Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har lite uppstartsproblem med min macbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-02 00:49

Hej på er.

Så här är det, varannan gång jag startat min macbook så får jag en mapp med ett frågetecken i. Jag startar om och då brukar det funka, men inte nu när jag skulle göra det. Jag startade om 4 ggr men samma sak. Gjorde två hardware test, en vanlig och en utökad, men inga felkoder eller andra varningar. Sen efter att jag gjort det så startade jag om datorn igen och då blinkade mappen till sen kom äpplet på skärmen och datorn startade upp riktigt. Första gången jag startade macbooken, 3 dagar sen, så var det samma problem men användarmanualen instruerade att starta om datorn och vips så funkade det. Men vad tor ni? Är det en kass hårddisk som har kommit med datorn? Jag har itne gjort några förändringar rent hårdvarumässigt i datorn. Datorn är en Macbook 2.0, 1GB, från applestore, med 80 GB hårddisk.

Förslag, tankar eller lösningar?

En annan grej som jag har märkt är att när datorn har varit i vila och jag väcker den så funkar det fönstret som är upp men när jag tex går från safari till mailen så får jen en badboll och kan inte göra mer än att flytta musen. Går inte heller att tvångsavsluta något program. Är det någon som kan kopplas samman med det andra felet?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-02 08:17

Nu har den varit i vila under natten och nu när jag skulle väcka den så vaknade den. Airporten ville inte snluta som den skulle utan jag tryckte på knappen. Badbollen kom och jag kunde inte göra mer än att flytta på badbollen. Hur som hur den startar igen men med mappen och frågetecknet. Känns som om det är något med hårdvaran eftersom den inte vill hitta startskivan.

... Mysteriet fortsätter....

Efter att försökt att starta om ett anatl ggr så låssade jag på batteriet för att jag tänkte att det kanske var något glapp där hårddisken sitter. Så ajg låssar på den och trycker försiktigt på den skyddande ramen där hårddisken sitter och så trycker jag lite där mina minnen sitter. I med batteriet igen och trycker på strömknappen och vips så blinkar mappen till en kort sekund och därefter så kommer äpplet och datorn drar igång forst som attan. jag kan inte kalla mig någon tekniknisse men jag börjar misstänka att det kan vara något lite konstigt glapp blank komponenterna. Upptäckte också att när jag får mappen med frågetecknet så låter inte hårddisken utan bara ett surr precis när datorn går igång. Nu ligger den och hummar som den ska göra.

Va fasen ska jag hitta på?

Senast redigerat 2006-07-02 10:44
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 11:07

Inget, det verkar ju som om du löst problemet.
Förresten så behöver du inte hålla på och stänga av och starta om hela tiden. Sätt den i vila bara när du inte använder den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 11:16
Ursprungligen av Konrad:

Inget, det verkar ju som om du löst problemet.
Förresten så behöver du inte hålla på och stänga av och starta om hela tiden. Sätt den i vila bara när du inte använder den.

Så viloläget drar inget batteri över huvud taget? Tänkte mest på om man ska använda viloläget när man ska flytta den mellan hem och jobb t.ex.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 11:21
Ursprungligen av odelsteken:

Så viloläget drar inget batteri över huvud taget? Tänkte mest på om man ska använda viloläget när man ska flytta den mellan hem och jobb t.ex.

Det drar väldigt lite ström, en ny dator bör kunna ligga i vila en vecka minst. Det finns ingen anledning att stänga av den för transport. Hårddisken parkerar så det finns ingen risk för skada på den.
Jag stänger aldrig av min, nästan. Nån gång ibland startar jag om den för att rensa bort lite skit, eller vid en uppdatering då det är nödvändigt.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-02 15:35

Men nu var det ju så att datorn låste sig så fort den skulle vakna upp ur vilan, därför ansåg jag att det kanske var bra att starta om datorn för att få den att fungera. Annars är det sällan som jag startar om min dator, bara när det behövs.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 15:39

Det är inte så att du är ansluten med något sånt därnt torrent-program då? När du försätter den i vila alltså?
Annars kan du väl försöka med standardknepen som det finns 10.000 tips om här. Du vet.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-02 16:20

Har kollar runt lite, var dock lite svårt när datorn inte funkade :-P. Men men, inga torrent program. Jag kollade lite i forumet men tyckte inte att jag hittade något som passade mig. Kollade lite vad som sagts om Apple Care supporten osv ifall ifall. Men om det kvarstår så får jag slå dom en signal. Tack för hjälpen ialla fall. Ha det coolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 16:37

Jag hade problem första gången jag satte datorn i vila över natten. När jag väckte den sedan fungerade inte tangentbordet. Kanske kanske bero på att jag lät den stå med en film igång över natten för att köra slut på batteriet (kalibrerade batteriet)?

1
Bevaka tråden