Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP: Fläktarna går för fullt efter byte av logikkortet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 22:06

någon annan här som har en mbk pro vars fläktar går på full fart?

sen dem bytte logikkortet så går fläktarna här på högvarv.. blir att ringa macfixarn..

Ursprungligen av Costas:

någon annan här som har en mbk pro vars fläktar går på full fart?

sen dem bytte logikkortet så går fläktarna här på högvarv.. blir att ringa macfixarn..

Kan det inte bero på det fina vädret?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 22:36
Ursprungligen av Simon Templar:

Kan det inte bero på det fina vädret?

då måste jag flytta tilll nordpoolen...

vill att datorn ska vara knäpptyst..
ska testa å skaffa en stor fläkt å fläkta ner den för att testa om den blir tystare ...

Precis samma för mig!!!!!
http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/98820-macbook-pro-och-flaektar-inte-kul.html

Jag ska lämna in min igen för ett nytt utbyte eller annan åtgärd.

Vart och när lämnade du in din? Jag lämnade in min på Macsupport i Västerås förrförra veckan. Inte för jag tror det finns nåt samband dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-12 22:40
Ursprungligen av Rickard A:

Precis samma för mig!!!!!
http://www.99mac.se/powerbook-macbook-pro/98820-macbook-pro-och-flaektar-inte-kul.html

Jag ska lämna in min igen för ett nytt utbyte eller annan åtgärd.

Vart och när lämnade du in din? Jag lämnade in min på Macsupport i Västerås förrförra veckan. Inte för jag tror det finns nåt samband dock.

min lämnades in hos macfixaren. Tror inte det har något med att varken macsupport eller macfixaren klanta sig utan det är nog skitprylarna dem fått....

oooohhhhh

hur ska du glra?

Ursprungligen av Costas:

min lämnades in hos macfixaren. Tror inte det har något med att varken macsupport eller macfixaren klanta sig utan det är nog skitprylarna dem fått....

oooohhhhh

hur ska du glra?

Nej jag tänkte mest när i tiden det skett.

Jag har pratat med Apple och de är inte så sugna på att diskutera innan den varit inne igen. Så jag hoppas få lämna in den i veckan. Krånglar den efter det kan det bli byte/ hävt köpt. Ärligt talat så föredrar jag hävt köp för jag tycker varit mer problem med datorn än man borde behöva stå ut med.

Hur har det gått för dig Costas? Jag lämnar in min på tisdag nästa vecka. Det hade fullt på serviceverkstan just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-14 21:57

Ok.. jag lämnar in min nästa måndag.. Det blir min 3e stora reparation så jag kommer kräva en ny dator ifall dem inte lyckas fixa det....

vi får hålla tummarna.....

Lämnade in min idag och skulle kunna hämta den om bara någon dag. Ska dock bort lite nu så jag kommer inte kunna hämta ut den direkt...

Du kan väl rapporter om hur det gick med din när den är klar så gör jag samma när jag hämtat min?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 14:18
Ursprungligen av Rickard A:

Lämnade in min idag och skulle kunna hämta den om bara någon dag. Ska dock bort lite nu så jag kommer inte kunna hämta ut den direkt...

Du kan väl rapporter om hur det gick med din när den är klar så gör jag samma när jag hämtat min?!

kom just hem från kreta

ska ringa dem imorgon måndag och kolla hur det har gått

mvh
c

Kan berätta att nytt moderkortsbyte inte avhjälpte fläktandet.... Servicestället kunde inte klura ut vad som orsakade fläktandet och tyckte bäst var att byta ut datorn eftersom de ändå skulle få fortsätta byta ut del för del.

Blir till att ringa Apple på måndag.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-22 14:04

Har redan pratat med Apple, kommer att få byta ut min dator för andra gången nu. Vilket är väldigt tråkigt.

Har försökt kontakta dom per mail angående detta nu i snart två veckor, utan svar. Nu börjar jag verkligen bli förbannad.

Har problemen med pip-ljudet samt att datorn blir oerhört varm, varmare än första modellen jag fick.

Vad som nu också börjat låta är fläktarna och det verkligen skriker. Slår jag till lite nätt med fingrarna på listen ovanför F1>F5 slutar det för en stund, men återkommer sedan en stund senare.

Inte på tiden att Apple kommer med en modell som inte har dessa problem, detta är sorgligt.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-24 11:46

Om fläktarna går för fullt hela tiden kan det vara problemet som beskrevis under "An Unanticipated Finding" på denna sida: http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2006/05/23/thermal-paste-question.html?page=3

Om ni inte orkar läsa så handlar det om det finns en kabel (eller dyl.) mellan logikkortet och sensorn på "kylflänsen" som är lätt att missa att sätta tillbaka när man sätter ihop datorn igen. Följden blir att fläktarna går igång på fullt varv hela tiden.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-26 14:00

Jag har samma problem med min nya MBP, fläktarna går nästan oavbrutet. Ibland stannar dem någon sekund för att sen snurra igång igen. (Maxtemp minst 83 grader, idle 60+)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 00:37

Tja.. min verkstad sa idag.. konstigt.. ingen har hört om liknade problem.

