Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CUBE - seg som attan! hur gör jag?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-27 00:46

Jag har en Cube som är superseg och undrar om det finns nåt man kan göra för att fixa den...
Jag har formaterat om den med OSX 10.3.9 men den tar typ 10 min att starta upp och när jag ska starta t ex Illustrator CS2 så tar det typ 15-25min att komma igång! Den är seg i nästan alla lägen, varje liten programuppstart, varje moment...
Jag har kört ”Disk utilities - verification och repair” men det hände inte så mycke. Finns det nåt annat smart man kan göra?
Jättetacksam för tips!

Datan:
Powermac G4 Cube
450mhz
448mb minne
OSX 10.3.9

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-27 09:30

Jag tror på dålig hårddisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-06-27 10:15

Låter mycket skumt...
Är hårddisken överfull tro? (Tveksamt om du nyss formaterat den)

När min G4:a börjar sega, brukar jag köra OnyX för att rensa upp lite.

Men det verkar vara större problem om datorn är SÅ seg som du säger.
Kör 10.3 (med hjälp av x-postfacto) på min PB G3/266, och 192 Mb RAM och inte ens den är så långsam.

Hur mycket utrymme har du kvar på HD:n?

Har en Kub 400 MHz med 800-nånting i RAM, det tar inte 10 min att starta upp! Jag tror också på hårddisken, det blir ju ganska varmt i de där rackarna...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-27 11:18

Låter helt klart som om hårddisken håller på att lägga av.

om disken trasslar borde väl det stå i console.log, no?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-27 14:50
Ursprungligen av gabriela:

om disken trasslar borde väl det stå i console.log, no?

Beror på om disken har S.M.A.R.T eller inte.

Många äldre macar har IBM-diskar. Många utav dem brukar gå samma öde till mötes. De börjar "humma" till och från hela tiden. Disken går fortfarande att läsa från, men den blir hemskt långsam. Jag har 15st IBM-diskar med Apple-logga på liggandes i en låda under sängen. Man blir hyfsat irriterad när alla macar i samma lokal går samma öde till mötes under ett halvår...

Kommit på ett bra sätt att extrahera informationen på dem allafall. Gäller att hålla hårddisken kall. In med hårddisken i frysfacket, tät tillslutet så det inte kommer in obehagliga partiklar... Sedan ta ut, in i datorn, ta ut all info till en annan disk. Brukar klara 20-30GB sedan måste man göra om samma sak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-27 16:26

Hej o tack för alla svar!
Hårddisken asså... jobbigt för frågan e om man orkar lägga mer pengar på den här gamla häcken. Hårddisken är på 19gb och jag har använt 10gb, så det borde ju inte påverka...?
Jag hittade ingen sån OnYX-verifikation, är det något man kan ladda ner?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-27 19:17
Ursprungligen av Rocky:

Hej o tack för alla svar!
Hårddisken asså... jobbigt för frågan e om man orkar lägga mer pengar på den här gamla häcken. Hårddisken är på 19gb och jag har använt 10gb, så det borde ju inte påverka...?
Jag hittade ingen sån OnYX-verifikation, är det något man kan ladda ner?

lägga ner pengar på en kub, det gör vem som helst

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-06-27 19:56
Ursprungligen av Rocky:

Hej o tack för alla svar!
Hårddisken asså... jobbigt för frågan e om man orkar lägga mer pengar på den här gamla häcken. Hårddisken är på 19gb och jag har använt 10gb, så det borde ju inte påverka...?
Jag hittade ingen sån OnYX-verifikation, är det något man kan ladda ner?

OnyX borde finnas på www.versiontracker.com

Men det är bara ett "upprensningsprogram", som visserligen är mycket bra, men jag tror också att ditt hårddisk-problem är värre än så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 12:26

Tjena Rocky
Jag äger också en Cube, som jag använder dagligen. Jag tänkte också byta hdd'n inom en snarr framtid. Jag antar att du har en kvar Maxtor hdd'n som sitter orginial i Cuben. Många har upplevt en stor prestanda-skillnad efter att ha bytt hdd'n mot en ny. Jag skulle rekommendera en ny hdd ifrån Seagate. De är både mkt tystare och snabbare än den du har nu.

