Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan min dator bli identifierad via ip-nummer?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag brukar bo på Scandichotellen och där har dom gratis internet.
Man tar en kod i en burk vid receptionen sen kan man surfa hur mycket som helst.
Men myndigheterna har ju aviserat hårdare tag mot fildelare men då slog det mig att hur
identifierar man en hotellgäst?
Det är ju liksom inte knutet till nåt rum och alla surfar på samma ipnr:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 00:06

Är det inte knytet till något rum och du inte har registrerat dig på något sätt är det ju klurigt, att spåra genom ditt ipnr. Dock finns ju din mac adress (nätverkskortets idnummer) med i spelet också. Jag är inte nätverkstekniker och har ingen aning om ifall det är brukligt att logga paket info mm men det finns säkert någon klippsk 99:are som svarar snart.

Men kan nån se macnumret?
Och hur är det kopplat till ägarens identitet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 08:40
Ursprungligen av sventa46:

Men kan nån se macnumret?
Och hur är det kopplat till ägarens identitet?

Macnumret är unikt för din dator. Fast det finns inget centralt register som säger att just du har ett visst macnummer (såvitt jag vet). Om däremot polisen gör ett tillslag mot dig så kan de ju ta din dator och se vilket macnummer du har.

Routern ser macadressen. De routers som finns längre bort ser det inte. Det är därför möjligt att ha en router som loggar macnummer, men jag tippar att hotellet inte gör det.

Men om alla surfar från samma IPnr så borde dom ju köra med NAT/PAT och då måste du få hotellet att öppna portar åt dig för att fildelningen skall fungera bra. Vilket de inte lär vara så sugna på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 11:25

Man kan ju dessutom spoofa MAC-adresser så den ser ut som 00:00:00:00:00:00:00:00 vilket omöjliggör någon som helst identifiering. Praktiskt omöjligt alltså att koppla dig till något du gör om du inte använder typ kreditkort el dyl samt att de har någon loggning osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 10:35
Ursprungligen av hicke:

Man kan ju dessutom spoofa MAC-adresser så den ser ut som 00:00:00:00:00:00:00:00 vilket omöjliggör någon som helst identifiering. Praktiskt omöjligt alltså att koppla dig till något du gör om du inte använder typ kreditkort el dyl samt att de har någon loggning osv.

Menar du att talet 00:00:00:00:00:00:00:00 är mindre unikt än andra tal?

Anonymitet (och säkerhet) är svårt. Man bör inte se dessa som absoluta storheter utan snarare som en ekonomisk fråga.

Antag att sventa46 sitter en måndag på Scandic i Flen och filesharar. Han delar bland annat ut "I want Candy" av Bow wow wow och "Whip me" av Devo. De allseende i RIAA/Piratbyrån är inne på nätverken, noterar vad som delas ut samt IP-adressen.

Piratbyrån kan spåra IP-adressen till Scandic i Flen, men vem är den skyldige?

På torsdagen ser Piratbyrån att någon sitter på Scandic i Sveg och delar ut samma saker.

Nu kan de låta polisen ta fram listor på de som bodde på Scandic i Flen på måndag och de som bodde i Sveg på torsdag. Sannolikt hittar de endast sventa46.

I en polisstat kan de göra ett tillslag direkt.

I en mindre polisig stat ber de Scandic kontakta polisen nästa gång sventa46 tar in. Då sventa46 loggar in på delningsnätverket kan de ta honom på bar gärning.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 17:00
Ursprungligen av pesc:

Menar du att talet 00:00:00:00:00:00:00:00 är mindre unikt än andra tal?

Anonymitet (och säkerhet) är svårt. Man bör inte se dessa som absoluta storheter utan snarare som en ekonomisk fråga.

Antag att sventa46 sitter en måndag på Scandic i Flen och filesharar. Han delar bland annat ut "I want Candy" av Bow wow wow och "Whip me" av Devo. De allseende i RIAA/Piratbyrån är inne på nätverken, noterar vad som delas ut samt IP-adressen.

Piratbyrån kan spåra IP-adressen till Scandic i Flen, men vem är den skyldige?

På torsdagen ser Piratbyrån att någon sitter på Scandic i Sveg och delar ut samma saker.

Nu kan de låta polisen ta fram listor på de som bodde på Scandic i Flen på måndag och de som bodde i Sveg på torsdag. Sannolikt hittar de endast sventa46.

I en polisstat kan de göra ett tillslag direkt.

I en mindre polisig stat ber de Scandic kontakta polisen nästa gång sventa46 tar in. Då sventa46 loggar in på delningsnätverket kan de ta honom på bar gärning.

Det fungerar inte så i Sverige.
Polisen kan inte få ut listor med IP-nummer och listor över de som bott på hotell hur lätt som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-29 12:30
Ursprungligen av pesc:

På torsdagen ser Piratbyrån att någon sitter på Scandic i Sveg och delar ut samma saker.

Anti-piratbyrån har inte fått tillstånd att göra sådan behandling vad jag vet.

Staed
Det går alldeles utmärkt att tanka ned från hotellet!
Så tydligen står portarna öppna.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-29 10:39
Ursprungligen av sventa46:

Staed
Det går alldeles utmärkt att tanka ned från hotellet!
Så tydligen står portarna öppna.

då har du en egen ip-adress.

Ursprungligen av sommer:

då har du en egen ip-adress.

Vissa fildelningsprotokoll kan visst fungera bakom NAT, så fallet behöver inte alls vara så.

Den dan polisen anstränger sig så mycket den dan har nog Stilla Havet frusit till is också!:)
Polisen orkar ju inte ens åka ut på ett inbrott!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-29 17:08

jo det e sant, jag tog på att portarna står öpnna, och för att ha en aktiv p2p koppling krävs ju inställning i nat-servern eller att du har en egen ip

1
Bevaka tråden