Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemsida på extern disk

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 12:00

Om den interna hårddisken inte räcker till, kan man då på något enkelt sätt webbdela en extern alt andra intern hårddisk? Jag antar att det går att raid-koppla dom, men det bör kräva en formatering och jag vill inte ens tänka på vad som händer om den råkar dras ut under drift.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 12:07

?? "Webbdela"????
Menar du att du har en webbplats på en server, och om man kan ha delar av webbplatsen på en annan server på en annan disk? Och i så fall, hur dessa diskar ska kopplas?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 12:10

Hm...

Ja, en hemsida på en server som börjar få ont om plats på sin hårddisk. Tanken var att kasta in en andra hårddisk alt en firewire-disk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 12:25
Ursprungligen av pontusuggla:

Hm...

Ja, en hemsida på en server som börjar få ont om plats på sin hårddisk. Tanken var att kasta in en andra hårddisk alt en firewire-disk.

Det ska väl inte finnas några hinder? Såvida servern i den externa disken är rätt konfigurerad osv, så handlar det ju bara om att länkarna blir annorlunda, och du kan ju inte köra root-relativa, utan dokument-relativa.
Men varför inte lägga hela sajten på den externa disken? Och varför FW? Kan du inte bara stoppa in en ny disk i datorn, eller är det fullt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-06-30 20:30

Han tycker antagligen att det är smidigt att ha en lös disk som man kan ta med.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 20:41
Ursprungligen av memark:

Han tycker antagligen att det är smidigt att ha en lös disk som man kan ta med.

Jo, men då borde han väl ha hela sajten på den och inte bara delar?
Nåt säger mig att vi inte har hela bilden klar för oss...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 20:50

Det rör sig om en massa film och en massa bilder. Jag tänkte slippa blåsa burken som bara har plats för en disk och istället lägga tex filmerna på en extern disk. Visst kan jag sen visa filerna med en massa ../ och tex köra filesize, men filmerna kommer inte vilja visas på webben, sökvägen till filen blir ju lite konstiga med ip/../../filnamn, jag kan ju inte göra en sökväg utanför rooten, visst går det att låta en phpfil läsa in filmen och sen spotta ut den, men det kostar datakraft.

Det är inte mitt livs största problem, jag bara undrar hur man gör smidigt. Jag tänkte mig att lägga ett alias i root-mappen och vips, nått sånt.

Ursprungligen av pontusuggla:

Det är inte mitt livs största problem, jag bara undrar hur man gör smidigt. Jag tänkte mig att lägga ett alias i root-mappen och vips, nått sånt.

Har du prövat det? Det låter som en logisk lösning annars.

  • Medlem
  • 2006-07-02 21:47

kan man inte bara sätta upp en virtuell katalog i apachen?

isf kan du ju tex ta dina filmer som kanske ligger i en egen mapp nu som heter "filmer" flytta den till den externa disken, sätta upp en virtuell katalog i apache som heter "filmer" och peka den till katalogen på den externa disken, så funkar ju alla länkar automatiskt eftersom sökvägen är som innan?

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 22:17

Hur gör man det? Vad ska mappen ha för rättigheter?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-03 08:00

Har försökt att göra så men lyckades inte, och behovet var inte så stort så jag gick inte vidare.
Det finns ju en virtuell katalog som apple har lagt upp till Documents, men den ligger på samma fysiska enhet, gör man samma sak med en virtuell katalog till en annan fysisk enhet fick jag det inte att fungera, men det borde ju inte vara något problem om man tänjer på hur sökvägar läggs upp i unix.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 09:04

Symbolisk länk fungerar, inte alias.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 09:07

Hur gör man en symbolisk länk?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-03 10:27
Ursprungligen av pontusuggla:

Hur gör man en symbolisk länk?

http://www.macosxhints.com/article.php?story=2001110610290643
Den här kanske kan underlätta:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17655

1
Bevaka tråden