Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsung + Macintosh!?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-04 16:21

Tjenare!

Har precis införskaffat mig en Samsung Z150 men har ett litet problem den verkar ju vara helt omöjlig att synca med macen!

Jag tänkte bara kolla om någon vet om man kan synca Samsung mobiler med Macintosh på något sätt? Om det finns något program man kan ladda ner eller något?

Tacksam för svar...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 16:25

Ett tips så här i efterhand är att titta på den här sidan innan man köper en ny telefon.
http://www.apple.com/macosx/features/isync/devices.html

Så en Samsungtelefon funkar alltså inte till en Mac? Det verkar ju lite sugigt värre...jag har just köpt en Z150 i tron att alla nya mobiler funkar till både Mac och PC?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-27 13:25

Det är väl Samsungs fel som inte använder ett språk som Macen inte kan förstå.

  • Medlem
  • 2006-06-29 18:28
Ursprungligen av Konrad:

Det är väl Samsungs fel som inte använder ett språk som Macen inte kan förstå.

Jag har en telefon som använder alla språk som Macen förstår, men kan ändå inte synka därför att den är för ny. Tycker det suger.. klarar nallen SyncML så borde fan iSync klara av att synka..

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-29 18:57
Ursprungligen av nixon:

Jag har en telefon som använder alla språk som Macen förstår, men kan ändå inte synka därför att den är för ny. Tycker det suger.. klarar nallen SyncML så borde fan iSync klara av att synka..

Vad är det för en telefon?
Några nya lurar blev ju synkningsbara i och med 10.4.7-uppdateringen.

  • Medlem
  • 2006-06-29 19:32
Ursprungligen av Konrad:

Vad är det för en telefon?
Några nya lurar blev ju synkningsbara i och med 10.4.7-uppdateringen.

K800i

Mina erfarenheter med z150

Det går inte att synka med iSync, däremot går det bra att skicka enstaka kort ur adressboken. Hittills har jag inte fått 'Ring upp med mobilen...' och 'SMS-meddelande' att fungera i Adressboken (dessa funktioner fungerar klockrent med min Z600). Telefonen är uppkopplad, Bluetooth-ikonen lyser blått, men inget händer.

Ladda upp filer fungerar också bra - vanliga iTunes-låtar (.m4a) går bra att ladda upp och spela.

Den egentliga anledningen till att jag skaffade telefonen var att använda den som 3G-modem. Det fungerar och går överraskande fort. Så här gjorde jag, det går säkert på andra sätt också:

  1. Ladda ner ett modemskript frånhttp://timhatch.com/projects/t509-osx/. Lägg det i Hårddisk:Bibliotek:Modem Scripts (/Library/Modem Scripts).

  2. Öppna Bluetooth i Systeminställningar. Parkoppla enheten. Markera att du vill använda mobilen som modem. Välj 'Samsung t509' som modemskript (om du inte ser det i listan, prova att avsluta Systeminställningar och gå in igen). Övriga inställningar här beror på din operatör, för 3 går det bra att lämna login/lösenord blanka och ange 'data.tre.se' i fältet för GPRS/CID.

  3. Välj mobilen och klicka på 'Redigera serieportsinställningar...' i Bluetooth-inställningar under fliken 'Enheter'.

  4. Se till att det finns åtminstone en port av typen 'Dial-up network'/'Modem'. Byt namn på porten om du vill, och se till att 'Visa i nätverksinställningar' är aktiverat.

  5. Gå till Nätverk i Systeminställningar. Här ska du nu se porten från förra steget. Har du råkat få ytterligare någon port kan du välja 'Nätverksportsinställningar' från popup-menyn ovanför listan och plocka bort den överflödiga porten.

  6. Gå till inställningarna för telefonens port.

  7. I den första fliken kan du fylla i fältet för Internetleverantör, exempelvis med namnet på din operatör. Klicka sedan på knappen 'PPP-alternativ...' . Se till att 'Skicka PPP-ekopaket' är avaktiverat och att 'Komprimera TCP-huvud' är aktiverat. De automatiska upp- och nedkopplingsalternativen längst upp här kan du ändra när du sett att allt fungerar.

  8. Bekräfta PPP-alternativen och gå till fliken 'Modem'. Klicka bort 'Aktivera felkorrigering och komprimering i modemet' och 'Vänta på kopplingston före uppringning'. Innan du fått allt att fungera kan det också vara läge att klicka i 'Visa modemstatus i menyraden'. Klicka på 'Utför', gå tillbaka till listan med Nätverksstatus, välj din mobilport och klicka på 'Anslut'.

  9. Håll tummarna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-27 15:43

eller apples fel som inte implenterar språket i macen

Samsungs fel tycker jag personligen...jag ringde dit och det lät som om de knappt visste vad en mac var...tycker det är sjukt att år 2006 så säljer ett så stort företag som Samsung en mobiltelefon som bara fungerar till en av de 2 stora datakonsollerna. Jag menar, det är inte så att mjukvaran till PC för z150 är så ultra-avancerad, nog borde de ha fått till någon lösning?

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Samsungs fel tycker jag personligen...jag ringde dit och det lät som om de knappt visste vad en mac var...tycker det är sjukt att år 2006 så säljer ett så stort företag som Samsung en mobiltelefon som bara fungerar till en av de 2 stora datakonsollerna. Jag menar, det är inte så att mjukvaran till PC för z150 är så ultra-avancerad, nog borde de ha fått till någon lösning?

Det är så en marknadsekonomi fungerar. Tillgång och efterfrågan styr – inte vad utomstående tycker.

Att det sen är synd, det tycker jag också.

1
Bevaka tråden