Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan någon rekomendera laserskrivare?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min Epsonskrivare har torkat ihop och sen dött eftersom jag skriver ut så sällan på den, typ en gång per månad. Däremot kan jag inte vara utan skrivare och funderar nu på att skaffa en laserskrivare eftersom de klarar att stå oanvända längre.

Vi hade tidigare på jobbet en HP LaserJet 4 plus som gjorde enorma mängder utskrifter under massor av år utan ett enda problem, så jag fundrar nu på att köpa en begagnad alt en ny liten/billig HP.

Jag skulle helst vilja ha en nätverksskrivare/ethernet som klarar postscript men vill inte lägga ut så mycket pengar på en ny skrivare, eftersom jag använder den så sällan. Så frågan är hur bra funkar de billigare LaserJet idag? Jag har bara USB 1 i min gamla Pismo. Ska jag köpa en ny billig eller leta efter en begagnad och vilka kan i sånt fall rekommenderas? Funkar alla med Mac?

/Stefan

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-01 01:59

Ja en bra skrivare är HP 4MP som leker ps och brukar gå att hitta med nätverkskort. Nyare skrivare av HP funkar normalt sett bra förutom 1100, 2100 och 2200.

Ursprungligen av Erik_J:

Ja en bra skrivare är HP 4MP som leker ps och brukar gå att hitta med nätverkskort. Nyare skrivare av HP funkar normalt sett bra förutom 1100, 2100 och 2200.

Vad är där för fel med t.ex 2100? jag har en och den fungerar klanderfritt, snabbt går det också.
/Skummi

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-03 14:54
Ursprungligen av Skummi:

Vad är där för fel med t.ex 2100? jag har en och den fungerar klanderfritt, snabbt går det också.
/Skummi

På förra jobbet (skola) så hade vi kring 10st och efter 3-5år och 50k sidor så började dom få problem med pappersmatning och någon av dom flög cpu-kortet på. Ersatte dom med 4000 som hade gått 250k sidor och dom funkade felfritt. 2100/2200 är en billig skrivare med en rad detaljer som är bantade vilket lättare leder till papperstrassel när den börjar vara gammal och gummit har blivit hårt. Men visst till hemma bruk funkar den men man kan lätt få problem med pappersmatningen eftersom hemmabruk ofta är är för få utskrifter så gummi/plastrullar blir hårda

Ursprungligen av Erik_J:

På förra jobbet (skola) så hade vi kring 10st och efter 3-5år och 50k sidor så började dom få problem med pappersmatning och någon av dom flög cpu-kortet på. Ersatte dom med 4000 som hade gått 250k sidor och dom funkade felfritt. 2100/2200 är en billig skrivare med en rad detaljer som är bantade vilket lättare leder till papperstrassel när den börjar vara gammal och gummit har blivit hårt. Men visst till hemma bruk funkar den men man kan lätt få problem med pappersmatningen eftersom hemmabruk ofta är är för få utskrifter så gummi/plastrullar blir hårda

OK. men jag trodde du av såg att den inte skulle vara kompatibel med Tiger. Frågeställaren skrev också att han bara skrev ut någon gång per månad, alltså ungefär som jag.

Tack!
Då vet jag att jag ska hålla mig undan från dem. Finns det fler som man bör undvika?

Jag har hittat nedan LaserJet beggade och hoppas på att kunna köpa nån av dem. Jag vet dock inte riktigt vilken skillnad det är på dem. Har svårt att hitta bra dokumentation/specar på de flesta av dem, får bara upp en massa annan info när jag söker bla på hp's site.

HP Laserjet 4L
HP Laserjet 4P
HP Laserjet 5L
HP Laserjet 6L
HP Laserjet 1100
HP Laserjet 5N
HP Laserjet 1200
HP Laserjet 1300
HP Laserjet 1320

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-03 07:05
Ursprungligen av reinventor:

Tack!
Då vet jag att jag ska hålla mig undan från dem. Finns det fler som man bör undvika?

