Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En svart eller vit MacBook

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det äntligen dags att göra verklighet av idén att byta från PC till Mac. Först ut blir det troligtvis ett inköp av en MacBook. Frågan är bara då om jag ska ha en svart eller vit MacBook.

Vilken är mest attraktiv i forumet?

Den svarta MacBooken anser jag ha ett stort plus i och med färgen, men även materialet. Det är inte likt blankt och halt som på den vita. Det är väl snarare som så att den är "frostad".

den svarta är mattsvart ja, inte blank, så som den vita är. vilket kan vara en fördel. om det är tillräkligt motiverande för 1600 kr extra (vilket är merkostnaden för den svarta), det får du själv avgöra. jag ångrar lite att ja inte sparade en vecka till o köpte en svart, inte för att ja inte älskar min vita, utan för att jag i efterhand gick in på macoteket o fick se hur underbart vacker den svarta var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 14:04

Den svarta är onekligen snyggast men VARFÖR ska snyggt kosta 15% mer!? Shame on you Apple for making me do this...

Ursprungligen av Erik.dv:

Den svarta är onekligen snyggast men VARFÖR ska snyggt kosta 15% mer!? Shame on you Apple for making me do this...

för att de kan ta det o många köper den ändå, skulle jag sätta en slant på :D:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 14:20

Ja, uppenbarligen, precis som de kan ta ut överpris på MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 20:53

Har precis fått min svarta Macbook och för mig var det givet att det skulle bli den svarta. Dels är den matt i färgen vilket är riktigt snyggt, dels blir det vita äpplet äcligt läckert mot den svarta bakgrunden. hehe Sen om det är värt 1600 är en annan fråga, men ibland får man ta vissa ekonomiska smällar. Är helnöjd med mitt val, dessutom är den vita mycket mer populär och mer "macig". Gillar att sticka ut lite...

Men svart , då ser det ju ut som vilken pc som helst eller?

Ursprungligen av sventa46:

Men svart , då ser det ju ut som vilken pc som helst eller?

har du sett den live? :D:D för den ä bra mycket finare live än på bild (inte för att den är ful på bild i o för sig). o klart mycket stilrenare än vilken PC som helst. tyckte som dig förut, men inte längre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 21:00

Men svart , då ser det ju ut som vilken pc som helst eller?
Oh nej!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-01 21:12

Jag förstår inte er som säger att den svarta är snyggare. Alla jag har pratat med (inklusive mig själv) tycker fortfarande att den vita är absolut snyggast.

Fram till i förrgår då jag såg svarta MacBook i en butik så var valet ganska enkelt. Svart färg var inte värt nästan 2000 kronor extra. Nu är jag inte lika säker. Jag skulle verkligen kunna överväga att betala extra för att få den i svart. Det finns bara en liten detalj som gör att den svarta inte känns riktigt klockren, nätsladden är vit. Om det som följde med var svart skulle jag välja den direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 22:38

Nämen, är nätsladden vit? Då får Apple lite underkänt av mig... Jag hade nästan förstått om man fick "special bygga" alla nätsladdar och göra dem svarta att det kostat de 2000 kr extra (även om det är sjukt överpris ändå!).

Jag skulle gärna se en svart mini komma ut dessutom…

EDIT: Lite off-topic men var tvungen att kolla runt lite på "konkurerande produkter" mot en Svart MacBook. Jag förundras varje gång. Varför satsar så få tillverkare på design? Det finns snygga mobiler från flera tillverkare, kan man inte göra snygga datorer? Dell's burkar ser ju ut som något derivat från 80-talet nästan...

Senast redigerat 2006-07-01 22:53
  • Medlem
  • 2006-07-01 22:58

Svart MacBook = Reeeeepor!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 23:03

Vit MacBook = Smuts (om de blir skitiga lika lätt som Apple's vita keyboards).

Ännu bättre vore det om den svarta macbooken hade samma svarta "gummimaterial" som thinkpaddarna...

