Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa ett trådlöst nätverk mellan en iBook och en Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-30 10:34

Hej!

Jag har 2 datorer. Ibook g4 och mac mini. Kan man skapa någon slags trådlös nätverk mellan datorerna? Båda har airport express kort. Minin är inkopplad till internet via bredband. Går det via minin få trädlöst internet till ibooken? Jag har inte någon airport station eller liknande.

Sen undrar jag även om det finns nåt smidigt sätt att synka datorerna mellan. Tex mail, calender, och andra dokument. Vill hällst använda båda datorerna med samma innehåll.

Flyttade ditt inlägg till ett mer passande forum och ändrade även rubriken från "ibook + mac mini". -mod

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 11:14
Ursprungligen av Matteus:

Hej!

Jag har 2 datorer. Ibook g4 och mac mini. Kan man skapa någon slags trådlös nätverk mellan datorerna? Båda har airport express kort. Minin är inkopplad till internet via bredband. Går det via minin få trädlöst internet till ibooken? Jag har inte någon airport station eller liknande.

Sen undrar jag även om det finns nåt smidigt sätt att synka datorerna mellan. Tex mail, calender, och andra dokument. Vill hällst använda båda datorerna med samma innehåll.

Du har ju en AirPort-ikon på menyraden. Välj skapa nätverk där så kan du koppla ihop burkarna. Men båda kan inte surfa samtidigt för det. Det bara den som är ansluten (med sladd antar jag) som kan det. Köp en AP Express och rigga den som router på bredbandsmojen så kan du surfa med båda.
Vad det gäller back up och synkning finns det flera lösningar, men det får nån annan svara på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-30 11:26
Ursprungligen av Konrad:

Du har ju en AirPort-ikon på menyraden. Välj skapa nätverk där så kan du koppla ihop burkarna. Men båda kan inte surfa samtidigt för det. Det bara den som är ansluten (med sladd antar jag) som kan det. Köp en AP Express och rigga den som router på bredbandsmojen så kan du surfa med båda.
Vad det gäller back up och synkning finns det flera lösningar, men det får nån annan svara på.

Visst kan du dela ut internet och surfa på båda datorerna samtidigt. Under Systeminställningar - Fildelning - Internet slår du på internetdelning. Surfhastigheten kan kanske bli något lidande men det funkar.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-07-01 01:08

Tack, det fungerar bra
Hur kan jag skydda trådlösa nätverket? När jag kopplar upp min ibook så behövs inget lösenord. Kan andra i min omgivning också surfa på min bekostnad och rota bland mina filer på min stationära?

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-01 10:41
Ursprungligen av Matteus:

Tack, det fungerar bra
Hur kan jag skydda trådlösa nätverket? När jag kopplar upp min ibook så behövs inget lösenord. Kan andra i min omgivning också surfa på min bekostnad och rota bland mina filer på min stationära?

Tacksam för svar

Hur har du det inställt under utdelningsfliken? Om du delar ut via ethernet till datorer som använder airport kan du klicka på "Airportalternativ" och ställa in WEP där. Internetdelningen måste vara avstängd när du ställer in (för att knappen ska vara valbar).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-07-02 10:56
Ursprungligen av rk:

Hur har du det inställt under utdelningsfliken? Om du delar ut via ethernet till datorer som använder airport kan du klicka på "Airportalternativ" och ställa in WEP där. Internetdelningen måste vara avstängd när du ställer in (för att knappen ska vara valbar).

Tack för svaret. Nu har jag laggt in ett lösenord. Betyder det nu att bara de som kan lösenordet kan få internetanslutning? Är det svårt att hacka sig förbi?

Fungerar detta likadant med fildelning? Finns det nånstans man kan sätta lösenord också? För tillfället kan jag logga in från min ibook till mac mini och rota på hårddisken samt ändra.

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-03 13:31
Ursprungligen av Matteus:

Tack för svaret. Nu har jag laggt in ett lösenord. Betyder det nu att bara de som kan lösenordet kan få internetanslutning? Är det svårt att hacka sig förbi?

Fungerar detta likadant med fildelning? Finns det nånstans man kan sätta lösenord också? För tillfället kan jag logga in från min ibook till mac mini och rota på hårddisken samt ändra.

Tacksam för svar

1. Om det är svårt att hacka sig förbi? Berätta vad du har för lösen så kan jag avgöra;)

Nej, allvarligt, hur svarar man på det? Om du lagt in din katts namn som lösen (och som du dessutom står och skriker efter i köksfönstret varje kväll) så är det kanske inte så svårt att hacka. Kör du med 128-bitars WEP lär en eventuell hacker få hålla på ett tag...
Sen är frågan om man verkligen ska låsa till sitt trådlösa nät. Jag kör själv med stängt nät men känner mig tveksam till det (och ja, jag vet vad som kan hända). Nu har du inte en router så då är är kanske inget att snacka om iofs.

2. Kan du logga in på minin utan att ange lösen? Brukligt är att antingen loggar du in med ditt Mac mini-lösen och får tillgång till hela disken eller som gäst (utan lösen) och får shared-mappen tillgänglig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 11:28

Det var mer än jag visste.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-30 11:35
Ursprungligen av Konrad:

Det var mer än jag visste.

Das Mac OS X ist fantastisch...!:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-01 03:57

Du måste se till att du har ett lösenord. Både på nätverket och på dina Macar. Annars kan andra surfa på ditt konto och glo i dina Macar.

1
Bevaka tråden