Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire-hub, prestandaförlust?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-03 13:50

Jag har kommit fram till att jag behöver 2 st firwire portar till min macbook. Såg att belkin hade en firewire hub som gör att jag får 2st firewire portar.

Frågan är om jag kommer få prestanda förslust?

Jag ska köra mitt ljudkort på ena porten och en extern hårddisk på den andra. Vad tror ni, kommer det gå bra eller är det kört? Finns det andra alternativ?

de kommer ju dela på prestandan från den porten som sen hubben är inkopplad i. så när de körs samtidigt så kommer det vara rätt stor belastning. så frågan är hur ljudet kommer påverkas om du samtidigt tankar över nå stort till hårddisken, men kan nog funka. kör du bara en sak i taget på hubben så lär prestandaskillnaden bli försumbar.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-03 16:46

Nämnas bör kanske att det inte är helt ovanligt att en extern HDD har två firewireportar, och i så fall kan man ansluta andra saker i den lediga porten i stället för att behöva investera i en hubb. Vet dock inget om prestanda.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-03 21:42

Okay, det är en mybook jag har, så jag kan köra både USB och Firewire. Jag har dock hört att firewire ska vara stabilare, så jag tänkte det skulle vara ett bättre alternativ. Mybooken har ju två FW portar på baksidan, så ni menar att den ena ska funka som en hub typ? Ska prova.

Men om prestandan delas på FW porten så känns det ju inte bra.

Jag återkommer med resulatet. Tack så länge

Ursprungligen av knekor:

Men om prestandan delas på FW porten så känns det ju inte bra.

Man kan länka ("daisy chain") en faslig massa FW-enheter efter varandra och självklart delar man på samma port. I regel går det bra att tanka från dv-kamera via FW till en FW-HD. Ser inte att ljud skulle innebära det minsta problem.

Vad gäller hårddiskar väljer jag alltid FW före USB utan den minsta tvekan. Har alltid fungerat perfekt till skillnad från allt strul med USB-diskar och tumminnen.

Ursäkta men vad är en Mybook?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-03 22:29

en extern hårddisk som har både usb och firewire, åtminstonde min (premium)

Western Digital är det som gör dom.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-07-05 11:18

Jo fast det är 16 kanaler 24bitars ljud som ska flyta felfritt, men jag testade mig fram lite igår och allt flöt på ganska bra så jag tror det fungerar

1
Bevaka tråden