Smutsen är inget problem , inte så länge det finns mirakeltrasor på ICA.
Fantastiskt bra att rengöra Ibook och Macbooks med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 00:04

En svart macbook är betydligt snyggare och stilrenare än en "vanlig PC". Har haft mängder med PC laptops hemma och kan utan tvekan säga att macbooken är den snyggast jag använt. Var från början tveksam till skärmstorleken men nu när jag har haft den några dagar är jag glad att jag inte kastade upp 4500kr till för en 15" macbook pro.
Materialet är jag lite fundersam över. Tycker nästan det känns mer som plast klädd med ett tunnt lager gummi. Det är nog inte så men den sträva känslan som gummi ger finns där. Verkar mycket mer stryktålig och skyddande mot repor än den vita modellen. Vet dock inte om det är så.
Kan tillägga att man får en vanlig vit magsafe strömadapter till, men det kan jag leva med. Tycker de vita tillbehören är snygga, så jag hade nog blivit lite besviken om jag hade fått svarta kablar till. Dock kunde de fixat en svart fjärrkontroll tycker jag - med vita knappar på. Mmm, så snyggt det hade varit.

Efter alla dessa svar så lutar det starkt mot en svart MacBook...

En fråga om superdriven... är det 8 eller 4X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 11:14
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Efter alla dessa svar så lutar det starkt mot en svart MacBook...

En fråga om superdriven... är det 8 eller 4X?

Bra val, du lär inte bli besviken. Är mycket nöjd över att ha valt den svarta trots priset... För övrigt är superdriven 8x.
http://www.apple.com/macbook/specs.html

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-02 11:18

Jag köpte en svart. Mitt resonemang var att även om prisskillnaden var ganska stor, så betalade jag det gärna för att slippa gräma mig över att jag "bara" hade en vit dator under resten av dess livstid.

Jag tänker mig att Apple släpper dyra, svarta fjärrkontroller lagom till att alla har fått sina svarta MBs med vit fjärr...

Ursprungligen av malesca:

Jag tänker mig att Apple släpper dyra, svarta fjärrkontroller lagom till att alla har fått sina svarta MBs med vit fjärr...

behöver du nog inte oroa dig över, titta på ipod, funnits i svart ett bra tag nu, o säljs fortfarande med lika vita tillbehör som alltid.

Nifo: du tror inte det är lättare att repa en blank vit macbook, eller att repor syns bättre på den, än på en svart som är matt i färgen. den svarta är alltså inte blank o därmed försvinner risken fför att repor syns eller uppkommer på samma sätt som på de svarta ipodarna.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-07-02 12:00

Jag har fått intrycket att den blanka vita får smårepor mycket lättare än den matta svarta. Å andra sidan syns (större) repor bättre på den svarta än den vita.

Ursprungligen av malesca:

Jag har fått intrycket att den blanka vita får smårepor mycket lättare än den matta svarta. Å andra sidan syns (större) repor bättre på den svarta än den vita.

att repor syns bättre på svart än vitt kan jag hålla med om, om det var blanksvart. men då det är matt så vetefan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 14:51

Matta ytor visar generellt defekter mindre än blanka skulle jag tippa på.

Sen beror det väldigt mycket på val av material osv. Apple's iPods är ju EXTREMT känsliga, antar/hoppas inte MacBooken är densamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 16:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Matta ytor visar generellt defekter mindre än blanka skulle jag tippa på.

Sen beror det väldigt mycket på val av material osv. Apple's iPods är ju EXTREMT känsliga, antar/hoppas inte MacBooken är densamma.

Har ingen Ipod Nano själv, men har lånat en av en kompis och lekt med den. Har också haft en Ipod U2 SE tidigare och den bägge är av ett helt annat material. Macbookens svarta skal ser på avstådn ut att vara gummi och när man känner på det verkar det som det är någon form av sträv plast. Vet faktiskt inte vad det kan vara för material. Ipod Nanon å andra sidan kan jag tänka mig repas lätt, den är ju helt glansig. Kan tänka mig att den vita är likadan fast på den syns nog inte repor lika lätt som på de svarta.

Senast redigerat 2006-07-02 21:42
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 19:24
Ursprungligen av odelsteken:

Har ingen Ipod Nano men har lekt min kompis.

Vad lekte ni? Kobåjsar och indianer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 21:40
Ursprungligen av Konrad:

Vad lekte ni? Kobåjsar och indianer?

hehe, så kan det gå när man har för bråttom...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-02 19:09

Svart är sjysst, men det känns lite för mycket "PC" för min smak.

Sen att nätsladden är vit och front row kontrollen också är vit gör inte det hela bättre. Man vill ju ha ett helhetsintryck.

Det kan sägas att jag istället köper en Mac Mini av ekonomiska skäl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-03 15:33

Jag har kollat på båda i butik och den vita ær duktigt mkt snyggare. Jag hade gærna betalt 1500kr før att få den i samma finish som mbp men den svarta hade fått vara bra mkt billigare før att bli vald av mig.

Bevaka tråden