Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

K610 eller K800

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 14:04

Har beställt en K610 och en K800 för påseende som nu ligger och väntar på mig. Har känt på dem och har sjukt mycket beslutsångest.

K800 har bättre kamera och den har FM-radio samt IR-port, men är större och väger mer. Priset spelar mindre roll då det är företaget som betalar. Jag använder aldrig kameran i min nuvarande T610 eftersom den är så kass. Anledningen att välja K800 är ju för kameran, men frågan är ju om jag kommer tröttna på kameran och aldrig använda den i K800:an heller och så sitter jag där med en något klumpigare telefon.

Någon som har något råd som kan hjälpa mig till ett beslut?

Jag köpte för ett år sedan en K750i och trodde att kameran skulle vara oanvänd eftersom den var det i T610an har hade innan. Men ack vad fel jag hade!
Telefonen är nu min "snapshot" kamerna den jag alltid har med mig och snabbt kan få upp och få en bild av något oväntat.

Jag kommer förmodligen byta till en K800 när mitt abonemang går ut i höst.

Hade förmånen att ha en K610 under våren och måste säga att jag gillade den skarpt.
Liten, det är den klart största fördelen, tar ingen plats, väger lite..
Sen att den hade 3G, 2MP kamera o lite annat krims krams var ingen nackdel, kameran däremot var lite kass då den saknar autofokus. K800 är precis som du säger en aning för tjock tyckte jag själv, vi hade båda på plats om vi så säger..

Nu har jag en Nokia 6280 och visst den är bra o allt är soft utom kvaliten och storleken.
Storleksmässigt så är den ju lite väl tjock tycker jag o då är den snäppet tunnare än K800 tror jag el väldigt nära i tjocklek.
Kvalitetsmässigt så är den ju nästan ett skämt, den är sjukt glappig i "slidern"..
O det bara efter 1v användning, inget som imponerar på mig.

En skön grej är dock att man ju kan konfa knappar lite som man vill, har ex salling clicker på högra "mus" knappen..

Redigerar in lite här då Mattias han posta före mig, jo om du ska använda kameran mycket el tror dig börja använda den så skulle jag nog ta en K800.. som sagt kameran i K610 imponerade inte på mig, det gör den däremot mer i Nokian, den har åtminstonde autofokus (tror jag iaf?) - klart bättre bilder med samma antal pixlar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 17:49

Pillade på k800 idag (kollega som är prylbög). Otroligt fin och bra kvalitet på bilderna. Inte farligt mycket större än k750i! Skulle köpa en sådan om jag inte var nyfiken på p990!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 19:10

Egentligen är ju inte K610 och K800 jämförbara med varandra. K610 fokuserar på att avdramatisera 3G och sälja fler 3G-telefoner med ett pris som är jämförbart med vanliga GSM telefoner. Dessutom har den ju bra funktioner för det priset.
K800 har fokus på en stor högupplöst display och en riktigt bra kamera. Dessutom har den en massa extra funktioner som t.ex. radio, vilket också är ett krav för det priset.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 19:26

Nä de konkurrerar kanske inte riktigt med varandra, men nu var de dem jag var intresserad av.

Det blev en K800 till slut.

Det är första gången jag går upp i storlek när jag köper mobil. Känns lite ovant

Plockade upp en K800 för ett par dagar sedan och måste erkänna att jag är mycket nöjd.

Men...jag ser fram emot första firmware-uppdateringen. Dels för att se hur det funkar att plocka ned den direkt i telefonen via 3G (ny funktion verkar det som) och dels för att fixa några mindre (mycket små) buggar som jag har stött på. Den startar om sig om man fibblar runt i fotoalbumet under samtal, samt att skärmen kan släckas ibland trots att man håller på och skriver något eller studsar runt i menyerna (energispar-funktionen som verkar strula lite).

Annars är den wunderbar. Kalastrevlig skärm, skön att hantera, inte för liten och inte för stor, bra funktioner som vanligt, och sa jag att skärmen var en trevlig upplevelse?;)

Klämde lite på en K610 idag och tyckte att den kändes lite plastig och "enkel" i jämförelse, men den är säkert en precis lika bra telefon som K800. K610 är ju både lite mindre och lite lättare så det är nog inte undra på att den kändes...annorlunda.

Ursprungligen av Stephan H:

Det är första gången jag går upp i storlek när jag köper mobil. Känns lite ovant

Visst känns det tungt!? Jag tycker utveckligen har gått på det hållet ett ganska bra tag nu. Man hade väl inte mycket annat att vänta när man satt med sin T66a, världens smidigaste lilla sak (som förvisso strulade kroniskt). bytte sedan upp sig till T610, ett stort uppbyte i funktionalitet, men den var ju STOR! efter det kom K700, inte så mycket större men märkbart tjockare. Nu sitter jag med en V800, den är inte liten någonstans vill jag lova!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 23:43

Räkna med att det kommer firmware uppdateringar ganska snabbt. Det har kommit två stycken till M600 sedan den släpptes för ca två veckor sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 12:33
Ursprungligen av odelsteken:

Räkna med att det kommer firmware uppdateringar ganska snabbt. Det har kommit två stycken till M600 sedan den släpptes för ca två veckor sedan.

Hur funkar det egentligen med firmwareuppdateringar? Kan man uppdatera telefonen själv genom tex usb eller måste man gå till återförsäljare?

K800 har en inbyggd uppdateringsfunktion som laddar ned uppdateringen över 3G. Vet dock inte ännu hur pass väl det fungerar, så lite skeptisk är jag. Annars borde det även fungera vara som på föregångarna, dvs plugga in den till en PC med USB, strula runt lite med en del drivrutiner, och ladda ned firmware'n över nätet.

Att lämna in den till ÅF fungerar ju också, men det är absolut inte lika roligt..

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-07-01 01:13

Har haft en K750i, i runt ett år nu. Kan inte psåtå att jag trodde att jag skulle använda kameran såpass mycket heller, men ack vad fel jag hade.

Kameran använder jag rätt ofta faktiskt, kamera har man aldrig med sig, men mobilen har man. Alltid underbart att kunna få ett kort på någonting man egentligen hade missat utan mobilen.

Tänker inom kort byta upp mig till en K800i inom kort jag med.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-13 15:41

denna funktion är bortagen från 3 telefoner

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 10:39

Har haft telefonen i snart 3 månader, och tänkte bara meddela att jag är sjukt nöjd med den. Kameran änvänder jag faktiskt väldigt mycket. Skönt att alltid ha med sig en kamera var man än är, och den tar trots allt helt ok bilder.

  • Medlem
  • 2006-09-26 08:40

Skulle nog köpt nokias N73 istället för K800an då den är snyggare smidigare och mer kompetent

1
Bevaka tråden