Dock varnade jag honom att datorn faktiskt kan lyfta när fläktarna går igång..

Ursprungligen av Costas:

Tja.. min verkstad sa idag.. konstigt.. ingen har hört om liknade problem.

Dock varnade jag honom att datorn faktiskt kan lyfta när fläktarna går igång..

Så vad ska hända med din dator nu?

Jag är iaf på gång att få min utbytt mot en ny. Får se hur det går med det. Oavsett vilket är jag less på att hålla på och strula nu. Över en månad har gått sen jag ringde Apple första gången och sen dess har jag väl använt datorn "på riktigt" 5-6 dagar.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 18:14

Tja! Det har inte hänt så mycket med min dator. Jag ska hämta den imorgon bitti!

Ringde apple och dem lovade mig en ny maskin, dock så skulle jag skicka in min först då.
Vi kom tillslut överens om att dem skickar mig en dator innan jag skickar iväg min då dem inte kunde garantera att jag skulle ha den innan 15e juli då jag drar till grekland. Så det som händer nu är att jag väntar på ett avtal som jag signerar och skickar tillbaka + att jag ger dem mitt kreditkortsnummer ifall jag inte returnerar den gamla datorn!

Så nu väntar jag på avtalet på mailen så beställs den nya datorn imorgon.

Jag är iaf nöjd med den dealen.

Förstår att du är nöjd.

Det är samma förfarande som jag ska gå igenom (när jag väl får det bekräftat). Men jag fick inte igenom det hela förrän servicestället kontaktat Apple och sagt att datorn var så att säga oreparerbar. När jag ringde sa de bara att jag måste kontakta servicestället... Hur som haver var servicestället riktigt hjälpsamma!!

Det jobbiga är bara att servicestället ännu inte fått 100% ok från Apple med utbyte. Det kommer först imorgon.

Nehepp. Nu SKA den lämnas in en 3:e gång för att få nytt moderkort. Nu helt plötsligt finns det en ny revision av moderkortet som jag inte fått vid de tidigare bytena!!!

Tur att servicestället är riktigt bussiga och gör detta väldigt snabbt åt mig men ändå känner jag mig jävligt less. Hade det gällt tillverkare av nån annan produkt hade jag efter detta bytt direkt men eftersom bara Apple gör macar har man inget val. En pc känns oavsett inte som ett alternativ. Apple har ett äckligt överläge genom att vara ensam tillverkare och det känns inte som de förvaltar det särskilt väl....

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-29 08:21
Ursprungligen av Rickard A:

Nehepp. Nu SKA den lämnas in en 3:e gång för att få nytt moderkort. Nu helt plötsligt finns det en ny revision av moderkortet som jag inte fått vid de tidigare bytena!!!

Ja, den nya revisionen blev tydligen klar för produktion för bara någon dag sen. Jag ska också få den. Det jag har fått reda på från Apple är att den nya revisionen skall reducera pipljudet "kraftigt" och att problemet med att fläktarna går för fullt oftast är en mjukvaruinställning. Det jag hoppas är att pipljudet är så litet att det inte stör längre med den revisionen och att fläktarna lugnar ner sig.

Ursprungligen av Lundh:

Det jag hoppas är att pipljudet är så litet att det inte stör längre med den revisionen och att fläktarna lugnar ner sig.

Det "underliga" med fläktarna är Apple till mig (före nya revisionen) sagt att fläktarna verkligen inte ska gå på vid låg belastning. Nu har de svängt och sa som jag skrev ovan att om de fortfarande går efter bytet är det så det ska vara... Det gör ju en inte direkt helt happy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 23:24

Beklagar... dem sa att åt mig att min skulle skickas idag då.. Får ringa imorgon och se hur det har gått med det.

Jo.. jag fick samma svar innan jag lämnade in min för en tredje gång... Att den måste in en tredje gång.. Hoppas det går bra med den nya revisionen.

Min största mardröm är att den nya som kommer inte kommer vara helt frisk och kanske låter eller så...

den som lever få se...

Visst hoppas man det nya moderkortet ska lösa problemen men samtidigt är man inte direkt toknöjd med att datorn har skruvats isär och ihop 3ggr. Det gör t ex inte direkt under för andrahands-värdet...

Sen fick jag lite känslan från Apple att om pipet är kvar och fläktarna går även med nya revisionen så är det så det ska vara och då vill de inte byta ut den. Om det nu blir så känns det som jag fått en sämre dator än den jag lämnade in från början.... (Inte för att man ska ta ut saker i förväg men jag fick intrycket från Apple att problemen jag upplever inte är problem egentligen........)

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-29 19:11

Det låter som du har pratat med två olika personer. Dom har en tendens att inte säga samma sak alla på supporten.

1
Bevaka tråden