Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

80 Gb hårddisk är bara 74 efter formattering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 22:38

Ok.
1. OSX säger att min hårdisk är 74gb när det är en 80gb (nyss switchat, trodde det var fat32 och winfasoner?)

2. Så nu är vi nere i 74gb, men OSX snor ytterligare 2gig, då den säger att jag har 53 gb kvar, men jag bara använt cirka 19

Vad gör osx dåligt på matte? Punkt 1 har väl att göra med filsystem antar jag? Men borde inte det vara bättre än så? Punkt 2 handlar väl om dolda filer. Men hur kan jag veta om de dolda filerna bara växer o växer?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 23:08

Nej. Det går åt ett antal GB för katalogfiler, swap etc. Det får man tåla, det gäller alla operativsystem. Det är ju bara några futtiga gigabyte i alla fall...:rolleyes:

Det har även att göra med hur man räknar. Om man räknar som en dator så är 1KB inte 1000B utan 1024B, 1MB inte 1000KB utan 1024KB o.s.v.. Man kan tycka att är små skillnader men om det handlar om stora diskar så försvinner det rätt mycket. De som tillverkar diskarna gillar dock att ange storlekarna i jämna 1000B.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 23:17

1. 74GB = 80 000 000 000 byte. Hårddisk/datortillverkare räknar 80 miljarder byte = 80 GB för att få snyggare siffror. Eftersom datorer räknar med 2-potenser är dock inte 1 GB exakt en miljard byte, läs mer här.
2. Om hårddiskutrymmet successivt blir mindre beror det sannolikt på att swap-filerna, som används för att lagra sådant som inte får plats i internminnet, växer. Swapfilerna ligger i /var/vm, en mapp som normalt är dold i Finder.

whoops, för långsam...

  • Oregistrerad
  • 2006-07-03 00:48
Ursprungligen av C-mon:

1. 74GB = 80 000 000 000 byte. Hårddisk/datortillverkare räknar 80 miljarder byte = 80 GB för att få snyggare siffror. Eftersom datorer räknar med 2-potenser är dock inte 1 GB exakt en miljard byte, läs mer här.
2. Om hårddiskutrymmet successivt blir mindre beror det sannolikt på att swap-filerna, som används för att lagra sådant som inte får plats i internminnet, växer. Swapfilerna ligger i /var/vm, en mapp som normalt är dold i Finder.

whoops, för långsam...

på punkt två då, swapfilerna är dolda alltså? men varför räknar osx inte med dolda filer när den räknar hur mycket som finns i en mapp?

Ursprungligen av papawasarodeo:

på punkt två då, swapfilerna är dolda alltså? men varför räknar osx inte med dolda filer när den räknar hur mycket som finns i en mapp?

Jo, det gör den. Men de dolda mapparna finns direkt under startskivan. Prova att ändra Finders inställningar med OnyX så att osynliga objekt visas så kommer du att se hela mappstrukturen.

1
Bevaka tråden