Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan min dator bli identifierad via ip-nummer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar bo på Scandichotellen och där har dom gratis internet.
Man tar en kod i en burk vid receptionen sen kan man surfa hur mycket som helst.
Men myndigheterna har ju aviserat hårdare tag mot fildelare men då slog det mig att hur
identifierar man en hotellgäst?
Det är ju liksom inte knutet till nåt rum och alla surfar på samma ipnr:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 00:06

Är det inte knytet till något rum och du inte har registrerat dig på något sätt är det ju klurigt, att spåra genom ditt ipnr. Dock finns ju din mac adress (nätverkskortets idnummer) med i spelet också. Jag är inte nätverkstekniker och har ingen aning om ifall det är brukligt att logga paket info mm men det finns säkert någon klippsk 99:are som svarar snart.

Men kan nån se macnumret?
Och hur är det kopplat till ägarens identitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 08:40
Ursprungligen av sventa46:

Men kan nån se macnumret?
Och hur är det kopplat till ägarens identitet?

Macnumret är unikt för din dator. Fast det finns inget centralt register som säger att just du har ett visst macnummer (såvitt jag vet). Om däremot polisen gör ett tillslag mot dig så kan de ju ta din dator och se vilket macnummer du har.

Routern ser macadressen. De routers som finns längre bort ser det inte. Det är därför möjligt att ha en router som loggar macnummer, men jag tippar att hotellet inte gör det.

Men om alla surfar från samma IPnr så borde dom ju köra med NAT/PAT och då måste du få hotellet att öppna portar åt dig för att fildelningen skall fungera bra. Vilket de inte lär vara så sugna på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 11:25