Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den svarta fjällade och nu, den vita blir gul.

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-28 16:24

Att den svarta fjällar verkar vara ett (1) isolerat fall... men att den vita blir gul verkar desto fler råkat ut för. Skönt att man valde rätt färg för en gångs skull.

Finns det några svenskar som råkat ut för den gulnande MacBooken?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 16:25

Nej, men min grabbs hyfast nya iBook gulnar också. Den ser för jävlig ut.

Ursprungligen av Konrad:

Nej, men min grabbs hyfast nya iBook gulnar också. Den ser för jävlig ut.

Testa "Fläcksuddaren" som välsorterade ICA-affärer säljer. Det är en slags svamp med microfibrer som man använder som ett suddgummi. Har fungerat mycket bra för mig – nästan all missfärgning är borta.

De där fläckarna ser ut som fett- och smutsfläckar som inte är direkt ovanligt på bärbara datorer. Allt man har på händerna hamnar efter ett tag på datorn.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 16:52
Ursprungligen av Björn Leander:

De där fläckarna ser ut som fett- och smutsfläckar som inte är direkt ovanligt på bärbara datorer. Allt man har på händerna hamnar efter ett tag på datorn.

Må så vara, men fläckarna går inte att tvätta bort. Plasten verkar vara en porös sort som absorberar skit. Ett tag hade iBook en sarg runt t-bordet och styrplattan av tunn alu-plåt. Det var mycket bättre.

iBook G4 kunde också bli missfärgad, några av våra lärardatorer har grönaktiga fläckar på handlovsstöden. Har inte sett något egentligt mönster, det verkar inte ha att göra med hur renlig man är, men eftersom det är solid matt plast borde lite Jif fungera bra. Om det nu är något man absolut måste åtgärda, tycker själv inte att det är något att få panik över så länge allt fungerar.

En vild gissning är att det är värmeutvecklingen som gör att plasten gulnar. Det är väl så med MacBooken att batteriet respektive dvd-spelaren sitter i framkanten på datorn vilket isåfall skulle på nåt vis förklara placeringen av de gula fläckarna.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En vild gissning är att det är värmeutvecklingen som gör att plasten gulnar. Det är väl så med MacBooken att batteriet respektive dvd-spelaren sitter i framkanten på datorn vilket isåfall skulle på nåt vis förklara placeringen av de gula fläckarna.

hade du kollat på en macbook, på bild elelr i verkligheten hade du vetat att dvd spelaren sitetr på sidan, under tangentbordet, o inte där de där gulnat :D:D där under sitetr hårddisk o batteri, kan ju dock säga att de knappast blir varma, inte på ovansidan i alla fall. då blir datorn betydligt varmare i vänstra hörnet där processorn sitter, o där gulnar de ju inte, så är nog inte värmen som ä problemet. men återstår o se hur spritt "problemet" är. jag har haft min i snart 2 veckor, inga sånna tendenser

Ursprungligen av Baltazar:

hade du kollat på en macbook, på bild elelr i verkligheten hade du vetat att dvd spelaren sitetr på sidan, under tangentbordet, o inte där de där gulnat :D:D där under sitetr hårddisk o batteri, kan ju dock säga att de knappast blir varma, inte på ovansidan i alla fall. då blir datorn betydligt varmare i vänstra hörnet där processorn sitter, o där gulnar de ju inte, så är nog inte värmen som ä problemet. men återstår o se hur spritt "problemet" är. jag har haft min i snart 2 veckor, inga sånna tendenser

Det var som sagt en vild gissning. Jag har ingen bärbar Mac.

Om det nu beror på att folk inte tvättar händerna så är Apple snällare än vanligt. De byter nämligen ut dem.
http://appleinsider.com/article.php?id=1845

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 17:03

Det är väl bättre att dom gör MacBook i gul plast så slipper man problemet.

Jag tycker de skulle hålla sig till metall. PowerBook G4 12" är den snyggaste minsta bärbara som Apple någonsin gjort. Vitt är f ö en ganska vansklig färg då den har en viss förmåga att dra på sig skit. Tangentbordet måste vara ljust eller också ska det ha bakgrundsbelysning så att man kan se tangenterna även om det är beckmörkt i rummet i övrigt men resten av datorn behöver inte vara ljus

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag tycker de skulle hålla sig till metall. PowerBook G4 12" är den snyggaste minsta bärbara som Apple någonsin gjort. Vitt är f ö en ganska vansklig färg då den har en viss förmåga att dra på sig skit. Tangentbordet måste vara ljust eller också ska det ha bakgrundsbelysning så att man kan se tangenterna även om det är beckmörkt i rummet i övrigt men resten av datorn behöver inte vara ljus

Nej tack, knädatorer i metall är direkt obehagliga att jobba med. Jag har provat flera och det duger inte. Matt svart plast är en bra lösning. Ja, inte i solsken kanske (då blir den bra varm), men annars är det behagligt att ta i, strålar bort värme bra, hållbarare än metall (bortsett från åldrande), och det blir inga fula fingeravtryck som det blir på blank plast.

Metall är för plastiskt, metall-knäMacar brukar alltid vara bockade, stukade, buckliga, sneda och vinda. Dessutom är det som sagt obehaligt att jobba med om man är lite känslig i fingrarna.

Vita iBooks är ju snygga, mycket behagligare än metall, men de blir lätt skitiga och jag kan inte ense annat än att de måste ha svårt att leda bort värme. Gulnande plast är ju inget plus heller. Apple kanske skulle återuppliva "Flower Power"-desigen för iBooks? Leverera dem med ett flammigt gult mönster?

