Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pengar har för stor makt

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är ett klart tecken på att det ibland kan gå för långt med att sakta ner utvecklingen när stora företag kan håva in pengar hur som helst för olja...
http://www.cbsnews.com/stories/2006/02/17/eveningnews/main1329941.shtml

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-26 20:31

Det har oljebolagen gjort sen sjuttiotalet efter den stora oljekrisen när man började leta alternativa energikällor.
Voffo tror du Bush började kriga i Irak, och voffo väntade han tre månader innan han började jaga bin Ladin efter 9/11?
Äckligt, eller hur?

Jag tycker det är genomphsykat att de håller på så här alltså.

Själv har jag under några veckor försökt tänka ut hur man kan driva en bil på 500kg+passagerare med hjälp av en motor som är konstuerad av magneter.
Jag vet att jag säkert inte är kapabel att göra sådana saker, men som ut var är jag rätt bra på att rita upp animerade 3D-bilder i huvudet, så det hjälper ju en på vägen. FANTASI!!

Om 10 år vill jag helst inte ens höra ordet "bränslemotor" igen..

Jag älskar vår natur och vill inte att den ska bli för mycket pressad, för annars kanske den packar resväskan och säger adjö.

Men varför bil igen?!
Hade 1800-talets forskare och vetenskapsmän varit lika fantasilösa som dagens hade de satsat på hästavel och utveckling av nytt foder!

Det ”positiva” är att om 10-20 når planeten ”oljetoppen” och tillgången kommer att minska och ett nytt sätt att leva är inte längre ett val.
Kan tyckas underligt att ingen vill vara beredd innan den dagen kommer, men det kan kanske kvitta. Har kanske den amerikanska levnadsmodellen, helt uppbyggd kring olja, och som effektivt exporterats till resten av värden, redan sett till att loppet är kört. ”Lika bra att ösa på, planeten går ju under strax efter jag själv går hädan”…

/ kalle.

Ursprungligen av apple4ever:

Själv har jag under några veckor försökt tänka ut hur man kan driva en bil på 500kg+passagerare med hjälp av en motor som är konstuerad av magneter.
Jag vet att jag säkert inte är kapabel att göra sådana saker, men som ut var är jag rätt bra på att rita upp animerade 3D-bilder i huvudet, så det hjälper ju en på vägen. FANTASI!!

Alltså, inte för att jag vill ta död på din skaparförmåga, men just det problemet löstes för över 150 år sedan när elmotorn uppfanns. Problemet är inte motorn, utan energiförsörjningen eftersom batterier är mer eller mindre värdelösa för ändamålet.

Citat:

Om 10 år vill jag helst inte ens höra ordet "bränslemotor" igen..

Hm, bränsle kommer nog att behövas i vilket fall, om ingen lyckas upphäva fysikens lagar och konstruera en evighetsmaskin

Men det verkar som artikelförfattaren inte riktigt har förstått vad det handlar om. Bilen i fråga drivs förmodligen av en standardmässig "oem"-dieselmotor, och det är inte motorn som är problemet. En dieselmotor kan man driva med nästan vad som helst, till exempel fungerar vanlig matolja inte så tokigt så länge bränslepumpen är med på noterna och inte får problem när viskositeten är en annan. Eleverna har alltså inte gjort någon enorm teknisk landvinning, utan det är snarare ännu ett exempel på hur flexibel motortypen egentligen är och varför dieseln är ett framtidssäkert och miljövänligt alternativ. Men av någon anledning är det nästan ingen som lyssnar på det örat, verkar det som...

Ursprungligen av Samuel K:

Problemet är inte motorn, utan energiförsörjningen eftersom batterier är mer eller mindre värdelösa för ändamålet.

Hm, bränsle kommer nog att behövas i vilket fall, om ingen lyckas upphäva fysikens lagar och konstruera en evighetsmaskin

Men det verkar som artikelförfattaren inte riktigt har förstått vad det handlar om. Bilen i fråga drivs förmodligen av en standardmässig "oem"-dieselmotor, och det är inte motorn som är problemet. En dieselmotor kan man driva med nästan vad som helst, till exempel fungerar vanlig matolja inte så tokigt så länge bränslepumpen är med på noterna och inte får problem när viskositeten är en annan. Eleverna har alltså inte gjort någon enorm teknisk landvinning, utan det är snarare ännu ett exempel på hur flexibel motortypen egentligen är och varför dieseln är ett framtidssäkert och miljövänligt alternativ. Men av någon anledning är det nästan ingen som lyssnar på det örat, verkar det som...

1.Detta problemet jag löst i lilla skallen min, iaf nästan helt

2.Evighetsmaskin gjordes på 70-talet som bil, bilen hade 4 batterier varav 2 laddades åt gången. Medan bilen åkte framåt tog den upp energi via vindkraft och laddade de batterier som inte användes, antagligen blev idén sumpad p.g.a olja åter igen

3.DETTA visste jag inte riktigt, men jag är ganska ny inom ämnet. Tackar
Men, undrar bara, är inte dieselns utsläpp allvarligare än bensinens?

