Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper iView - fortsätter att utveckla för mac

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 20:22

Digital Assets Managment eller något åt det hållet.. (osäker på stavning)

Edit: "Digital Asset Management is a set of business strategies and technologies concerned with the storage, protection, retrieval and re-use of digital files." http://www.damusers.com/

DAM-program är alltså databaser för att hålla reda på digitalt material. Testa att sök efter en fil i Bridge om du har ett antal tusen bilder. Det tar lång tid att gå igenom alla. I ett dam-program, Portfolio, iView mfl, tar det bara någon sekund. Dessutom finns det ett antal funktioner för att göra arkiveringen av bilder smidigare med hjälp av keywords, egna metadatafält etc.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:44
Ursprungligen av dunberg:

Digital Assets Managment eller något åt det hållet.. (osäker på stavning)

Edit: "Digital Asset Management is a set of business strategies and technologies concerned with the storage, protection, retrieval and re-use of digital files." http://www.damusers.com/

DAM-program är alltså databaser för att hålla reda på digitalt material. Testa att sök efter en fil i Bridge om du har ett antal tusen bilder. Det tar lång tid att gå igenom alla. I ett dam-program, Portfolio, iView mfl, tar det bara någon sekund. Dessutom finns det ett antal funktioner för att göra arkiveringen av bilder smidigare med hjälp av keywords, egna metadatafält etc.

Aha! Det är alltså DAM-program jag har använt i många, många år

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 20:54

Damer vet man ju vad det är, visste inte att det fanns säskilda program

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 20:57

Man lär sig något nytt varje dag…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 21:30

Menar du att Lightroom är ett dam-program?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-02 22:06

Allt jag kunde göra i iView kan jag göra i Lightroom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 22:17

Men vad gör du om du har t.ex. 10.000 bilder? Lägger du till alla i Lightrooms bibliotek? Klarar programmet det? I Portfolio har jag ju säkert tio kataloger för olika ändamål för att inte sega ner datorn.

Jag skulle nog sakna möjligheten att kolla på "previews" när bilderna är offline bla.

Bevaka tråden