Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Parang - ny sökplugin till Safari

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-24 00:58

Hej,
Jag har tillbringat de senaste dagarna med att skapa min sökplugin, och nu är den äntligen färdig för vettigt användande. Jag vill nu gärna att folk testar den, och ger kritik och förslag på hur den kan förbättras
Det är fortfatande en beta, som är lite halvbuggig, men som sagt så går den att använda.
Jag tror att jag har rensat bort alla minnesläckor, och att den är helt stabil. Så ni vågar nog använda den.

Den fungerar genom att man söker genom adressfältet. För att söka på t.ex. google kan man sätta "g" som nyckel. Då skriver man såhär:
"g hundar och katter"
Det gör en googlesökning på "hundar+och+katter". Du kan även ställa in vad mellanrum ska göras om till. I googles fall är det plustecken, på sidor som t.ex. Wikipedia använder underscores. Just google finns faktiskt med som exempel i pluginen, så att ni kan se hur ni gör egna.

Namnet kan tyckas lite konstigt, men har faktiskt en förklaring! (om än något långsökt)
Är man på Safari kanske man behöver ta sig fram genom en djungel (nätet), och för att hitta och ta sig fram (vilket man gör med sökmotorer) behöver man en Machete.

Som sagt, nu vill jag ha kritik. Berätta gärna om ni uppskattar den och använder den. Men ni får vara snälla i kritiken, jag är ju bara en liten skånepåg.

EDIT1: Ett problem är välkänt, och saknar lösning. Det är att man måste klicka på ikonen i Safaris preferences toolbar två gånger för att den ska dyka upp. Detta behöver ni alltså inte rapportera. Har ni emellertid en lösning på problemet får ni mer än gärna berätta.

EDIT2: Jag vet inte vilka systemkrav som gäller. Den utvecklades för Safari 2's kod, men den koden kan mycket väl vara gemensam med gamla versioner. Jag tror inte att jag använder några 10.4-specifika klasser eller metoder. Ni med 10.3 får gärna testa och rapportera.

EDIT3:
Eftersom en funktion i PithHelmet tydligen delade namn med min plugin, har jag nu döpt om den till "Parang". Parang är en sorts sydostasiatisk macheteliknande kniv.

Ny URL är:
http://hannesp.no-ip.org/Parang.zip

En ny funktion har även lagts till. Om du håller nere alt när du trycker enter, görs det en "Jag har tur"-sökning på det du skrivit in i adressfältet.

Senast redigerat 2006-06-24 21:01

Det här var kul, klistrar tråden!

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-26 03:29

Nu kör jag Camino med Inquisitor så jag orkar inte installera
Men är det typ som http://www.kitzkikz.com/Sogudi ?

Verkligen ett bra jobb HannesP!

Ursprungligen av HannesP:

EDIT2: Jag vet inte vilka systemkrav som gäller. Den utvecklades för Safari 2's kod, men den koden kan mycket väl vara gemensam med gamla versioner. Jag tror inte att jag använder några 10.4-specifika klasser eller metoder. Ni med 10.3 får gärna testa och rapportera.

Har installerat din plugin på Safari 1.3.2 (v312.6) på en blå-vit G3 med OS X 10.3.9, sökning med en egen eniro-sträng funkar fint förutom med ord innehållandes svenska bokstäver: å blir ¥ och ö blir ¶... t.ex.

En annan bug: när jag öppnar inställningarna så reagerar inte Parang första gången jag klickar på den, utan ikonen blir markerad men innehållet i det stora inställningsfältet byts inte ut, jag måste därför klicka:
1. på Parang.
2. på en annan inställnigsikon.
3. På Parang,
och då fungerar det.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-27 00:57

j0ppe: ja, men med bättre integration i Safari. Man lägger till och ändrar sökmotorer i Safaris preferences.

Niklas: Tack, uppmuntrande ord!
Även stora tack för att du tog dig tid att testa med gamla versioner! Det var till stor hjälp för mig.
Angående den andra buggen, jag nämnde den lite otydligt i mitt första inlägg. Det är känt, och hittills har jag tyvärr ingen lösning på problemet. Jag letar för fullt, och kommer att uppdatera med en gång om jag kommer på det.

Förresten, om ni använder min plugin, men den gamla versionen, måste ni ladda ner den nya. Den innehåller viktiga buggfixar, som förhindrar att Safari krashar när man specifierar söksträngar som den gamla versionen inte gillar.

Av någon anledning kan man inte längre editera sina egna inlägg. Skicka gärna ett PM om du vill att något mer skall läggas till i det inledande inlägget.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-30 10:21

En ny version är ute, och får jag inga bugrapporter på den går den från beta till skarp!

Det irriterande problemet då man måste aktivera modulen två gånger för att öppna dess inställningar är nu löst.

I denna versionen är ganska mycket kod ändrad, så risken att en bug har tillkommit men letat sig förbi mig är inte obefintlig. Som sagt, hittar ni en sådan så är jag jättetacksam om ni rapporterar den.

Om någon är nyfiken, kan jag berätta att vad som planeras för nästa skarpa version är ett .Mac-stöd, så att man kan dela sina sökgenvägar mellan flera datorer.

Har du något strul med din no-ip adress?

Jag når inte filen.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-07-15 11:54

Hmm, för mig funkar det. Testa den här adressen istället:
http://lightheadsw.com/~hannesp/software

1
Bevaka tråden