Nä, nu ska jag ut och promenera i det risiga vädret, eftersom jag lovat hunden.

Ursprungligen av apple4ever:

Men, undrar bara, är inte dieselns utsläpp allvarligare än bensinens?

En modern dieselmotor med partikelfilter är både bränslesnålare och släpper ut mindre skit än en bensinmotor.

Ursprungligen av Kristofer:

En modern dieselmotor med partikelfilter är både bränslesnålare och släpper ut mindre skit än en bensinmotor.

Okej men då undrar jag, varför gör de inte som ungarna och kör på en hög sojabönor, det skulle jag tro släpper ut ännu mindre.
Men det är klart, världen kanske luktar avföring til lslut om alla kör i såna fordon.

Ursprungligen av apple4ever:

Okej men då undrar jag, varför gör de inte som ungarna och kör på en hög sojabönor, det skulle jag tro släpper ut ännu mindre.
Men det är klart, världen kanske luktar avföring til lslut om alla kör i såna fordon.

Hört talas om bioetanol?

Det handlar inte om att "släppa ut mindre". Det handlar om att det som släpps ut skall vara förnyelsebart. Det vill säga; den koldioxid från etanol/soja/raps/whatever man bränner ska tas upp av en ny potatisplanta etc.

Din evighetsmaskin kommer inte fungera. Som flera andra skrivit är den en omöjlighet. Googla Termodynamikens första huvudsats så lär du hitta du mycket kring ämnet. Läser du inte fysik i skolan?

Ursprungligen av Kristofer:

Hört talas om bioetanol?

Det handlar inte om att "släppa ut mindre". Det handlar om att det som släpps ut skall vara förnyelsebart. Det vill säga; den koldioxid från etanol/soja/raps/whatever man bränner ska tas upp av en ny potatisplanta etc.

Om det motsvarar benämningen Biogas som de snackade om på en soptipp där vi var på "klassresa" för ett par år sedan, så vet jag vad det är.

Inte världens roligaste och bäst doftande ställe att tillbringa några timmar på.. men det var lärorikt!

Visst, att använda sådana metoder är ju självklarhet om man jämför med hur de flesta biltillverkarna gör nu.
Undra vart man tankar sånt?

Ursprungligen av apple4ever:

Om det motsvarar benämningen Biogas som de snackade om på en soptipp där vi var på "klassresa" för ett par år sedan, så vet jag vad det är.

Korrekt, biogas fungerar på samma sätt.

Ursprungligen av apple4ever:

Visst, att använda sådana metoder är ju självklarhet om man jämför med hur de flesta biltillverkarna gör nu.

Håller inte riktigt med dig, skulle snarare vilja säga att de allra flesta biltillverkare arbetar stenhårt på att ta från nya tekniker.

Ursprungligen av apple4ever:

Undra vart man tankar sånt?

Statoils etanolmackar hittar du här:
www.statoil.se

Ursprungligen av Kristofer:

Håller inte riktigt med dig, skulle snarare vilja säga att de allra flesta biltillverkare arbetar stenhårt på att ta från nya tekniker.

Kanske det, men jag tycker ändå att de iaf borde sumpa hela bensinidén och iaf köra med sådana gaser tills vidare. Låta de bensinbilar som finns, finnas, men inte tillverka mer.

Visst är det kanske en stor investering, men "jag" tycker iaf att det är viktigare att iaf ta det stegvist om man har chansen att förminska mängden vi förstör.
Jag har säkert missat en hel del punkter, men som sagt är jag ganska ny inom ämnet.

Ursprungligen av Kristofer:

Hört talas om bioetanol?

Kör faktiskt själv på runt 2/3 etanol i min bil just nu, cittran har ett så hejdlöst överdimensionerat insprutningssystem att den går finfint utan konvertering (och då har jag ändå ganska tung gasfot). Men jag tycker trots det inte att etanol är någon bra långsiktig lösning - man måste blanda i bensin, och eftersom den ineffektiva ottomotorn gör att en etanolbil drar runt en liter milen vinner man för lite. Biogas är bättre miljömässigt, men eftersom bilarna blir slöare på biogasdrift tror jag inte att det kommer att slå.

Nej, dieselmotorn är faktiskt en mycket lämpligare kandidat för biobränsledrift, särskilt intressant blir det när dieselhybridbilarna kommer ut på marknaden (Peugeot och Citroën jobbar för fullt på den fronten). När väl biodieselbränslena får riktigt genomslag tror jag faktiskt att dagarna är räknade för biogas (fast det kan man väl få syntetdiesel av?) och E85, sedan får vi väl se hur lång tid det tar innan det blir dags för bränslecellsdrift...

Ursprungligen av apple4ever:

3.DETTA visste jag inte riktigt, men jag är ganska ny inom ämnet. Tackar
Men, undrar bara, är inte dieselns utsläpp allvarligare än bensinens?

