Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft köper iView - fortsätter att utveckla för mac

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iView ingår numera i Microsoft. Men det mycket populära bildhanteringsprogrammet ska även fortsättningsvis utvecklas för mac, enligt ett öppet brev från Yan Calotychos, grundare av iView Multimedia:

Citat:

The product that was born on the Mac will remain on the Mac as well as on the Windows operating system. All iView products will continue to be sold on the iView website and through our partners and channel. Bottom line: You all can continue to use and buy iView products knowing that they will be fully supported as Microsoft evolves the products in the future on both the Windows and Mac platforms.

http://www.iview-multimedia.com/microsoft/

Lägger ovanstående till Jolanders inlägg, som startade tråden.
Baron

Det verkar som om Microsoft har köpt iView. Vad händer nu med iView för OS X tror ni. Det är många av oss som använder iView media pro dagligen, är det dags att bli orolig?

Källa: http://www.dpreview.com/

http://www.iview-multimedia.com/

Sorgligt - Är det för att ha med i kommande Vista månne?

Enligt ett pressmedelande på deras sajt så skall produkten fortsättas att utvelcklas både för Mac & Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 10:19

NEJ!

iView var ju ett juste program... Inget ont menat mot MS men jag har inte stött på ett "juste program" från dem sedan IE 5 släpptes för OS9 för 5 år sedan.

Undrar vad som händer... MS vill i och för sig in i grafiska branschen, iView Media Pro är en konkurent till såväl Aperture, Bridge och kommande Lightroom.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-29 10:42
Ursprungligen av Erik.dv:

NEJ!

iView var ju ett juste program... Inget ont menat mot MS men jag har inte stött på ett "juste program" från dem sedan IE 5 släpptes för OS9 för 5 år sedan.

Undrar vad som händer... MS vill i och för sig in i grafiska branschen, iView Media Pro är en konkurent till såväl Aperture, Bridge och kommande Lightroom.

Jag trodde bara iView var till för att katalogisera, vad kan man göra för inställningar??

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 15:06

Har svårt att se att något skulle bli bättre av detta uppköp. Är det inte större risk att Mac versionerna börja lagga jämfört med versioner för wintel etc., etc.? Förskräcker inte historien, eller är det bara mitt minne som spelar mig spratt än en gång?

Detta har säkert något samband med Windows Media Photo-filformatet som Microsoft vill ska ersätta JPEG-formatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 11:49

Segt sa Bill!

Har inte Microsoft utvecklat något snarlikt på egen hand under alla dessa år med Vista-utveckling? Det här ger sken av panik hos MS. "Köp någonting snabbt som har med bildkatalogisering att göra..."

Är iView Media Pro en Universal för Intel?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Är iView Media Pro en Universal för Intel?

Jepp, sedan version 3.1.

  • Medlem
  • 2006-06-28 13:03

Jag har ingen direkt åsikt i frågan, men det är lite konstigt att Microsoft, med sina enorma programeringsresurser, inte kan fixa ett liknande program själva. Rimligen borde de väl ha egna preferenser för hur ett program ska se ut och fungera. Vad händer med deras egna, nyutvecklade, program för bildhantering som var planerat till Vista?

Det här var ganska förvånande tycker jag. Jag förstår inte varför de vill ha iView.

  • Medlem
  • 2006-06-28 14:13
Ursprungligen av stfm:

Det här var ganska förvånande tycker jag. Jag förstår inte varför de vill ha iView.

Det är inte att de sitter på nåt patent eller funktion som MS vill ha (eller; inte bli stämda för) då?

  • Medlem
  • 2006-06-28 15:36
Ursprungligen av Enar:

Det är inte att de sitter på nåt patent eller funktion som MS vill ha (eller; inte bli stämda för) då?

Jag kan inte se vad det skulle vara. Det är även oklart hur uppköpet gått till. Finns iView kvar, eller brandas det om helt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 15:26

Tja, fast det är inte direkt omvanligt med uppköpning av program. Final Cut gick från Macromedia till Apple, visserligen innan version 1, Golive gick från Golive till Adobe långt fram osv. Det är ju ett snabbt sätt att komma långt fram i utvecklingen av en produkt.

Men man tycker att MS borde ha ofantliga resurser att kunna göra det själva.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-28 15:31

Usch då. Jag som vill ha så lite MS på burkarna som möjligt.

Till en början är det nog inga bekymmer men med tidens gång så kommer företagets grundare längre och längre bort från besluten så det är nog upp till MS vad som ska hända på lång sikt.

  • Medlem
  • 2006-07-02 18:30

Ååååååååååååh neeeeej. Snyft.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-02 18:48

Digital fotografering har inneburit nya enorma flöden av bilder - en nisch uppstår - Apple släpper Aperture, Adobe jobbar på Lightroom...och MS köper in iView (istället för att utveckla ett eget som tar för lång tid och då förlorar man marknadsandelar).