Och självklart är det värt att lägga ner pengar på en Cube. Den är hur vacker som helst, du får inte låta den stå och samla damm.

Här hittar du Seagate hdd som jag pratade om --> Link

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 13:57
Ursprungligen av .mp3:

Många har upplevt en stor prestanda-skillnad efter att ha bytt hdd'n mot en ny. Jag skulle rekommendera en ny hdd ifrån Seagate. De är både mkt tystare och snabbare än den du har nu.

...

Här hittar du Seagate hdd som jag pratade om --> Link

Jag köpte nyligen en kub och bytte till den hårddisk du tipsar om. I jämförelse med den gamla 20-giggaren är den nya oändligt mycket snabbare och såpass tyst att jag nu sover med huvudet 2m från datorn trots att den jobbar för fullt på natten.

Kuben är dessutom tillräckligt kvick på det mesta. Så den har tagit rollen som förstadator, trots att jag har en mycket modernare Windows-PC under skrivbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 23:04
Ursprungligen av KimABG:

Jag köpte nyligen en kub och bytte till den hårddisk du tipsar om. I jämförelse med den gamla 20-giggaren är den nya oändligt mycket snabbare och såpass tyst att jag nu sover med huvudet 2m från datorn trots att den jobbar för fullt på natten.

Kuben är dessutom tillräckligt kvick på det mesta. Så den har tagit rollen som förstadator, trots att jag har en mycket modernare Windows-PC under skrivbordet.

Roligt att höra. Min Cube står nästan på dygnet runt också *host*torrents*host*

Här är en intstruktionsfilm om hur du byter hdd in Cuben. Kan vara använt om du nu ska byta hdd'n i din Cube Rocky --> Link

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 10:12
Ursprungligen av .mp3:

Roligt att höra. Min Cube står nästan på dygnet runt också *host*torrents*host*

Här är en intstruktionsfilm om hur du byter hdd in Cuben. Kan vara använt om du nu ska byta hdd'n i din Cube Rocky --> Link

Det var just torrents jag menade med "jobbar för fullt"

Rocky,
Det kan vara en bra idé att läsa igenom CubeOwners information om hårddiskbyte som komplement till filmen .mp3 tipsar om.
How-to: Install a new Hard Drive (www.cubeowner.com)

CubeOwner är förövrigt en suverän site/community för oss kubanhängare. (kub-anhängare, inte kuban-hängare)

Mer pengar på en gammal häck? Köp en mindre/gammal _fungerande_ hårddisk för någon hundralapp...

Om man ändå tänker använda sin kub så är det inga stora pengar att trycka i en ny hårddisk. Inte ska man lida med en pyttedisk som är på väg att dö bara för att datorn är för gammal för att vara värd en massa pengar. Gör den användbar om du ska använda den.

  • Medlem
  • 2006-06-28 23:15

Skicka den till mig så kan jag slänga den åt dig. Portot kan vi kanske dela på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 12:09

Jag tycker definitivt det är värt att lägga lite pengar på Cube. Enligt mig är det än idag en suverän dator som klarar de flesta vardagssysslorna. Samtidigt som man kan uppgradera den till en top-of-the-line dator om man vill.

PS: Om du skulle ändra dig Rocky så är jag intresserad av att "ta över" din Cube.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 22:42

Har en gammal cube som behöver en större hd. Max storlek är väl 128gb för den interna. Det räcker inte till! Jag behöver mer...

Kan man lyfta ur orginaldisken för att bara köra med en extern firewire disk, eller måste cuben hitta en disk på IDE-bussen för att fungera?
Hur blir det med snabbheten då om man jämför med den interna ATA-66 bussen?
Någon som har kläm på detta?

Det går med större diskar, finns ett fix för begränsningen. Kolla cubeowner för med info.

1
Bevaka tråden