Jag har hittat nedan LaserJet beggade och hoppas på att kunna köpa nån av dem. Jag vet dock inte riktigt vilken skillnad det är på dem. Har svårt att hitta bra dokumentation/specar på de flesta av dem, får bara upp en massa annan info när jag söker bla på hp's site.

HP Laserjet 4L
HP Laserjet 4P
HP Laserjet 5L
HP Laserjet 6L
HP Laserjet 1100
HP Laserjet 5N
HP Laserjet 1200
HP Laserjet 1300
HP Laserjet 1320

5L, 6L glömde jag avråda från dom har samma problem som 1100 med pappersmatningen. 5N är en lite större skrivare som kan rekomenderas änen om den saknar postscript men ska man skriva ut små/lagom mängd så är 12-1300 små och smidiga och snabba i uppvärmning.

Jag har en 1300. Mycket trevlig sak. 1200 dpi, 16 MB RAM, PS2-emulering, USB, funkar fint med AirPort Express.

Tack!
Där sa du något. Jag har ju en Airport Express hade glömt att den har en USB utgång, var helt inne på en ethernetlösning men detta breddar ju möjligheterna en del.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 10:04
Ursprungligen av reinventor:

Jag har ju en Airport Express hade glömt att den har en USB utgång, var helt inne på en ethernetlösning men detta breddar ju möjligheterna en del.

I så fall kan jag tipsa om HP LaserJet 1020. Jag köpte en sådan i en datalada för en tusenlapp. Enligt dess reklam klarar den inte Mac, men om man går till HPs hemsida och laddar hem drivrutinen för HP LaserJet 1022 så fungerar det utmärkt. Jag har kopplat in min i Airport Express och är helnöjd. Den tar ganska litet med plats också!

http://tinyurl.com/euepm

Själv har jag en Oki, mellanmodell, 14n elller vad den egentligen heter fast den har ett nytt namn nu, nätverkslaser. Fungerar väldigt bra. Jag funderar på att byta mot en multifunktionslaser, men enbart för att jag behöver ny scanner och kopiator. Som skrivare är Okin utmärkt.

Nu har jag hört rykten om att HPs drivrutiner inte längre är så bra för oss Macanvändare. Stämmer det?

Hur som helst fick det mig att snegla på andra märken också. Det finns ju andra billiga och enkla USB-laserskrivare som tex Brother HL-2460 och Lexmark E232. Har någon här erfarenhet av dessa skrivare för OSX? Jag vill ju inte få problem med att skriva ut några dokument bara för att minnet i skrivaren inte räcker etc...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 19:18

Jag har en gammal HP LaserJet 4MV (A3) som jag hade på en reklambyrå i många år, den har skrivit nästan en miljon utskrifter vid det här laget. Har renoverat den, bytt ut ett par gummivalsar och nu har jag den hemma, den rasslar på och går lika bra som när den var ny.
Så det är bra kvalle på den. Den går på nån Gimp-drivis som följer med Tigern.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-07-02 19:19

Jag undviker gärna skrivare som kör via USB. Det finns alltid risk för drivis-problem vid kommande systemuppdateringar. Ethernet-kopplad skrivare har däremot aldrig gett mig problem.

Jag har en HP Color LaserJet 2600n. Nu är den modellen tyvärr utbytt. Jag tror det finns 2605 och 1600 nu och de saknar nätverk som min har. Det är väldigt skönt med färglaser, man kan få bra utskrifter trots att den står still mycket. Precis som du så tröttnade jag på torkade bläckpatroner eftersom jag skriver ut för lite hemma, så när det var dags för ny hem-mac så blev det en 2600n också. Jag betalade ca 3000 för den.