Allt är i sin ordning. Företagens analytiker har presenterat årets intressanta riskinvesteringar och som vanligt gör alla likadant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 18:53

Ganska skumt om man tänker på det här:
http://www.microsoft.com/max/

Microsoft Max, det här är också någon iPhoto liknande app från Microsoft....

  • Medlem
  • 2006-07-02 19:38
Ursprungligen av iigloo:

Ganska skumt om man tänker på det här:
http://www.microsoft.com/max/

Microsoft Max, det här är också någon iPhoto liknande app från Microsoft....

Med tanke på att det har funnits ett tag och fortfarande inte funkar på icke-engelskspråkiga Windows, så kanske det inte är helt förvånande om Max försvinner helt. Det är ganska oroande när ett helt nytt projekt går i baklås. Man undrar ju vad de pysslar med.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:11
Ursprungligen av iigloo:

Ganska skumt om man tänker på det här:
http://www.microsoft.com/max/

Microsoft Max, det här är också någon iPhoto liknande app från Microsoft....

Liknar ett layout-program snarare...

Ursprungligen av iigloo:

Ganska skumt om man tänker på det här:
http://www.microsoft.com/max/

Microsoft Max, det här är också någon iPhoto liknande app från Microsoft....

Väldigt lik iPhoto, skulle jag vilja säga, eller vad sägs om kontrollerna längst ner på denna bild.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Väldigt lik iPhoto, skulle jag vilja säga, eller vad sägs om kontrollerna längst ner på denna bild.

Håller inte med. Play-knappar ska ju se ut så oberoende av vilket program det är, samma sak med nästa/föregående. De andra är inte speciellt lika något jag sett i någon iPhoto-version.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-02 19:49

Har iView-licens men jag tycker inte att det är ens i närheten av Aperture eller Lightroom. För min gör det inte nått att MS köpt iView, har redan slängt det i papperskorgen. Lightroom är kanonprogrammet som kommer att slå igenom som bildhanteringsprogrammet de facto.

  • Medlem
  • 2006-07-02 20:01
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Har iView-licens men jag tycker inte att det är ens i närheten av Aperture eller Lightroom. För min gör det inte nått att MS köpt iView, har redan slängt det i papperskorgen. Lightroom är kanonprogrammet som kommer att slå igenom som bildhanteringsprogrammet de facto.

Fördelen är kanske att det är snabbt även med tiotusen bilder. Det funkar som en databas, även om bilderna ligger på en sever t ex. Portfolio och Photostation är väl närmaste konkurrenter. Det finns användningsområden, men jag vet inte vad MS ska ha det till.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-02 20:18

Själv kör jag med Portfolio men hoppas ändå på att Adobe ska integrera en DAM-lösning i sitt programpaket. Gör de det bra kan ju Microsoft jobba ihjäl sig på iView under tiden. Skulle inte Bridge kunna slås ihop med Lightroom och därtill göras till ett DAM-program? Då skulle man smidigt kunna söka fram bilder och småpilla med dem direkt i programmet utan att köra igång PS. I och med Adobe sitter på Photoshop kan de som enda aktör skapa ett helt arbetsflöde.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-07-02 21:28
Ursprungligen av dunberg:

Skulle inte Bridge kunna slås ihop med Lightroom och därtill göras till ett DAM-program? Då skulle man smidigt kunna söka fram bilder och småpilla med dem direkt i programmet utan att köra igång PS. I och med Adobe sitter på Photoshop kan de som enda aktör skapa ett helt arbetsflöde.

Det är ju precis det det är!!!
Det är Bridge, men med lite mer godis, eller rättare sagt mycket mer funktioner för att hantera bilder. Sedan är det en suverän katalogiseringsfunktion och därutöver finns möjlighet att lätt exportera websidor (som var bättre ibeta2 än beta 3) :/

Kanon att orginalfilen inte "förstörs" och att det samma verktyg att manipulera bilder finns även för icke-rawformaten.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:19

Sen...jo, som Tobbe säger: iView är ju inte i närheten av Aperture och Lightroom. iView är "bara" en databas - Aperture och Lightroom är databas OCH ickedestruktiv bildbehandling. Jag har alla tre och använder Aperture - när Lightroom vuxit till sig så blir det nog den som gäller. Lightroom erbjuder användaren att själv bestämma var filerna ska ligga. Om Aperture lägger in den funktionen (som Apple gjort med iPhoto) - plus att dom utvecklar print-delen och lägger till en web-del (Lightroom har en suverän sån) - DÅ är Aperture helt oslagbart...på en kraftfull dator vill säga Min iMac Intel 2Mhz 2 GB 256 VRAM kör Aperture rappt och fint. Min TiBook kan inte ens starta det...ja, man kan inte ens installera det Jisses!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-07-02 20:21

Vad står "DAM" för??? Vilka program är DAM-program?

Bevaka tråden