Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det här med TNT?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt beställa en Macbook idag, och jag undrar lite om hur det här med TNT fungerar. Kommer de och levererar datorn till dörren, eller går jag till posten som vanligt och hämtar ut den?

Vad händer om jag inte är hemma när de kommer isåf?

/hulle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 12:15
Ursprungligen av Hullefar:

Jag hade tänkt beställa en Macbook idag, och jag undrar lite om hur det här med TNT fungerar. Kommer de och levererar datorn till dörren, eller går jag till posten som vanligt och hämtar ut den?

Vad händer om jag inte är hemma när de kommer isåf?

/hulle.

De kommer till den leveransadress som du anger när du beställer. När apple har lagt din dator i en låda och satt på adresslappen så får du även ett trackingnummer så du kan följa upp vart din låda är och när TNT beräknar att den är framme. Minns jag inte helt fel så skall de försöka leverera tre gånger innan de ger dig en lapp som säger "ditt paket finns här för dig att hämtas ut"

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-22 12:46

Löjligt med hempaket. Typisk USA-metod.
De har tydligen missat att vi inte har speciellt många hemmafruar längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 12:57
Ursprungligen av Macus:

Löjligt med hempaket. Typisk USA-metod.
De har tydligen missat att vi inte har speciellt många hemmafruar längre.

Håller med om att det inte är anpassat för privatkunderna. Dock så levereras sakerna till den adress du har angivit vilket är helt underbart för företag som är deras största uppdragsgivare

Ja, jag tänkte också på det. Chansen att jag skall vara hemma när de levererar är inte så stor liksom, om det inte gör det på kvällen...

Betydligt smidigare att gå och hämta det på ICA 100m bort när jag vill.

/hulle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 13:00
Ursprungligen av Hullefar:

Ja, jag tänkte också på det. Chansen att jag skall vara hemma när de levererar är inte så stor liksom, om det inte gör det på kvällen...

Betydligt smidigare att gå och hämta det på ICA 100m bort när jag vill.

/hulle.

ICA är inte ett TNT-ombud så du får nog åka till närmaste TNT-anläggning och hämta ut sakerna om du inte är hemma eller kan styra om leverensen till där du kan råka vara eller någon du litar på kan ta emot den

Dåliga erfarenheter med TNT

Jag har haft problem med TNT leveranser båda gångarna jag beställt apple grejor.

Man är tungen att sitta hemma och vänta en hel dag för de kan inte specificera när de kommer.

Trots att min sambo var hemma klarade inte TNT att trycka på vår knapp på porttelefonen utan åkte därifrån.

Trots att jag avtalat tid med deras kundtjänst om vilken dag det andra paketet skulle levereras så skickades det inte ut som vanligt. Först efter att jag suttit hemma och väntat förgäves och sedan i vredesmod ringt och klagat så skickade de ut paketet.

Det är helt enkelt enklast och snabbast att åka ut till TNTs centrallager och hämta det själv än att sitta och vänta på det. Och då ligger deras lager på en åker utanför Väsby, för stockholmare.

Om paketen skickades med posten skulle det bli mycker enklare!

Ursprungligen av dinet:

ICA är inte ett TNT-ombud så du får nog åka till närmaste TNT-anläggning och hämta ut sakerna om du inte är hemma eller kan styra om leverensen till där du kan råka vara eller någon du litar på kan ta emot den

beror helt o hållet på vart man bor, bor man som jag i en stad utan TNT kontor (uppsala) så är det posten som kör ut. är man då inte hemma, så får man hämta den på posten tror jag. mmen jag ä inte säker på att det då blir typ ica osv. utan i mina fall så har det blivit närmaste "riktiga" postkontor. men beror väll på vad som finns

Nu minns jag inte hur det var sist, men visst kan man ange en annan leveransadress till t.ex. den arbetsplats man håller till på (eller vad man nu gör på dagtid)?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-22 14:24

Fortfarande idiotiskt. Vem vill ha sin privata dator levererad till arbetsplatsen?

Ursprungligen av Macus:

Fortfarande idiotiskt. Vem vill ha sin privata dator levererad till arbetsplatsen?

Jag och många andra. Varför är det idiotiskt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 14:28

Ja man kan begära leverens till sitt arbete (om man nu litar på att sakerna inte tappas bort där) eller som jag hade tänkt till polarens butik fast han skall tydligen ha stängt nu i juli och applestore beräknar leverens till 5juli.. Nu får sakerna komma hem till föräldrarna i Upplands Väsby om jag nu inte tar och hämtar upp datorn hos TNT direkt. Borde funka att jag även lämnar av deras nya arbetskläder i samma veva ;>

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-22 15:19

Min iMac har legat i Arnhem/Holland i två dygn nu Dom har inte bråttom på TNT - man tar det jävligt lugnt. jag gissar att det tar 4-7 dygn för burken att komma till Stockholm från Arnhem/Holland. Vi får se.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 19:03

TNT är det mest oseriösa leveransföretaget jag stött på, för andra dagen irad så väntade jag på min macbook och den dök inte upp då jag "inte" var hemma när killen var här och levererade. Problemet var då att jag varit hemma hela dagen och inte sett en enda bil, ska ringa upp nu och kräva att de kör hem den imorgon. Jag kommer nog aldrig mer att beställa saker ifrån apple heller då TNT är så förjävligt sega och dåliga, beställde min dator den 5juni, den skeppades den 9juni och det har tagit två försök att leverera och de har inte lyckats.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-06-28 22:10

Frågade apple om de kunde ändra leveransadress till mitt jobb men det kunde de inte. Kan man ringa TNT och ändra leveransadressen via dem? Det är ju ren galenskap att leverera produkterna dagtid vardagar då folk i allmänhet jobbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 22:31
Ursprungligen av flipp:

Frågade apple om de kunde ändra leveransadress till mitt jobb men det kunde de inte. Kan man ringa TNT och ändra leveransadressen via dem? Det är ju ren galenskap att leverera produkterna dagtid vardagar då folk i allmänhet jobbar.

