Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta skärm på ibook g4 12"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-29 21:03

Hej,

Jag trodde att datorn skulle vara säker under sängen. Men icke! Jag lyckades ändå trampa på den. Jag hörde ett knäpp och befarade att jag haft sönder strömkontakten, men det det var lcd:n som sprack. Elände! Drygt en fjärdedel av skärmen är förstörd, medan resten fortfarande går att se på (som tur är, annars hade jag inte kunnat skriva det här).

Nu undrar jag hur jag enklast hittar en ny lcd. Jag behöver bara själva lcd-panelen. Plasten runt omkring klarade sig. Jag gissar att det mest ekonomiska är att hitta en begagnad. Är det samma (eller kompatibla) lcd:er i alla vita 12-tums ibookar, eller måste jag ha en som är från exakt samma modell som min? Det är en ibook g4 12" 1.2 ghz (från nov 2004).

Jag är tackar för all hjälp jag kan få - även moraliskt stöd (i denna svåra stund) tas tacksamt emot
/ Per Klöfver

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 22:41

Hej,

Det billigaste är nog att försöka få tag på en begagnad. Letade själv efter defekta iBooks för ett tag sedan. Var dock ute efter logikkort, men fick en del svar på datorer med defekta kort men med hela skärmar. Bland annat en här på 99mac som hade en med trasigt logikkort, laax tror jag var namnet.

Jag TROR att det är samma panel i alla 12", även G3 och PowerBook, men att sladden in till datorn kan skillja. Alla 12" iBook G4:or har kompatibla paneler och anslutningar i alla fall.

Finns en del på ebay också.

Lycka till!

/Pär, som nyligen bytte logikkort i sin trasiga 12" iBook G4 800 MHz till ett 1.33 GHz från en 14"

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-20 16:13

Tack så mycket för tipsen!

Det jag gjorde var att köpa en skärm från en iBook G3 på eBay, och den funkar fint i min G4. Det är iofs inte riktigt samma bildkvalite tycker jag, men är man klantig som jag så får man inte vara kräsen.

Om någon undrar så satt det en LG Philips LP121X04 (C2) display i min iBook G4 12" 1.2 GHz. Det gick utmärkt att byta ut den mot en LG Philips LP121X1(A2C2) som suttit en in iBook G3 700 MHz. Det enda jag bytte ut var själva lcd-panelen. Jag använde alltså de befintliga kablarna.

/ Per

Hur mycket fick du pröjsa på Ebay?
Skulle också behöva en skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-21 09:43
Ursprungligen av sventa46:

Hur mycket fick du pröjsa på Ebay?

Jag fick ge $61 för skärmen och $25 för frakten. Det blev alltså $86 (=628 kr) totalt. Då fick jag med hela "locket" - alltså inte bara lcd:n.

Det är riktigt att iBook G3 hade en något sämre LCD-panel än vad iBook G4 hade. Många menar också att det skiljer mellan iBook G4. Första versionen av iBook G4 (oktober 2003) och den andra (april 2004) hade en marginellt sämre LCD-panel än de efterföljande (oktober 2004 och juli 2005).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-21 14:48
Ursprungligen av Björn Leander:

Det är riktigt att iBook G3 hade en något sämre LCD-panel än vad iBook G4 hade. Många menar också att det skiljer mellan iBook G4. Första versionen av iBook G4 (oktober 2003) och den andra (april 2004) hade en marginellt sämre LCD-panel än de efterföljande (oktober 2004 och juli 2005).

Ah ok.
Om man tittar på skärmen i Powerbook 12", hur mycket bättre är den (och finns det olika varianter av den med)? Ett tag var jag lockad av att passa på att byta upp mig till en bättre skärm är en gamla...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-21 10:13

(Blir så himla nyfiken.. Får man fråga hur du tänkte när du ställde datorn under sängen? Är det inte säkrare att ha den på skrivbordet/annan upphöjd yta?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-21 12:51

I brist på skrivbord (jag hade precis flyttat in) trodde jag att under sängen skulle vara en säker plats. Jag hade fel...
Nu har jag skaffat mig ett skrivbord

1
Bevaka tråden