Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro och fläktar- inte kul

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade min dator (MacBook Pro 15") inne för moderkortsbyte för att få pipljudet åtgärdat. Den piper dock fortfarande men värre är att fläktarna numer år igång i stort sett alltid!!! Tidigare hörde man dem knappt alls men nu verkligen blåser de vid väldigt liten processorbelastning. Använde tidigare Handbrake och det använder ju rätt mycket CPU (>90%) och nog hörde man att fläktarna arbetade lite mer men det blåste aldrig. Nu efter bytet kommer de på redan vid 15-20% och håller man ner vänster musknapp i Firefox så ena kärnan används i ca 50-70% börjar de riktigt blåsa. Väldigt irriterande. Till och med värre än irriterande.

Nån som råkat ut för detta? Nån som vet hur man resetar SMC-n? Jag hittade för Mac mini och iMac core duo men inte MacBook eller MacBook Pro.

Nån som orkar starta Firefox och rusa processorn lite och se om fläktarna börjar blåsa? Vore tacksam för det.

Orkar inte lämna in den igen.

Eller varför inte prova detta:
Skriv "yes >/dev/null" (utan ") i terminalen. Gör jag det tokvarvar fläktarna efter några sekunder. De gjorde de INTE innan moderkortsbytet.

Mina tokvarvar också om man belastar bägge CPU-kärnorna. Vet inte om det var SMC-uppdateringen som gjorde att de faktiskt började jobba överhuvudtaget

Men så länge processorn ligger under 90 % i genomsnittlig belastning så hörs det i princip ingenting.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-03 17:43
Ursprungligen av Rickard A:

Eller varför inte prova detta:
Skriv "yes >/dev/null" (utan ") i terminalen. Gör jag det tokvarvar fläktarna efter några sekunder. De gjorde de INTE innan moderkortsbytet.

Detta är helt rätt och ska ske. Detta var en av flera anledningar till att jag lämnade tillbaka flera maskiner. Om det är rätt att fläktarna går på högvarv vid visandet av en HD-trailer är disskuterbart. Vid tung belastning ska däremot fläktarna rusa för att hålla temperaturen nere, detta är bra.

Ursprungligen av tobhas:

Detta är helt rätt och ska ske. Detta var en av flera anledningar till att jag lämnade tillbaka flera maskiner. Om det är rätt att fläktarna går på högvarv vid visandet av en HD-trailer är disskuterbart. Vid tung belastning ska däremot fläktarna rusa för att hålla temperaturen nere, detta är bra.

Att de ska gå vid hög belastning håller jag med om. Självklart måste datorn kylas då. Men att de kommer igång vid en HD-trailer eller när man tar en backup med Apples backup-program (20-30% CPU-belastning) kan aldrig vara rätt. Innan lagningen hörde man ett tyst susande från fläktarna i det läget men nu varvar de verkligen. Nåt måste ju blivit fel när det är så. Pratade med supporten idag igen (en riktigt vettig person denna gången) och han sa jag skulle ringa på måndag för diskutera utbyte. Först ville de jag skulle reparera igen men hur sugen är man på det? Oavsett vilket har jag bestämt mig för att jävlas med dem (Apple) tills det hela är löst. Har tappat lusten att använda datorn nu så jag har gott om tid till det

För mig börjar det numer långt under 90%. Firefox t ex drar ju en del CPU om man håller ner vänster musknapp men det är lååångt under 90 och ändå tokvarvar fläktarna. Det är jävligt irriterande.

På min så började fläktarna gå ganska konstant på nätdriften efter SMC-uppdateringen.

Jag börjar bli gråtfärdig. Tittade just på en HD-trailer på apples hemsidag. Varje kärna användes ca 40% och efter ca 30sek började fläktarna varva upp till fullt spjäll. Det ska väl ändå inte vara så här? Det var inte så innan reparationen ju....

Detta är på batteri dessutom, med "Better battery life" inställt.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 22:02

Borde du inte helt enkelt få en ny dator? Ju mer jag läser om de olika problem som bl.a. du har drabbats av, desto mer tveksam blir jag till den där Apple Care som jag köpte till... Det bör väl inte vara något snack om saken om reparationer bara leder till nya problem?

Själv har jag MPB 2.0 köpt i april som visserligen blir lite varm men som inte lider av pipande ljud, så onekligen har de maskiner som även fungerar tillfredsställande...

Ursprungligen av hkim:

Borde du inte helt enkelt få en ny dator?

Helst vill jag ha pengarna tillbaka för jag är lite less på problemen med datorn. Hur det går med det får vi se. Allra helst vill jag ju han en dator som fungerar. Nu har det blivit så att jag tappat lusten lite till att använda datorn och det känns som en dålig investering att ha 24000kr sitta på skrivbordet och samla damm.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-04 15:42

Hur varm blir processorn? Om fläktarna går igång vid låg belastning skulle det ju kunna bero på att processorn blir för varm, att gränsen då termostaten säger ifrån nås ofta.

Ursprungligen av tobhas:

Hur varm blir processorn? Om fläktarna går igång vid låg belastning skulle det ju kunna bero på att processorn blir för varm, att gränsen då termostaten säger ifrån nås ofta.

