Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stressande dilemma: Vista 32, Vista x64 eller Win XP?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänker våga mig på att installera Boot Camp på min MacBook. Jag har ett jobb som måste utföras på plats, och jag måste jobba med ett CMS för en webbshopp som kräver Internet Explorer. (Ja, orkar inte ens kommentera det),

Jobbet ska vara klart imorgon, jag är hos kunden nu, och det enda jag har tillgång till är min MacBook. Med andra ord - jag behöver Windows!

Nu är frågan: Vilken version av Windows? Som tur är kände jag på mig detta och har två skivor av Windows med mig.

Windows Vista Beta 2 - (lagligt) nerladdat från Microsofts egna hemsida. Jag vet att den inte står med som alternativ på Boot Camp-sidan, men jag läste för nån dag sedan om att Vista rullade på bra för en användare här på 99Mac(?). --> Fungerar Vista, beta tvåan? 32- eller 64-bitars-versionen, spelar det någon rolll? (Jag har x64-versionen på DVD).

Windows XP med SP2 - ska ju funka som en klocka. Problemet är att jag har en "Multi-Image" ursprungligen en .ISO-fil, som kan brännas till både DVD och CD. (Ja, jag vet - men nöden har ingen lag, speciellt inte i ett sådant här dilemma, grundat av just det monopolistiska tänket Microsoft byggt upp hos människor.)

Problemet: på Boot Camps sida står det "no multi-disc, upgrade or Media Center versions. --> Syftar de på just en sådan skiva jag har eller på något helt annat, typ 8-in-1-skivor och sånt snusk?

Jag skulle helt enkelt bli jätteglad om någon kunde svara på de här frågorna: Speciellt angående Vista, om det överhuvudtaget går och om det i så fall spelar roll om det är 32- eller x64-versionen. Något man måste tänka på som inte står på Boot Camps officiella sajt?

Tack så jättejättemycket på förhand

Vista-betan ska ju fungera med lite meck, det ska finnas nån guide här på forumet till och med tror ja.. Dock kan de ju va smartare o köra XP kaske då din kund väl förmodligen använder IE6 och inte IE7, så ska du utveckla nåt bör du ju sitta på de dom har..

Ursprungligen av Johan S:

Vista-betan ska ju fungera med lite meck, det ska finnas nån guide här på forumet till och med tror ja.. Dock kan de ju va smartare o köra XP kaske då din kund väl förmodligen använder IE6 och inte IE7, så ska du utveckla nåt bör du ju sitta på de dom har..

Ja, letar som en galning, men hittar inte lösningen för Vista.

Angående vad jag borde utveckla för: Sidan i sig kommer (givetvis) fungera i alla webbläsare (och är skriven i XHTML Strict), problemet är att CMS:et (backbonet / bakom-kulisserna-sidorna / admin-interfacet / whatever-you-wanna-call-it) har spärrat inloggningen för alla som inte har Internet Explorer 5.0 eller högre.

Med andra ord: Jag är designer, ska lägga upp och sköta lanseringen och sedan agera webbmaster för företaget. CMS:et är köpt av ett företag som gör just webbhandelslösningar. (Tilläggas bör är att dom i övrigt är otroligt bra, förutom denna idiotiska spärr.)

Fortfarande hjärtligt tacksam över om någon kan svara på om det spelar någon roll om jag använder x64- eller 32-bitars-versionen av Windows Vista (Beta 2)? Och all guidning/övriga tips om Vista+Boot Camp vore guld värd (ge mig ert BG/PG/PayPal och ni får för en (fungerande och snabbt skriven) lösning en hundring på stört Seriöst.

Tack på förhand igen.

Ursprungligen av disposable:

J... har spärrat inloggningen för alla som inte har Internet Explorer 5.0 eller högre.

Fungerar då inte IE 5.2.3 som är den senaste och sista versionen för OSX? Den finns inte längre på MS hemsida men dräller omkring ute på nätet, via LimeWire och antagligen även på den så famösa "bukten"... Annars kan jag langa över en .dmg (6,7 MB).

Ursprungligen av johan_tanying:

Fungerar då inte IE 5.2.3 som är den senaste och sista versionen för OSX? Den finns inte längre på MS hemsida men dräller omkring ute på nätet, via LimeWire och antagligen även på den så famösa "bukten"... Annars kan jag langa över en .dmg (6,7 MB).

Tackar hjärtligt för erbjudandet - men problemet löste sig Och till alla andra: Tack så mycket för alla svaren.

För er som är intresserad av att veta hur man kommer runt problemet: Älska norskarna, de som alltid ligger i framkant och har skaparen av CSS som T.E.O. (teknikchef) - Opera.