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-07-27 09:16

Enligt Hardmac (http://www.hardmac.com/news/2006-07-27/#5787) erkänns gula böcker enligt:
To have its MacBook case exchanged, the following points have to be met:
- Ensure that the yellowish traces on the case can not be removed simply by cleaning the case.
- The yellowish traces must be on the "Top case".
- the serial number must be within the following range: 4H617XXXXXXXX - 4H627XXXXXXXX

trodde det där var allmänt kännt nu.. Missfärgningarna kommer från händerna, tvättar man händerna ofta så slipper man det. Ett liknande fall är ju då jag spelar riktigt mycke gitarr, då blir strängarna gröna

En person har ju även kommenterat bilderna..

"Great thing is that it can be taken care of. Even if you choose not to wash your hands frequently (And why should anyone, really?) - just buy some of those fancy Mr. Clean Magic Erasers. They work dandy on these types of things."

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 19:10

du borde kanske syssla med växter istället...

Det finns en tråd här på 99mac hur man rengör sina ibooksar:

http://www.99mac.se/allt-om-mac/81834-kanontips-foer-datorrengoering.html

Senast redigerat 2006-06-30 00:05
  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 20:58

Min Macbook fick redan efter första timmen som jag använde den en liten fläck på musknappen på trackpaden, och inte pga skitiga händer. har fortfarande kvar den fläcken efter att försökt tvätta bort det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-08 17:45

min har exakt samma sak, men lite ljusare. orkar inte riktigt bry mig, men synd att en 1 mån gammal dator ser så "smuttsig" ut. Och nej, det går inte att tvätta bort.. Man kanske skulle måla den?

Även min en vecka gamla macbook har blivit lite gul, framförallt på "trackpadknappen" eller vad den kallas. Blev rätt besviken... Kunde inte få bort det med fuktig trasa. Nu upptäckte jag emellertid för ca. tre minuter sedan att jag kan skrapa bort det med nageln.. Så det ska gå väck... Bara jag som är grisig om händerna mao

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-07-09 03:47
Ursprungligen av Andreas Th:

Även min en vecka gamla macbook har blivit lite gul, framförallt på "trackpadknappen" eller vad den kallas. Blev rätt besviken... Kunde inte få bort det med fuktig trasa. Nu upptäckte jag emellertid för ca. tre minuter sedan att jag kan skrapa bort det med nageln.. Så det ska gå väck... Bara jag som är grisig om händerna mao

Sånt får jag också, men det är ju bara smuts som torkar in eller nåt. Samma som jag brukar få på musen när jag är svettig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-09 18:23
Ursprungligen av j0ppe:

...jag brukar få på musen när jag är svettig.

VET HUT!!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-07-11 09:39

För er som har en macbook som gulnat anmäl er här:
http://www.stainedbook.info/

Pratade med en kompis som är allmänt intresserad av allt som har med kropp och natur att göra, han sa att det gula troligtvis var svett. Och i så fall så är det ju faktiskt indirekt Apples fel att datorerna blir gula eftersom de blir så varma!

Detta hände ju på iBook också i och för sig, och dom är väl inte särskilt varma...

Ingemar Ragnemalm: Jag kan säga att fingeravtrycken syns mycket mer på den svarta än den vita. Både på ibookarna och vit macbook syns knappt avtryck om man jämför hur de svarta macbookarna ser ut efter någon månads användning
Trackpadden brukar bli riktigt äcklig på dem

Har haft min ett tag nu och förutom den intorkade svetten eller vad det var, som gick att skrapa bort (usch), samt bearnaise-sås (går fan inte att få väck fläcken helt) så har min inte gulnat, fast den ligger inom 4H617XXXXXXXX - 4H627XXXXXXXX...
Ha det gött

Haha, bearnaise sås... kul Jag har en polare som röker så när vi satt ute på balkongen och drack lite öl fick jag lite aska på 'armstödsdelen' på datorn, som inte heller gick bort. Nackdelen med bärbar är att om man spiller öl/läsk eller vilken vätska man nu gillar att inta, på tangentbordet så är det klippt. Jag har säkert sabbat 5-6 tangentbord på det viset, men ett nytt USB går ju bara på typ 250 spänn eller något, men vad fan gör jag med macbooken om det händer? Jag väntar bara på NÄR, för hända kommer det... :]

  • Oregistrerad
  • 2006-07-30 17:47
Ursprungligen av antonsilver:

Haha, bearnaise sås... kul Jag har en polare som röker så när vi satt ute på balkongen och drack lite öl fick jag lite aska på 'armstödsdelen' på datorn, som inte heller gick bort. Nackdelen med bärbar är att om man spiller öl/läsk eller vilken vätska man nu gillar att inta, på tangentbordet så är det klippt. Jag har säkert sabbat 5-6 tangentbord på det viset, men ett nytt USB går ju bara på typ 250 spänn eller något, men vad fan gör jag med macbooken om det händer? Jag väntar bara på NÄR, för hända kommer det... :]

Det har hänt mig två gånger hittills. Inte på MacBooken, men på min gamla Dell. Första gången (nån spillde cider) plockade jag bort alla tangenter och rengjorde med tops. Tangentbordet blev aldrig vad det varit, men den fungerade iaf.
Andra gången spillde jag oboy och försökte lösa det på samma sätt, men det gick inte. Datorn startade, men tangentbordet var helt trasigt. Köpte ett nytt tangentbord från Dell för 700 kr, och den var som ny igen. Antagligen har jag haft ganska tur.

1
Bevaka tråden