Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Webcam i OS X

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

FAQ: Webcam i Mac OS
Ett populärt tillbehör till datorn är webbkameran, eller webcam som det ofta kallas i dagligt tal. En populär myt är att det är dåligt stöd för webcam i Mac OS, något som inte stämmer så bra. Denna FAQ'n handlar om hur man använder webcam tillsammans med Mac OS och program som iChat och MSN.

Denna FAQ är under uppbyggnad, lämna gärna förslag på förbättringar!

Mac OS X

  • Vilka kameror kan man använda?
    Förutom iSight (Apples egna kamera) och de få kameror som finns med mac-drivrutiner (Logitechs dyrare t ex) så kan man använda många billigare kameror med hjälp utav tredjepartsdrivrutiner. Dessa kan man hitta här:

    MaCam (Kameror som stöds)

    IOXWebcam X (Kameror som stöds)

    Man kan även använda en vanlig DV-kamera.

  • MSN
    Som ni förmodligen redan vet så stödjer inte macversionen utav MSN Messenger webcam för tillfället (version 5). Det finns dock flera lösningar på problemet.

    • Vilka MSN-klienter finns det som stödjer webcam?
      För tillfället så finns det åtminstone två, dessa är :

      Mercury

      aMSN

    • Varför är det så här?Anledningen till att det inte är något webcamstöd i Messenger för OS X är att windowsversionen använder en speciell codec för videostödet. Denna codecen har de köpt in, och företaget i fråga (Logitech) vill uppenbarligen inte göra en mac-version.

      Sen kan man självklart spekulera i huruvida Microsoft vill att Mac-versionen ska ha webcamstöd.

  • Yahoo! MessengerYahoo! Messenger har stöd för webcam både på Mac (8/9 och X) och PC. Det enda som krävs är en QuickTime-kompatibel kamera. Med andra ord, fungerar kameran i något annat program så fungerar den med Yahoo! Messenger också, eftersom drivrutinerna är desamma.

  • iChat
    iChat är Apples egna klient för AIM (AOL Instant Messenger) och Jabber, och följer med automatiskt när man installerar OS X.

    • Hur gör jag för att använda min USB-anslutna webcam i iChat?
      Förutom en QuickTime-kompatibel kamera så behöver du tillägget iChatUSBCam, som du hittar här: http://www.ecamm.com/mac/ichatusbcam/

    • Kan jag videochatta med AIM-användare?
      Ja, det kan du! Här är en beskrivning på hur man kan gå till väga: http://www.mvldesign.com/video_conference_tutorial.html

    • Kan jag videochatta med MSN-användare?
      Nej, även om man kan chatta över MSN med iChat (Läs hur här) så kan man inte köra webcam. Detta eftersom Jabber-protokollet inte stöder video och/eller ljud.

  • Webcam (Hemsida)
    BTCam - Som MaCam fast med inställningar för FTP-uppladdning & dylikt.
    EvoCam - Anses vara bland de bästa, Universal.

  • Andra program
    iSpQ
    iVisit
    Xmeeting - NetMeeting-kompatibel
    SightSpeed
    VChat- CuSeeMe-kompatibel

Mac OS 8/9

  • Vilka kameror kan jag använda?
    Alla videoenheter som är QuickTime-kompatibla. Det finns t ex några kameror från Logitech som har Mac OS 8/9-drivrutiner.

    Du kan även använda några FireWire-kameror med hjälp utav den här drivrutinen: FireWire Webcam Driver for Mac OS 8-9.

  • CuSeeMe
    Utvecklingen utav Mac-versionen är nedlagd, men man kan få tag på en gammal version här.

  • Yahoo! MessengerSe ovan under Mac OS X.

  • Webcam (Hemsida)
    WebCamToo & WebCamTurbo
    EvoCam

Senast redigerat 2006-04-16 20:19

Tack.

Bra! Kanske kan någon moderator klistra den?

Puh, då var en liten uppdatering gjord. Det blev lite större än vad det var tänkt, men det verkar bli rätt bra. Klister är som sagt uppskattat.

Kan någon moderator byta namn på tråden till "Webcam i Mac OS"?, jag lyckas inte. Tack!

Jättebra! Bara synd att aMSN inte finns som universal än.

fattar inte riktigt...:)
hur ska jag göra för att camma med mina msn vänner? fanns det program eller vad.. är lite trögtänkt

Ursprungligen av Siddhartha:

fattar inte riktigt...:)
hur ska jag göra för att camma med mina msn vänner? fanns det program eller vad.. är lite trögtänkt

Under "Mac OS X" och sedan "MSN" hittar du "Vilka MSN-klienter finns det som stödjer webcam?"

Testade just aMSN, funkar bra, men är tydligen ett G5-program för det känns så där lite segt som det gör med Rosetta

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-25 20:57

aMSN känns segt, även för oss PPC-användare. Programmets gränssnitt bygger på Tcl Aqua (eller vad det heter), vilket gör det sjukt slött.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-26 08:08

Grymt bra!!!

Yes!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-26 10:34

Jag undrar hur det är med stöd för röst? Video använder jag inte så ofta, men jag använder röstfunktionen i min MSN messenger på min PC (Min mac har inte kommit än) ofta i stället för att ringa. Finns det t ex stöd för röst i iChat när man pratar med någon på msn messenger? Finns det röst stöd i andra program än de som stöder video?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-26 10:37

Förresten, hur är det med Adium?