Opera i menyn: Opera -> Snabbinställningar -> Inställningar för webbplats -> Nätverk -> Webbläsaridentifiering -> Identifiera som Internet Explorer! (Alternativt maskera.)

Vet att det här går att uppnå i "debug-läge" i Safari, med extension/kanske out-of-the-box från Firefox - men Opera 9 är trevligt och kändes som ett säkert kort.

Och by the way: Sidan fungerade som den skulle. IE-spärrar är inte bara fult, äckligt, omodernt och fegt - de fyller (nästan) aldrig någon funktion.

Som sagt, tack - over and out!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 23:06

Vad handlade det här om egentligen?
Jag fattar inget.

<onödigt svar på trist inlägg en tråkig och lång söndag>

Ursprungligen av Konrad:

Vad handlade det här om egentligen?
Jag fattar inget.

Ja, läs första rubriken, den hjälper dig på vägen. Inte tillräckligt strukturerat? Läs inledningsfrågan. Suddigt fortfarande? Läs fjärde inlägget (mitt) - kanske förstår du då om "vad det här egentligen handlar om".

Ifall du inte försökte vara otrevlig och på allvar inte förstår ber jag om ursäkt för den bitvis ironiska guiden. Om du inte hänger med kan jag försöka förklara:

Forumdelen är "Windows på Mac". Jag undrade ursprungligen om vilket Windows jag bör välja för att installera med Boot Camp - möjliggör Windows och OS X på en Macintosh.

Men jag antar att du tyckte tråden spårade ur? Det tycker inte jag - kreativitet föds den vägen. Val av OS-version till Boot Camp -> Tips -> Privatkopieringsskämt -> tydliggörande (om 32-bitar och Intel) -> Lösning till problemet som fick mig att behöva Windows och därmed skriva denna tråd.

Egocentriskt? Ja. Men det hjälper andra: 1. IE som ju är en minst sagt vital del av Windows går att göra överflödiga i nästan alla fall. 2. Boot Camp funkar inte med 64-bitars Windows Vista. 3. Så länge man håller sig till en produktnyckel på enbart en dator gör man inget olagligt när man installerar Windows från en skiva man inte har. 4. Opera är kick-ass, och finns till Windows :rolleyes:

Fyra saker har redits ut - och tråden höll sig till och med till Windows på Mac-delen

</onödigt svar på trist inlägg en tråkig och lång söndag>

x64-versionen ska du inte ha, eftersom prollen i macbook är 32-bitars.

Det är väl bara att tanka ner en ny iso-fil?

Ursprungligen av irrelogical:

x64-versionen ska du inte ha, eftersom prollen i macbook är 32-bitars.

Det är väl bara att tanka ner en ny iso-fil?

Jäklar va rätt du har! Har aldrig reflekterat över det, bara tänkt Universal binary = nytt = självklart 64.bitar. Min iMac har alltså fler bitar en min bärbara älskling... Tack för reality checken.

Ursprungligen av Johan S:

Nu ska vi inte uppmuntra piratkopiering här, men har du en laglig XP-licens men inte med dig rätt skiva så håller jag faktiskt med om att man bör tanka. Dom du jobbar åt har ingen XPSP2 skiva du kan låna?

Tack för förståelsen och medhållandet. Ett, ja - det kanske de har: Men då vore jag ju olaglig - den är ju säkert installerad på en annan dator och därmed gör jag fortfarande en olaglig handling när jag installerar den på MB:n. (Eller kanske är det utlånaren som blir boven?)

En äkta serial har jag faktiskt Den kan jag i huvudet - cd-nycklar är sexiga - så i så fall använder jag givetvis den :rolleyes:

Nu ska vi inte uppmuntra piratkopiering här, men har du en laglig XP-licens men inte med dig rätt skiva så håller jag faktiskt med om att man bör tanka. Dom du jobbar åt har ingen XPSP2 skiva du kan låna?

Ursprungligen av Johan S:

Nu ska vi inte uppmuntra piratkopiering här, men har du en laglig XP-licens men inte med dig rätt skiva så håller jag faktiskt med om att man bör tanka. Dom du jobbar åt har ingen XPSP2 skiva du kan låna?

Mja, jag tänkte att eftersom den skivan disposable redan hade var av sorten som marina tjyvar brukar ha så, tja, skadan är redan skedd.

Gammal tråd men jag kollade igenom trådar efter cms. vill bara kommentera att Opera är den bästa webbläsaren. Har märkt att det är bättre för sidor stylade för explorer än firefox. Drar mindre resurser än firefox och läser in sidorna snabbare. Dock kör jag firefox for webdeveloperpluginet som är grymt bra.

1
Bevaka tråden