Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt och HDD på högvarv under vila

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 17:53

Som rubriken lyder, när jag sätter datorn i vila så går fläkten (fortfarande) på högvarv, vilket den gör hela tiden, och hårddiskarna börjar knapra knäckebröd som bara den, men så fort jag väcker den så slutar hårddiskarna... jag vågade inte ha den i vila i mer än 30 minuter, rädd att hårddiskarna skulle äta ihjäl sig...
Någon som vet vad det kan vara för fel, och vad man kan göra åt det?

Specs:
PM G3 (B&W) 350mhz, 512mb RAM, 10.4.6
Datorn är inte uppgraderad mer än med RAM minne...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-06-27 20:04

Fläkten går alltid på dessa Macar...

Innan jag satte i nya, tysta fläktar i min G4:a, så dundrade den fruktansvärt.OAVBRUTET! men Enermax-fläktar fixade det problemet

Det finns gott om inlägg på 99mac om hur man kan få Macen att låta mindre. Bara att söka...

Ang hårddiskarna, så har jag inga bra svar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-07-02 21:18

Deep sleep har väll de flesta macar? Min 7500 har vad jag kan minnas även den deep sleep.
Deep sleep kan bli hindrad av drivrutiner och då stänger den allt utom diskar och fläktar. Det är inte skadligt för datorn men det är rätt så onödigt då den lika gärna kunde ha varit igång.

Har du några kort instoppade i burken?

Blådåren har inte Deep sleep.

"About "Deep sleep"

While all PowerBook and iBook computers go into "deep sleep" when Sleep is selected, some older computers do not. Instead, the display turns off and the hard drive spins down, but many other components (including the processor) remain on.

Deep sleep is available on these computers:
All PowerBook computers
All iBook computers
Power Mac G4 (AGP Graphics) or later
iMac (Slot Loading) or later"

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106790

1
Bevaka tråden