Enligt CoreDuoTemp eller vad det heter är inte processorn mer än 50-60C när fläktarna går igång. Och när de väl går igång stiger inte värmen märkvärt eftersom processorn antagligen kyls ner.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-04 16:19

Kolla denna länk: http://www.macdevcenter.com/lpt/a/6605
Han upptäckte, efter att ha bytt ut kylpastan (som så många funderar över effekterna av), att en givare till "heat-pipen" inte anslutits rätt när han satte ihop datorn igen. Följden var att (trumvirvel): Fläktarna gick i stort sett hela tiden. (och när han åtgärdat detta var skillnaden med ny kylpasta endast två grader)

Kanske har din dator inte satts ihop rätt?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-04 17:12

Den där killen gjorde många grundläggande fel i sin analys och har sågats flertalet gånger. Han gjorde inte ens ett före-efter test vilket väl var själva poängen med hela artikeln? Om sensorerna inte är fastsatta går enligt honom fläktarna hela tiden, i Rickards fall startar fläktarna tidigt men de går inte hela tiden. Jag tror isåfall istället att de kan ha felplacerat sensorerna av misstag så känsligheten ökat.

Har Rickard provat att starta om PMU:n?

Ursprungligen av tobhas:

Har Rickard provat att starta om PMU:n?

Det gjorde Rickard tillsammans med Apples support och det gav inget resultat.

Medans jag laddar inför morgondagens battalj tänkte jag sammanfatta kontakterna med Apples support. 5 samtal är det hittills. Alla utom en har varit riktigt trevlig och verkat vilja hjälpa till. Men jag tror alla gett olika besked. Helt makalöst är det faktiskt. Pratar ingen med varann eller?

1. Vi känner till pipet och håller på att fixa det. Det är ingen ide du lämnar in datorn nu.
2. Jo vi känner till pipet. Lämna in datorn till ett serviceställe så får de kolla på den och ev byta moderkort.
3. (Efter att ha haft den inlämnad utan att nåt blev bättre) Lämna in datorn igen.
4. Pipet är inget fel. Det ska vara så.
5. Ring nästa vecka så får vi diskutera ev utbyte.

Nästan skrattretande.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-05 11:49

Jag var inte i något absolut behov av maskin, så jag returnerade min. Hur är ditt läge? Har du råd att strula respektive vara utan burk?

Ursprungligen av tobhas:

Jag var inte i något absolut behov av maskin, så jag returnerade min. Hur är ditt läge? Har du råd att strula respektive vara utan burk?

Råd har jag men verkligen inte lust eller ork. Går på semester snart och tills dess måste detta vara utrett för datorn ska med på semestern. Visst kan jag leva med felen under semestern men hur kul är det med blåsande fläktar när man ska kolla på DVD?

Just nu väntar jag på att bli uppringd av Apples kundtjänst. Personen jag pratade med först skulle prata med sin "supervisor" om att häva köpet. Tydligen skulle det inte gå att häva köpet eftersom det gått mer än två veckor från att jag mottagit datorn tills det att jag felanmält.... Men Icep här på forumet fick häva köpet trots att det gått mer än två veckor. Så under tiden jag väntar samlar jag in uppgifter för att ha emot dem när de ringer och säger att det inte går.... Var det OK att häva köpet för honom borde det vara det för mig också.

Well....den ska lagas fler ggr (3ggr) enligt Apples kundtjänst innan det kan vara aktuellt med hävt köp. Så in i h-e j-a drygt. Då får denna veckan gå åt till det. En utbytesdator vad tydligen inte aktuellt för tillfället heller.

Så då börjar vi om igen....

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-07 13:03
Ursprungligen av Rickard A:

Well....den ska lagas fler ggr (3ggr) enligt Apples kundtjänst innan det kan vara aktuellt med hävt köp. Så in i h-e j-a drygt. Då får denna veckan gå åt till det. En utbytesdator vad tydligen inte aktuellt för tillfället heller.

Så då börjar vi om igen....

Konsumentköplagen säger 2 reparationer och sedan retur/utbyte.

Ursprungligen av tobhas:

Konsumentköplagen säger 2 reparationer och sedan retur/utbyte.

Vissa säger 3 och andra säger 2. Själv har jag letat och letat men hittar det inte utskrivet nånstans. Har du nån länk?

  • Medlem
  • 2006-06-05 20:39

Allvarligt talat! Funkar inte skiten så borde de ta tillbaka den och ge en ny.
Eller ha ersättningsdatorer att låna ut under de långa servicetiderna.

Har en kompis som efter år av tjat från mig skaffade en ibook nyss,han har haft sin på lagning två gånger nu och varit utan i en månad...jag hade inte accepterat det helt enkelt.

Jag köper min nya macbook via återförsäljare med faktura, Fungerar den inte tillfredsställande kommer jag inte betala förrän den är fixad.....den saken är klar.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-07 21:24
Citat:

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök.

källa

Äntligen är det bekräftat och klart att jag får en ny dator!!!

1 1/2 månad, 3 reparationer, ett antal ominstallationer och åtskilliga telefonsamtal var "allt" som krävdes.

Det enda jag är nervös för nu är om den nya datorn kommer ha det pipfria moderkort jag fick vid senaste bytet: http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/100242-nytt-moderkort-inget-pip.html

Vore ju riiiiktigt surt om den nya datorn har gamla moderkortet som piper.

Segern är min!!!!!!!! Nu ringde de precis från Applestore och de ger mig pengarna tillbaka istället!!! Fy f-n vilken bra dag! MacBook here i come

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 21:08

Grattis! Men Macbook? Skulle den vara så mycket bättre?

Bättre vet jag inte. Men otroligt mycket mer prisvärd. Köper den svarta och får 10000kr över att använda till annat istället. Spelar ändå inte spel. Sen har ju MacBook mycket bättre batteritid.

  • Medlem
  • 2006-07-04 01:17

Stort grattis, Rickard! Efter alla små och stora fel som min PB 17" uppvisat (senaste modellen) så kommer jag antagligen att köpa en billigare mac nästa gång.

Sen kan jag ju säga att på nästan en vecka nu så har inte fläktarna på min Macbook (icke-pro alltså) gått igång en enda gång.

/hulle.

1
Bevaka tråden