Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart ram vid bildöverföring till TV

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just fått hem en ny imac och har även inhandlat en mini dvi till video så att jag kan koppla datorn till tv:n. Har en 32 tums (ej plasma eller lcd) Panasonic-tv. Visst blir det bild, men det skapas en svart kant runt densamma, vilket betyder att man går miste om ganska många tums visningsyta. När jag klickar i boxen maximera bildytan i inställningar blir det tvärt om - Bilden utökas och en stor del försvinner utanför tvrutan.

Vet någon lösningen på problemet? Finns det något program där man manuellt kan öka visningsytan?

Tavk för hjälpen
/Tim

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-30 16:31

är det en ram runt hela eller bara på sidorna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 17:25

Hur kan en ram inte vara runt hela?

ja... precis.. runt om hela

Det "ska" vara så. Overscan / överscanning kallas fenomenet.

När det begav sig så var ju alla bildrör buktiga och för att bilden på tvn skulle täcka hela bildrutan så börjar elektronstrålen med flit att rita upp bilden en bit utanför skärmkanten så att hela bildytan säkert ska bli täckt.

Det är inget att göra åt, bara leva med. Alla tvapparater (bildrör) använder överscanning i varierande grad och du kan inte stänga av det. Platta skärmar använder också överscanning men på ett fåtal modeller går det att stänga av överscanning på den digitala hdmi- eller dvi-ingången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:45

Du kan slå på overscanning i inställningarna för bildskärm samt "best for video". Det borde lösa dina problem.

EDIT: Ehe, så ska man läsa hela inlägget

Jag upplever inte samma problem med min G4 till Sony 32" TV. Eftersom du har en iMac och de har ett ATI-kort så KANSKE du kan nyttja ATI's inställningspanel. Där kan man fritt skala TV-ut som man vill.

EDIT 2: För att kontra gusax inlägg så "ska" fenomenet over/underscaning finnas men det ska INTE innebära en svart ram. Det ska innebära att man inte ser hela bilden. Den svarta ramen kommer i att Apple försöker förhindra delar av bildskärmen att försvinna "utanför den synbara ytan av bildskärmen".

Ursprungligen av Erik.dv:

EDIT 2: För att kontra gusax inlägg så "ska" fenomenet over/underscaning finnas men det ska INTE innebära en svart ram. Det ska innebära att man inte ser hela bilden. Den svarta ramen kommer i att Apple försöker förhindra delar av bildskärmen att försvinna "utanför den synbara ytan av bildskärmen".

Jag kan kontra min kontring då

Överscanning finns hela tiden. När du kör med svart ram runt bilden så betyder det egentligen bara att datorn krymper / zoomar ut bilden och lägger på en svart ram runt. Den svarta ramen överscannas men det spelar ju ingen roll eftersom där inte finns nåt vettigt ändå. Det som spelar roll är att utzoomningen ju även innebär att den faktiska upplösningen man nyttjar på tvn blir lägre så det som syns i den inramade bildytan är suddigare.
Vi menar samma sak men jag yttryckte mig sämre innan

ATi-grejen kanske kan hjälpa dock, om det går att zooma så att det passar tvn bättre. Däremot tappar man ju fortfarande skärpa om man zoomar men det är ju en avvägning mellan skärpa och synlig bildyta som man får göra.

Se till att välja 720x576 (eller 1024x576 om du har widescreentv) som upplösning bara, högre eller lägre är meningslöst eftersom tvn bara har 576 linjer att visa sin bild på.

Tjena.
Tack för hjälpförsöket. Laddade hem drivern, men den stödjer ej X1600, som ju sitter i imacen. Det finns heller inget liknande program att tillgå för x1600! Hoppades att det skulle fungera om jag bootade som pc, för där finns många fler inställningar. Det blir ju dock ingen bild på Tv:n, antagligen eftersom grafikkortet, när imacen är pc, tror att tv:n är en datorskärm. Det känns lite surt får man lov att säga. Undrar om dom fixar det i någon uppdatering senare...

Tack ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 14:59

Ja... Alltså, bilden på en PAL TV är alltid 720x576 pixlar där c:a 5-10% av dessa ligger utanför det man faktiskt ser på bildskärmsytan. Apple motverkar detta genom att skala ner bilden innan den visas på TV:n.

För att korrigera ett fel (igen ) så har en widescreen TV precis samma upplösning som en vanlig 4x3 TV. De visar bara bilden ihoptryckt - man trycker ihop 720x576 pixlar till en 16x9 aspekt.

1st 4x3 PAL pixel har aspekten 1:1.07 (7% bredare än hög)
1st 16x9 PAL pixael har aspekten 1:1.42 (42% bredare än hög)

De är således ganska "breda och platta"

På en datorskärm blir det tämligen osmidigt att göra detta så här vänder man på processen och drar ut bilden på bredden istället. Resultatet är detsamma - man återvinner den högre upplösningen i bilden.

