Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förslag på bra fotobloggverktyg

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite sugen på att lägga upp en fotoblogg mest för vänner och släkt. Tänkte bara fråga vilka olika fotobloggverktyg som ni använder. Jag har själv kikat på Wordpress och Pixelpost, men helst skulle jag nog ha en kombination av dessa.

Wordpress har jag jobbat med tidigare och det är så fruktansvärt smidigt, men det saknar många funktioner som man skulle vilja ha till en fotoblogg.

Pixelpost är ju ett dedikerat bloggsystem för fotobloggar och har många smarta funktioner, men det känns inte som om det har mognat och har samma finesser som Wordpress i övrigt.

Har ni förslag på andra system man bör kika på? Mina krav är att systemet ska vara lätt att göra templates till, klara av mod_rewrite, kunna skriva kommentarer och ha ett arkiv. Gärna också klara av textbaserat bloggande.

har du kikat på ExpressionEngine som har en rätt ordentlig galleri-modul. Det är dock inte gratis 99 dollars för en ickecomersiell version. Det finns en gratis version av EE men då får du ingen gallerimodul.

Jag själv använder textpattern till min fotoblogg då det är lite mer än bara ett bloggverktyg och alltså går att modifiera lite mer än tex wordpattern, enligt mitt tycke alltså.
Med några fåtal plugins så funkar textpattern utmärkt. Finns massor trådar på deras forum om fotobloggar.

Ursprungligen av himynameisjonas:

Jag själv använder textpattern...

Det var ju en snajsig liten lösning. Finns det några skojiga exempel på sajter byggda på textpattern?

Ursprungligen av David Slättne:

Det var ju en snajsig liten lösning. Finns det några skojiga exempel på sajter byggda på textpattern?

de på txpmag har en lista på olika textpatternsidor.

Minsann! Och här fanns ju till å med en demo på en fotoblog.

David Slättne: Har hört en hel del gott om EE men vet inte om jag har lust att betala för det, man är ju snål student!

himynameisjonas: TextPattern har jag kikat på förut. Men det känns lite overkill för mitt ändamål. Eller hur pass enkelt är det? Hittade en fin artikel om det som jag ska kika på.

MagnusB: Såg väldans smidigt ut gick snabbt och enkelt att installera.

Nu ska jag börja hårdtesta alla förslag. Får se vilket det blir. Vet någon föresten ett plugin eller något som klarar av att läsa nyckelord från IPTC-datan i bilderna och kan sortera efter det? Jag skule gärna slippa att dels ge alla bilder nyckelord i min DAM-mjukvara och sedan på webbplatsen igen. Känns som onödigt dubbeljobb.

Ursprungligen av pertoyra:

himynameisjonas: TextPattern har jag kikat på förut. Men det känns lite overkill för mitt ändamål. Eller hur pass enkelt är det? Hittade en fin artikel om det som jag ska kika på.

Jag tycker det är riktigt enkelt, smidigt och logiskt.
Den där artikeln är lite gammal, nu finns det inbyggda taggar för den specifika navigering som artikeln nämner.
Behöver du hjälp med textpattern eller har fler frågor, pm:a mig.

Ursprungligen av himynameisjonas:

Jag tycker det är riktigt enkelt, smidigt och logiskt.
Den där artikeln är lite gammal, nu finns det inbyggda taggar för den specifika navigering som artikeln nämner.
Behöver du hjälp med textpattern eller har fler frågor, pm:a mig.

Ahh, jag tittade precis igenom tag-listan på textpattern.net och hittade motsvarande tags. Har bestämt mig för att använda textpattern. Det verkar faktiskt riktigt smidigt, tack för förslaget.

Vet du kanske något bra plugin till textpattern som klarar av att driva ett enkelt galleri också? Fotobloggen tänkte jag mest ha för skojfoton och sedan ha ett galleri för lite mer seriösa.

Ursprungligen av pertoyra:

Ahh, jag tittade precis igenom tag-listan på textpattern.net och hittade motsvarande tags. Har bestämt mig för att använda textpattern. Det verkar faktiskt riktigt smidigt, tack för förslaget.

Vet du kanske något bra plugin till textpattern som klarar av att driva ett enkelt galleri också? Fotobloggen tänkte jag mest ha för skojfoton och sedan ha ett galleri för lite mer seriösa.

Njae, har inte så stor koll alls på galleriplugins, har inte använt något själv men jag har sett en hel del på forumet.

Hur mycket blogg och hur mycket foto?
Jag använder http://zenphoto.org/ vilket jag tycker är den bästa för foto just nu. Den går att även integrera med t.ex. Wordpress.
Fördelarna med ZenPhoto är ett det är väldigt enkelt att lägga till bilder, enkelt att administrera, snabbt, snyggt, mm, mm. Tyvärr fungerar det inte på direkten med iPhoto.

Flyttar till Internet.

Mod

Jag kör med WordPress och Copperleaf plugin. Grymt smidigt!
http://copperleaf.org/projects/copperleaf-photo-log-plugin/

1
Bevaka tråden