Vilken av Adium, Mercury och aMSN är bäst?

Ursprungligen av Xinor:

Förresten, hur är det med Adium?

Vilken av Adium, Mercury och aMSN är bäst?

Adium har inte stöd för varken Ljud eller Bild. Vilken som är bäst beror helt enkelt på vad du vill få ut av klienten. Många som "bara chattar" föredrar Adium.

Kanske kan tilläggas någon info om nya Windows Live Messenger 8, som tydligen ersätter MSN Messenger som program i Windows, en hel del nya funktioner har tillkommit också. Mac MSN känns ju helt passé nu. Som jag sagt tidigare, avsaknaden av MSN Messenger eller numera Windows Live Messenger med samma funktioner som till Windows för Mac OS är en stor orsak att många dissar Mac. Vissa får ju helt panik då de märker att det inte finns samma MSN klient till Mac som till Windows då de köpt en Mac ovetande om det.

Så varför ska man nämna detta, jo ibland så kan det ju vara bra för de som kört Mac länge att veta vad som faktiskt finns för Windows, vilket senare kan komma till Mac från MS.

Man vet aldrig med Microsoft heller, kanske kommer Windows Live Messenger 8 for Mac. Även om det inte finns några tecken på det just nu.

En massa svammel blir det…

Kanske kunde man göra någon guide över klienter också, gärna både Mac och Windows i samma guide.

Man listar alla olika funktioner som kan finnas, sen så räknar man upp alla klienterna och sätter kryss på de funktioner som just den klienten klarar.

FAQ'n hade uppdaterats massor, om det inte hade varit för att jag inte _kan_ göra det. Varianten att gå via en moderator är inte så lockande.

En uppdatering kanske, det du skulle vara bra om det gick att skriva Å, Ä, Ö tycker jag, är det möjligt tror du?

Hjälp?

Jag får inte igång min cam med amsn, jag har en macbook, men när jag ska skicka cam till en annan så kommer det upp en ruta som ser ut som på bilden nedan, vilka inställningar ska jag ändra på, någon som vet? tacksam för svar:)

Ursprungligen av Macgoransson:

Jag får inte igång min cam med amsn, jag har en macbook, men när jag ska skicka cam till en annan så kommer det upp en ruta som ser ut som på bilden nedan, vilka inställningar ska jag ändra på, någon som vet? tacksam för svar:)

Förstår jag det hela rätt så behöver du öppna/forwarda någon/några portar i din router. Spana in här för mer info om vilka portar:

http://www.chebucto.ns.ca/~rakerman/port-table.html#WinMess
http://www.canadiancontent.net/forums/about2554.html
http://www.pcreview.co.uk/forums/thread-596326.php

Hur man öppnar/forwardar får du spana in i manualen för din router.

Ursprungligen av Macgoransson:

En uppdatering kanske, det du skulle vara bra om det gick att skriva Å, Ä, Ö tycker jag, är det möjligt tror du?

Nu fungerade det plötsligt att skriva Å Ö Ä kanon

  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 21:20

Goddagens...
Jag är livsfarlig just nu, jäkligt irriterad över saker som inte funkar direkt på MOMANGEN (suck morr fyfaniaskflaksfh*censur*)...
Snart börjar jag gråta, seriöst.

Jag har samma problem som Macgoransson, den klagar på mina portar! Har öppnat dem, men det funkar fortfarande inte. Jag är mordisk. Exakt vilka portar ska man öppna osv, har testat med msn's men icke..

Eller kan de vara något annat problem än portarnas?

Vädjar om hjälp. Tack!

Jag kanske har missförstått denna disskution, förlåt i så fall.
I den nya versionen av Yahoo finns stöd för Webcam. Har kört detta med min MacBook utan problem. Om jag inte missförstått saker så går det att på något sätt ansluta sig till MSN med Yahoos messenger. Kan inte garantera detta, men webcam fungerar.

™ - out

Ursprungligen av Treasuremine:

Jag kanske har missförstått denna disskution, förlåt i så fall.
I den nya versionen av Yahoo finns stöd för Webcam. Har kört detta med min MacBook utan problem. Om jag inte missförstått saker så går det att på något sätt ansluta sig till MSN med Yahoos messenger.

Ja, Yahoo! Messenger kan snacka med Windows Live (MSN Messenger)-kontakter.
Dock så får man addera manuellt varje Windows Live-kontakt som man har (vilket är bökigt om man har många). Yahoo! loggar inte in på Windows Live och tar kontaktlistan därifrån, vilket de andra snack-klienterna gör. Bortsett från denna idioti, så är Yahoo Messenger ett trevligt och snyggt program som är smidigt att använda.

goransson/lime: så ser det ut hos mig också men funkar fint för det.
brukar klicka på "ändra videoinställningar" varpå kameran vaknar till liv och sen klickar jag ned inställningsfönstret.

ok den funkar för mig, men hur är det med e´ljud.....

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 19:01

Minns inte vad jag gjorde men nu funkar det för mig med.
MEN! Vet ni något program/några inställningar där man ändrar inställningar på kameran? Min r toksuddig.. Och vitbalansen är oraaaaange!

Tips?

Tjena, skulle det möjligtvis inte vara bra att lägga till Skype?

Jag tycker för övrigt att Skype är det bästa jag använd vad gäller ljud+videochatt.

1
Bevaka tråden