Timhallin: Jag var rädd för att ATI controllpanelen inte var "intelifierad" ännu…

Ursprungligen av Erik.dv:

Ja... Alltså, bilden på en PAL TV är alltid 720x576 pixlar där c:a 5-10% av dessa ligger utanför det man faktiskt ser på bildskärmsytan. Apple motverkar detta genom att skala ner bilden innan den visas på TV:n.

För att korrigera ett fel (igen ) så har en widescreen TV precis samma upplösning som en vanlig 4x3 TV. De visar bara bilden ihoptryckt - man trycker ihop 720x576 pixlar till en 16x9 aspekt.

1st 4x3 PAL pixel har aspekten 1:1.07 (7% bredare än hög)
1st 16x9 PAL pixael har aspekten 1:1.42 (42% bredare än hög)

De är således ganska "breda och platta"

På en datorskärm blir det tämligen osmidigt att göra detta så här vänder man på processen och drar ut bilden på bredden istället. Resultatet är detsamma - man återvinner den högre upplösningen i bilden.

Så rätt så. Fast jag föredrar att se det som att man "drar ut bilden" istället för att man trycker ihop den

Grejen med 1024x576 är att man då får ordentliga proportioner på skrivbordet så datorn kan arbeta med fyrkantiga pixlar på en widescreentv. Det omvandlas så klart till 720x576 i slutändan ändå men man kan tex köra filmer på tvn utan att behöva skala om dem jämt.
Kör man 720x576 på en widescreentv så blir ju cirklar ovala (pga de fyrkantiga pixlarna som på tvn är rektangulära) men med 1024x576 så får man en riktig cirkel.

Nu kan ju både VLC och Mplayer (samt med lite krångel DVD-spelaren) dra ut filmer så de passar en wide-tv men quicktime (och då gissningsvis även front row) klarar det inte

Jag kom på en annan, om än lite krångligare, lösning. Om jag klickar i maximera bildrutan så försvinner ju stora delar av bilden, men kanske kan detta utnyttjas.. Jag kommer nämligen att använda Tv:n för att kolla på avi-film. Det jag söker är en spelare som såklart klarar avi, men som inte har någon ram runt själva filmen. Då kan jag anpassa filmens visningsyta efter visningsytan på tv:n. Har filmen en "ram" runt sig innebärd det dock att denna syns. Vad jag söker är helt enkelt ett program som visar filmen utan ram!

Något tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 15:29

VLC som du visar där kan ju köra "fullscreen". Är det vad du är ute efter?

Klicka på den inverterade "play" symbolen på din översta bild så kommer du dit. Du kan även välja "fullscreen" från "video" menyn. Sist men inte minst kan du välja vilken skärm detta ska ske på under menyn "video" och valet "video device".

Off-topic men bra att kolla är att tog hem "intel" versionen av VLC. Denna kommer rulla avsevärt mycket bättre på din maskin.

Jag menade inte så.. Det jag menade var om ni visste någon spelare som uppför sig på samma vis som vlc gör i windows. alltså en spelare som visar själva filmen för sig själv, utan någon ram eller reglage runt denne och som då har dessa bredvid istället..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 02:13

VLC har ju en kontrollpanel också likt iTunes om det är vad du söker… Och du kan spela upp i fullskärm på "bildskärm 2" om du så vill medan bildskärm 1 gör annat.

ja.. den har ju en kontrollpanel men den har också en "kontrollpanelsram" runt bilden. (se bild ett ovan). jag vill att själva filmen ska vara fri från en sådan (se bild två ovan)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 12:37

Fast jag föredrar att se det som att man "drar ut bilden" istället för att man trycker ihop den
Men det är ju fel

Grejen med 1024x576 är att man då får ordentliga proportioner på skrivbordet så…
Allt detta har med skapande av grafik i program som inte hanterar icke-kvadratiska pixlar att göra. Gör du ett widescreen-program i After Effects eller Final Cut så jobbar du i 720x576.

För övrigt ska PAL-material på skärm som är i 4x3 visas i upplösningen 768x576 då de är lite avlånga de också.

Nu kan ju både VLC och Mplayer (samt med lite krångel DVD-spelaren) dra ut filmer så de passar en wide-tv men quicktime (och då gissningsvis även front row) klarar det inte

QuickTIme kan spela upp filmer utdragna, dock vet jag inte om den spelaren respekterar widescreen "flaggor" i filer.

En DVCPRO HD ström spelas upp i 1920x1080 men är i själva verket 1440x1080 pixlar på datorn.

En 16x9 PAL ström kan du själv dra ut till 1024x576 för att visa korrekt i QT Player. Varför inte detta finns som en option undrar jag lite också. QuickTime kan i vart fall genom FCP flagga för anamorfiska format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 12:38

timhallin: Förstår inte vad du är ute efter. Spela filmen i fullskärm så försvinner ramen, hur annars tittar man på film?

1
Bevaka tråden