Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

50kb/s av 800

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 13:36

tja. Jag har precis bytt från PC till en PowerBook G4. På min PC gick nerladdningar i runt 200-300 (ok för en 8mb lina) men nu går den i, om man har tur max 50kb/s. Internet sidor laddar också märkbart slöare.

Jag kör trådlöst internet över en D-Link router. Någon som vet vad detta kan bero på och hur jag fixar till det?

Vad laddar du ner i för program? Jag har Bittorrent och jag laddar nästan aldrig ner snabbare på min 8Mbit. Jag kör även på trådlöst. Riktigt surt, pappa som har PC och 4Mbit laddar ner lika snabbt eller snabbare..

Hemsidor kan jag däremot inte hålla med dig om, jag öpnar sidor snabbare än min far.

En konstig sak till är att på 4MBit linan kan man ha massa olika datorer på med nedladdningar och surfande, utan att de olika känns sega. På min 8 lina i STAN (pappas på landet) går det URsegt när man laddar ner i 20 på någon dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 14:04

jag kör azureus. Men även när man laddar ner från servrar. Jag laddade ner trial på flash 8 från adobes sida och den gick inte över 50-60kb/s.

btw. Bittorrent är känt för att ladda snabbt i början och sen tappa alla seeds så du borde byta

Surfning på mac upplevs nog oftast som lite långsammare om man kommer från en snabb PC. Men du kan ju trösta dig med att skillnaden är mindre än någonsin

Vad gäller hastigheten - körde ju trådlöst genom samma router även med din PC?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 15:49

nopp jag körde inte genor routern till pcn..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 15:51

eller jag körde genom routern men inte trådlöst..

trådlöst är alltid segare, sen är det ju andra saker som spelar in, typ har du micron på då du surfar.. aj aj. haha

testa direkt koppla mac'en utan router och testa då, lär komma upp i bättre hastigheten än det där.

Testa då att koppla in datorn i routern på samma sätt som PCn och se till att eventuella vidarebefodringar av portar (port forward) i routern är inställd på Macen istället för PCn. Vilken typ av trådlöst nätverk kör du? 802.11a, 802.11b eller 802.11g?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 17:00

Prova Apples Broadband Tuner ...

http://www.apple.com/support/downloads/broadbandtuner10.html

Den kanske kan hjälpa er lite...

Ursprungligen av Scumpi:

Prova Apples Broadband Tuner ...
Den kanske kan hjälpa er lite...

Jag har aldrig riktigt förstått detta program. (eller länken i sig)
Den tar mig till något där det finns en updater att hämta hem, till ett program jag inte har. När jag laddar ner den och försöker installera kommer det till sista innan den verkliga installationen och där felmeddelar den: Det finns inget att installera.

Varför? :J

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 18:20

Ändra utgående hastigheten i azeurus till 65 kb/s. Gör du det inte så sänks prestandan å det grövsta.Har ni flera klienter som kör fildelning så bör ni se till att ni inte överstiger 65 kb/s tillsammans.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-07-06 20:12

Har ett par kompisar som hade nästan samma problem, deras Dlink-router orkade inte pumpa mer än 50k/s från internet till LAN. Dlink är ju inte kända för å ha bra produkter tyvärr.

Testa att ladda ner utan router, dvs från adsl-modem direkt i din dator (antar att du hade ADSL).

En annan sak med bittorent, kolla så att du max ligger på 80% av din uppladdningskapacitet, annars floddar (bra svenska) du din uppkoppling upströms.

Lycka till!

Edit : hmm, om du har samma router, uppkoppling och sladd som på din PC så verkar det hela mycket skummt

Testa TPtest från PTS å se om det är helt trasigt.

  • Medlem
  • 2006-07-06 21:08

Hastighet skillanden som du upplever beror på att trådlöst inte fungerar med Full Duplex utan kör halv duplex. Vanligaste sättet att räkna hastihget på trådlöst är att halvera den hastigheten som tillverkaren anger.

1
Bevaka tråden