Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemkataloger på server - ändra språk?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-01 14:34

Jag har skapat ett antal användare och gett dom varsin hemkatalog på min server. Jag använder Open Directory via LDAP. Alla inställningar skickas ut via DHCP.

Problemet är att när användarna loggar in så blir språket i operativet (MacOS X 10.4.7, client + server) på engelska default. Jag vill givetvis att användarna skall logga in och att OS:et skall vara på svenska.

Vet någon var man ändrar detta så svenska är default, görs det i servern eller är det någon fil som skall ändras i "default user" katalogen?

Senast redigerat 2006-07-01 21:16
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-02 10:21

Jag har inte forskat vidare på hur man kan lösa det, för de få gånger jag skapar ett nytt konto för en användare så loggar jag ändå in på det först och ställer in lite prylar och passar då på att ställa in till svenska.

Jag har dock för mig att det är så att språket baseras på det språk man har inställt på servern. På servern kör man ju i 99 fall av 100 engelska. Men jag kan ha fel, och det är möjligt att det går att ändra även om jag har rätt.

Du får gärna berätta om du löser det.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-03 00:39

Dagen innan du skrev det här inlägget svarade jag på samma fråga i den här tråden.

Jag har även en snabbguide på min sajt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-03 08:16

Toppen, precis i prick!

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-03 22:30

Ah...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-03 22:57

Kanon! Satt precis och letade efter just detta nu ikväll!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-04 16:41

Så då kommer en följdfråga på ämnet: Har någon koll på kopierings-kommandon?

Jag ska försöka kopiera in nämnda plist för språk i varje befintlig hemkatalog på servern.

/System/Library/User Template/English.lproj/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist
Man lär ju jobba som root ju. Och filen är såklart dold.

Sen ska de ut i lite olika hemkataloger, tex:
x02-personal/<user folder>/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Satt och kikade lite i eminenta Passenger där man bland annat kan kopiera mappar och dess innehåll till hemkataloger, men det kanske är ännu enklare med ett snyggt litet kommando.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-07-04 19:00

Det borde inte vara något problem om du ersätter användarmappen i sökvägen med jokertecknet (*). Har för mig att jag själv gjort det tidigare.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-07-04 21:36

Det här är ett jobb för en oneliner!

cd /path/till/x02-personal
find -x . -type d -maxdepth 1 ! -path . | while read DIR; do sudo cp /System/Library/User\ Template/English.lproj/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist $DIR/Library/Preferences/; done

Jag använder ofta sånnahär snurror när jag ska distribuera filer ut till användarnas hemkataloger. Just den här är helt otestad, så testa i en katalog med en fejkad hemkatalog först eller så..

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 17:55

Vill man inte jobba i terminalen med detta kan man "luras" genom att lägga dit en svensk mapp och byta namn på den till English.lproj. Inte lika elegant, men det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 23:01
Ursprungligen av Anders Pihl:

Vill man inte jobba i terminalen med detta kan man "luras" genom att lägga dit en svensk mapp och byta namn på den till English.lproj. Inte lika elegant, men det fungerar.

...eller uppgradera en svensk Mac OS X Klient till Mac OS X Server. Så blir i princip allt på svenska i servern. Detta är ju dock bara intressant om man börjar från scratch.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-09 22:21

Jag har tidigare i 10.3.9 ändrat . GlobalPreferences.plist och det har fungerat klockrent. Nu kör jag dock 10.4.7 på servern och då fungerar det inte lika bra.

Allt blir på svenska utom det numeriska formatet.

Någon mer som får det på detta vis?
Har även lagt in en helt svensk mall men med samma fenomen.

  • Medlem
  • 2006-09-10 17:11

Detta styr man snyggast med MCX (Managed Client X)

i WGM
Välj Acconunts,
user ikonen, grupp ikonen eller dator ikonen.
beoende på om du vill sätta inställningen per
dator grupp eller användare
klicka sedan på Preferences > Details > Add
välj en en .GlobalPreferences.plist som du vill "adda"
rediegera den sedan efterbehov.

Inställningara kan man sätta som

Once, Often, eller Always

Once, och Always är ju ganska uppenbart vad det betyder
men vad innebär Often ?

Utdrag från User Managment maualen

"Often applies only to the Preference Editor (Details view). Often settings are like Once
settings, but are applied at every login and after the computer is connected or
disconnected from the network."

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-09-10 19:39
Ursprungligen av molaria:

Allt blir på svenska utom det numeriska formatet.

Någon mer som får det på detta vis?
Har även lagt in en helt svensk mall men med samma fenomen.

Japp. Samma här. Verkar vara helt kört att få det att fungera.

Jag har listat ut att formatinställningarna sparas i [FONT="Courier New"]com.apple.systempreferences.plist[/FONT], men hur man än gör med den filen och var man än lägger den på servern så blir formatinställningarna felaktiga när användarmappen skapas på servern.

Skitskumt.

Ursprungligen av molaria:

Jag har tidigare i 10.3.9 ändrat . GlobalPreferences.plist och det har fungerat klockrent. Nu kör jag dock 10.4.7 på servern och då fungerar det inte lika bra.

Allt blir på svenska utom det numeriska formatet.

Någon mer som får det på detta vis?
Har även lagt in en helt svensk mall men med samma fenomen.

Ingen som har hittat en lösning på problemet än?

  • Medlem
  • 2006-10-11 01:32

Mcx Mcx Mcx

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-06 15:02

Tillbaka efter sommarlovet med nya krafter men samma problem.
Har försökt med MCX men inte fått det att fungera.

Någon som kan visa hur?

1
Bevaka tråden