säkerhetskopior av viktiga saker på skivor eller en extern hårddisk.

Sen att datorn blir så varm kan jag inte fatta, processorns effekt ligger mellan 25 och 49 Watt, så det måste ha någonting med Apples kylpasta att göra som gör att den blir så varm.
Sen skulle det säkert hjälpa om intel kunde vara smarta att sätta en heatspreader på processorn, men men..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 11:20

En 25 Wattslampa kan bli brännhet, så det har inte med det att göra.
Och det där med kylpastan är bara nys.

Ursprungligen av Konrad:

Och det där med kylpastan är bara nys.

Jepp. Värsta hysterin har lagt sig nu just för att det visade sig inte göra någon egentlig skillnad. När jag hade min MBP på lagning bad jag dem snygga till kylpastan med nya logik-kortet vilket de också gjorde. Det gav noll i egentligt skillnad. Datorn upplevdes lika varm att hålla i som tidigare.

Jaså? Jag som trodde så starkt på det, isf måste jag säga att det låter som en hemskt dålig konstruktion för luftflödet inne i burken samt kylninglösning med flänsar och fläktar.
Jag som villee köpa en MacBook för att ha den i knät

Ursprungligen av apple4ever:

Jaså? Jag som trodde så starkt på det, isf måste jag säga att det låter som en hemskt dålig konstruktion för luftflödet inne i burken samt kylninglösning med flänsar och fläktar.
Jag som villee köpa en MacBook för att ha den i knät

Pyttsan, tro inte på allt du läser. Jag har haft min polares MacBook i knäet, både inom och utomhus och den blir inte särskilt varm, i alla fall inte så att det bränns. Långt ifrån. Visst blir den varm, men inte så man inte kan ha den i knäet. Dessutom så får man väl använda sin dator hur man vill, i sängen, i knäet o.s.v., bara man använder den med förnuft.

Ursprungligen av apple4ever:

Jaså? Jag som trodde så starkt på det, isf måste jag säga att det låter som en hemskt dålig konstruktion för luftflödet inne i burken samt kylninglösning med flänsar och fläktar.
Jag som villee köpa en MacBook för att ha den i knät

Jo det verkade ju vettigt till att börja med men efter att ha själv testat det kan man bara konstatera att datorn inte blev svalare.

Sen håller jag inte riktigt med om att det är en dålig konstruktion. Värmen ska ju ta vägen nånstans och Apple använder skalet för att leda bort den. Du har också hela baksidan där de supertysta fläktarna blåser ut värmen. Jag tar hellre en varm och tyst datorn än en ganska varm dator med störande fläktar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-04 12:47

Appropå värme. Är inte speciellt stor skillnad mellan iBooken (G4 1.2GHz) å min nuvarande MacBook (1.83GHz) vid "sänganvändande". Det blir varmt med båda två och jag måste ha täcket emellan eller nåt annat. Om man har dom på ett bord eller liknande funkar det fint. Borde köpa en frukostbricka för sängen å använda till å ha datorn på, letade på IKEA men hittade ingen, eller var det Åhlens som hade en i trä?

Btw, detta är inget mac-specifikt. En polare med Sony VAIO (1.7GHz pentium centrino) blir också varmt vid "sänganvändande", å dom burkarna har ju fläktar som går för jämnan på hörbar volym...

Makke: Ja det är mycket stor skillnad på värmeutvecklingen på din ibook G4 och macbook. Det vet jag eftersom jag har båda. iof e ibooken en 1.42 Ghz men den lär inte vara kallare. Macbooken blir avsevärt varmare. Jag har märkt en annan kul sak. Precis under 'P' tangenten (på undersidan av macbook) kan man känna något som svagt pulserar (man får känna ganska noga) När datorn går på högvarv. Vad kan detta vara? Inte fläktar för de sitter högre upp, inte HDD och inte processor. skumt.

Hur som helst, jag har med en fråga:
Vilka underlag vågar jag ha macbooken på?
jag har ett standard IKEA soffbord, svart laminat och är rädd att bränna märken i det
trotts luften som går under. Vad tror ni? Flyttar man datorn så är bordsskivan stekhet.
Jag skiter givetvis i bordet, men undrar om macbooken kan ta skada?
Ps. Det är hemskt med bärbara i den här värmen idag!

Ursprungligen av antonsilver:

Hur som helst, jag har med en fråga:
Vilka underlag vågar jag ha macbooken på?
jag har ett standard IKEA soffbord, svart laminat och är rädd att bränna märken i det
trotts luften som går under. Vad tror ni? Flyttar man datorn så är bordsskivan stekhet.
Jag skiter givetvis i bordet, men undrar om macbooken kan ta skada?
Ps. Det är hemskt med bärbara i den här värmen idag!

hehe, bränna märken med den där värmen. alltså, jag kan då hålla i min, ävej om den är varm. visst blir den het, men inte så att det är som kokande vatten ellerliknande. och kan nog rätt säkert säga att bordet klarar mer än vad jag klarar me händerna dessutom va ditt bord svart, därmed kommer inga missfärgningar att uppstå. vilket skulle vara fallet på ett vitt bord, OM det nu hade blivit så varmt.
processorn ger nog upp innan datorns skal blir så varmt att du lyckas bränna ett trä bord.

Man borde läst i manualen om vilket underlag som inte passar. Jag gjorde misstaget att köra MB på ett mjukt underlag... den hängde sig faktiskt efter ett tag så fick starta om. Intressant nog var OS X på engelska efter omstart men efter ca 10sek så byttes det tillbaka till svenska!

hej,

jag använder en laptopdesk, ett slags underlägg till min iBook som leder bort värme när jag har datorn i knät eller använder den i sängen. finns på www.lapworks.se för typ 400 spänn.

erik

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-17 17:36

MacBooken passar bra på en diskret kylplatta från Misco. Tror det är www.climator.com som tillverkar dem. Med den är det perfekt att ha MacBooken i sängen. Den blir inte för varm och fläktarna har jag aldrig hört.

1
Bevaka tråden