Den skriver bra, men tar såklart lite mycket plats. En färglaser kan inte mäta sig med en bläck när det gäller foton men vektorgrafik blir helt kanon.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag har en HP Color LaserJet 2600n. Nu är den modellen tyvärr utbytt. Jag tror det finns 2605 och 1600 nu och de saknar nätverk som min har. Det är väldigt skönt med färglaser, man kan få bra utskrifter trots att den står still mycket. Precis som du så tröttnade jag på torkade bläckpatroner eftersom jag skriver ut för lite hemma, så när det var dags för ny hem-mac så blev det en 2600n också. Jag betalade ca 3000 för den.

Den skriver bra, men tar såklart lite mycket plats. En färglaser kan inte mäta sig med en bläck när det gäller foton men vektorgrafik blir helt kanon.

Har en likadan och håller med till 100%. Jätteskönt att den alltid är redo utan att först behöva dra igång en dator som skrivarserver (sitter i ett blandat hemmanätverk med två mac och en pc).

Nu måste jag dock ta mig i kragen någon dag för att se över deet där med färgprofiler som jag totalt negligerat hittills. Blir inte dåligt men kan antagligen bli bättre vad gäller foton.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-29 19:37

Tråden har någon månad sen den var aktiv senast.

Har det kommit några nya färglaserskrivare som kan vara aktuella för mig som privatperson som kanske inte skriver ut jättemycket men som helt gett upp hoppet om bläckstråleskrivare pga konstant och snabbt uttorkade patroner?

Någon skrev tidigare att bläckstråle ger bättre foton är laser. Hur stor är skillnaden om det som i mitt fall rör sig om en privatperson som skriver ut till fotoalbumet och eventuellt några större bilder för att ha på väggarna? Någon skillnad om man lägger ut lite pengar på bra fotopapper?

Är f ö ute efter någon som helst inte kostar mycket över 3000 kr, är superkompatibel med Mac och som helst inte är för jävla stor och eländig.

Iggy:
Jag har ingen erfarenhet av färglaser och det var länge sedan jag skrev här men eftersom jag startade tråden ville jag bara berätta att det till slut blev en Brother DCP 7010 för typ 1800 kr. Den har både kopiatorfunktion och scanner och jag kom på att det inte är så dumt att ha. Den har funkat klart bättre och är snabbare än väntat. Jag har den kopplad till min airport så jag kan skriva ut trådlöst till den. Då får jag dock inte scannern att fungera trådlöst men det behovet har jag inte utan kan koppla den direkt i sådant fall.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-08-30 07:38
Ursprungligen av reinventor:

Iggy:
Jag har ingen erfarenhet av färglaser och det var länge sedan jag skrev här men eftersom jag startade tråden ville jag bara berätta att det till slut blev en Brother DCP 7010 för typ 1800 kr. Den har både kopiatorfunktion och scanner och jag kom på att det inte är så dumt att ha. Den har funkat klart bättre och är snabbare än väntat. Jag har den kopplad till min airport så jag kan skriva ut trådlöst till den. Då får jag dock inte scannern att fungera trådlöst men det behovet har jag inte utan kan koppla den direkt i sådant fall.

Synd att den bara skriver ut i sv/v för den lät ju intressant i övrigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-11 13:31

Tar upp denna tråd, jag har tänkt att köpa en färglaser för att skriva ut vanliga bruks prylar. Jag har annars en Epson 2100 A3+ skrivare som jag kör ut jobb och bilder med, men det känns lite onödigt att slita på den i onödan.
Tänkte även fråga hur mycket billigare det är med en färglaser än en bläckskrivare? har ingen koll på detta.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-11 15:57

Jag köpte en Samsung CLP 550N för nånstans runt 3500:-
Inte världens sexigaste men en stabil pjäs som även fixar dubbelsidig utskrift. Lite stökig att ställa in i början men nu funkar allt klockrent.
Måste köras över ethernet trots att det finns USB.
Kvalitén är helt OK - tom riktigt bra med rätt papper.
Mycket skrivare för pengarna.

/Bauer

1
Bevaka tråden