I grunden ja, men med katalytisk avgasrening och moderna partikelfilter blir man av med nästan allt. Och eftersom verkningsgraden är högre förbrukas mindre bränsle, vilket gör att färre växthusgaser släpps ut. Det gör att en modern, högeffektiv diesel med FAP-filter faktiskt är ett bättre miljöval än en bensinare, men den dag det verkligen syns på skattsedeln kan vi titta oss i månen efter med de fragglar som styr landet just nu...

Välkommen till verkligheten

Alltså. Inte för att verka gnällig, men evighetsmaskiner är fysiskt omöjliga. Att förflytta ett föremål (typ bil) kräver alltid energi.

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

Citat:

Antag att man vill konstruera ett vattenhjul som drivs genom vattnet från en högre belägen reservoar, till vilken vatten lyftes upp med hjälp av en pump som i sin tur skulle sättas i gång av hjulet. Om man till en början har vatten i reservoaren så är därigenom en viss mängd mekanisk energi magasinerad och kan användas för att driva hjulet. Men då minskar den vattenmängd som är magasinerad i reservoaren, för den mängd vatten som pumpen kan transportera upp dit blir alltid mindre än den som används för att driva hjulet, eftersom mer eller mindre betydande effektförluster hos maskinerna alltid är för handen. Efter någon tid skulle allt vattnet i reservoaren vara förbrukat och vattenhjulet stanna.

Typ samma princip som en bil driven av vindkraft.

</GNÄLL>

2. Det är fortfarande ingen evighetsmaskin (eller ska vi vara finare och säga "perpetuum mobile"? )

Såvida inte de accepterade fysiska lagarna/teorierna visar sig vara felaktiga så kommer vi aldrig att se någon evighetsmaskin.

staed & Markus + ni andra, tack för att ni är skeptiska Nu under min promenad på några kilometer har jag färdigställt detaljerna för designen jag tänkt ut.

Låter säkert lustigt när en yngling som jag ger sig på sådana här saker, men ta jag mig i kragen och skaffar material, då har vi nog gratis värme i huset hela vinter

Ursprungligen av apple4ever:

staed & Markus + ni andra, tack för att ni är skeptiska Nu under min promenad på några kilometer har jag färdigställt detaljerna för designen jag tänkt ut.

Låter säkert lustigt när en yngling som jag ger sig på sådana här saker, men ta jag mig i kragen och skaffar material, då har vi nog gratis värme i huset hela vinter

Många har trott att de kunnat bygga en evighetsmaskin. Risken är bara att det då kan vara lätt att tro så mycket på sina idéer att man skuldsätter sig för att bygga sin fantasimaskin bara för att upptäcka att man inte kan åsidosätta fysikens lagar. Hur gärna man än vill.

Tänk på att det kan vara mer än heder som står på spel.

Nu är det slut på mitt torra inlägg. Måste nog fara och tanka 745:an

Ursprungligen av staed:

Många har trott att de kunnat bygga en evighetsmaskin. Risken är bara att det då kan vara lätt att tro så mycket på sina idéer att man skuldsätter sig för att bygga sin fantasimaskin bara för att upptäcka att man inte kan åsidosätta fysikens lagar. Hur gärna man än vill.

Tänk på att det kan vara mer än heder som står på spel.

Försöka duger?

Skämtar du?

Ursprungligen av Kristofer:

Skämtar du?

Jag skämtar icke min vän, men eftersom jag inte har material kan jag inte bevisa för mig själv om det funkar eller ej, min hjärna tror att den funkar iaf men det är bara att vänta och se.

Har för mig jag läste någonstans att mängden fosilt koldioxid som släps ut från en BMW 1:serie (med den supersnåla dieselmotorn jag glömt specifikationerna på) är mindre än från en E85-bil. Trots detta slipper man inte biltullarna i stockholm med den.

Det är inte så enkelt som du tror. Man kan med dagens teknik inte tillverka i närheten av den mängd biobränsle som skulle behövas för att ersätta konvensionella motorer.

Ursprungligen av Kristofer:

Det är inte så enkelt som du tror. Man kan med dagens teknik inte tillverka i närheten av den mängd biobränsle som skulle behövas för att ersätta konvensionella motorer.

Där satt den
Synd, synd.. men får verkligen hoppas på att framtiden erbjuder bra val.

Bensinslukartraktorn menar du väl?

Ursprungligen av Johan S:

Bensinslukartraktorn menar du väl?

My point exactly

Visst är det soft med automatlåda, men att ha en i en 745:a är ju att be om att all olja i världen ska ta slut. Man skulle rent av kunna påstå att jag drar mitt strå till stacken för att tvinga tillverkarna att forska på alternativa drivmedel.

Nu ska vi väl inte säga att modernare bilar drar snålt heller, allt beror på tyngden av den berömda gasfoten.

Beror lite på tyngden av fordonet som omger pedalen som den berömda gasfoten vilar på också. Och volymen på maskineriet som sitter liksom på andra sidan plåten från gasfoten sett.

Mitt fordon väger in på 1800 kilo kallt.

Bevaka tråden