Nej, TNT kräver att adressändring går genom Apple. Försökte själv göra en adressändring hos Apple men de nekade mig den möjligheten då vi betalat med AFS och leveransadressen som står i avtalet inte får ändras. Lite konstigt, kan förstå att adressen till betalaren inte får ändras, men leveransadressen - inte så bra!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 01:44

till mig sa dem att datorn skulle komma på tisdag så jag tänkte fixa en som kunde sitta o vänta på paketet på tisdag när hon kommer tiyll kontoret står en låda utanför kontoret och så har föraren skrivit på att jag har hämtat ut den men jag är ju i usa så jag vet inte va tnt tänker med nu har de skickat tillbaka den men saksamma TNT är helt värdelösa

För att bryta trenden med negativa erfarenheter måste jag säga att min dator kom precis i tid. Den vänliga kvinnan på kundtjänst talade t.o.m om mellan vilka klockslag (10-12) de skulle göra utkörningar i mitt område, även om hon reserverade sig på grund av att Apple endast har specificerat leverans mellan 8 och 16.

Fem i elva igår kom min nya skönhet! Nu väntar jag bara på att den ska hänga sig, gulna och sedan brinna upp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-06-29 10:56

Men det är inga problem att åka till TNT och hämta ut datorn istället, om man inte är hemma på dagarna? Någon som vet vilka öppettider de har?

Alltså hur ligger det till egentligen, är det posten som kör ut paketet om man bor utanför en stad eller? Tror nämligen att min MacBook kommer imorrn men är osäker på hur jag får det utkört. Det skulle vara smidigare att hämta ut det själv på posten eller hos det fraktföretag som kör ut paketen... Men vem är det som kör ut? Posten eller något lokalt leveransföretag?

Skulle vara nice att kunna hämta den själv imorrn så att man får ha den över helgen och slipper vänta _ändå_ till måndag

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-29 21:34
Ursprungligen av upnorth:

Alltså hur ligger det till egentligen, är det posten som kör ut paketet om man bor utanför en stad eller? Tror nämligen att min MacBook kommer imorrn men är osäker på hur jag får det utkört. Det skulle vara smidigare att hämta ut det själv på posten eller hos det fraktföretag som kör ut paketen... Men vem är det som kör ut? Posten eller något lokalt leveransföretag?

Skulle vara nice att kunna hämta den själv imorrn så att man får ha den över helgen och slipper vänta _ändå_ till måndag

Det är Posten i Malung iaf. Du får väl ringa TNT och fråga.

Jag hämtade min på posten i Linköping eftersom det stod fel adress på mitt paket.
Det är poståkeriet som åker lokalt här åt TNT.

Nu fick jag iaf min fina Macbook för tre timmar sedan! Skriver detta från den... min allra första mac!

Den känns verkligen skön hittills... temperaturen ligger på 59-60 grader (coreduotemp) efter att ha installerat lite program och uppdateringar och lekt lite med den i ett par timmar.

Härlig skärm och jätteskönt tangentbord!

/hulle.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-05 01:19

fick min macbook idag också Det är poståkeriet som levererar här i kalmar, men det blev struligt.. satt och väntade och väntade igår, men det kom aldrig någon, senare såg jag att det stod att jag inte hade varit hemma när dom försökte leverera, vilket jag var.. Ringde idag på morgonen, och dom hade tydligen inte kunnat komma in i trapphuset för att det är portkod.. det fyllde jag i när jag beställde datorn, men det står tydligen inte tryckt på kartongen.. förstår inte varför i hela friden man ska skriva in portkoden när man beställer, om dom som levererar ändå inte får reda på den.
I vilket fall som helst så kom Nils med den gula postlastbilen idag, så jag fick gå ner och hämta det, inget leg eller nånting tog han heller.. tänk om jag inte hade varit jag, jag målade en schettlandsponny på hans blankett, sen åkte han.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-07-05 10:36
Ursprungligen av dojan:

fick min macbook idag också Det är poståkeriet som levererar här i kalmar, men det blev struligt.. satt och väntade och väntade igår, men det kom aldrig någon, senare såg jag att det stod att jag inte hade varit hemma när dom försökte leverera, vilket jag var.. Ringde idag på morgonen, och dom hade tydligen inte kunnat komma in i trapphuset för att det är portkod.. det fyllde jag i när jag beställde datorn, men det står tydligen inte tryckt på kartongen.. förstår inte varför i hela friden man ska skriva in portkoden när man beställer, om dom som levererar ändå inte får reda på den.
I vilket fall som helst så kom Nils med den gula postlastbilen idag, så jag fick gå ner och hämta det, inget leg eller nånting tog han heller.. tänk om jag inte hade varit jag, jag målade en schettlandsponny på hans blankett, sen åkte han.

Precis, så är det väl ? .. att om man inte är hemma när de kommer så lägger de en lapp i brevlådan så man får ringa och beställa en ny tid.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-07-06 04:24
Ursprungligen av bjark:

Precis, så är det väl ? .. att om man inte är hemma när de kommer så lägger de en lapp i brevlådan så man får ringa och beställa en ny tid.

jag vet inte, kanske.. fast grejen var ju att dom inte hade tagit sig in i trapphuset alls, eftersom dom inte hade min portkod så jag såg att det stod "not home on delivery attempt, please contact carrier" eller nåt i den stilen på tnttrackern senare... har ju brevlådan i dörrn, så långt kom dom aldrig

1
Bevaka tråden