Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur extrahera 200 mailadresser ur Appels Mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-27 14:27

Jag har en funktion på en hemsida där folk har kunnat lämna sin e-postadress så har jag lovat att skicka ut ett brev till dem någon gång i månaden.

Detta tar jag emot med Apples Mail sen har jag manuellt lagt över adressen i en excel-fil så att jag har kunnat exportera dem som tabbad-text och slutligen importerat denna i en massmail-skickar-tjänst, typ.

Nu har jag slarvat lite och jag har nu en mapp i Mail med 200 svar från folk som vill ha mina mail i fortsättningen. Att nu sitta att manuelt kopiera avsändaradressen och sedan klistra in denna i ett excel-dokument känns inte särskilt tilltalande.

Hur gör jag nu för att exportera ut ca 200 mottagaradresser från mail som ligger prydligt i en egen mapp i Apples Mail? Vill inte ha in dem i adressboken såvida det inte är mycket enkelt att ta bort dem därifrån igen.

Någon som har ett bra tips?

En variant jag kommer på är att lägga in dom i Adressboken. Sen gör du en Smart grupp där du sorterar enligt bilden. Du får då in adresser ändrade fr o m idag i den smarta gruppen. Gör vad du vill med dom och när du är klar raderar du posterna i den smarta gruppen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-27 14:54
Ursprungligen av Anders Täpp:

En variant jag kommer på är att lägga in dom i Adressboken. Sen gör du en Smart grupp där du sorterar enligt bilden. Du får då in adresser ändrade fr o m idag i den smarta gruppen. Gör vad du vill med dom och när du är klar raderar du posterna i den smarta gruppen.

Mycket mycket bra idé, tackar. Men hur tusan får man in dem i adressboken. Typ alla på en gång? Jobbigt att sitta och högerklicka på varje avsändaradress. Ursäkta men jag orkar faktiskt inte tänka idag.

Det är så lätt att du kommer att tappa hakan.
Högerklicka menyn högst i Mail och välj "Anpassa verktygsfältet". Lägg till knappen "Lägg till adress". Klicka OK och stäng dialogrutan. Markera sen alla breven och klicka på knappen.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-06-27 15:06
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är så lätt att du kommer att tappa hakan.
Högerklicka menyn högst i Mail och välj "Anpassa verktygsfältet". Lägg till knappen "Lägg till adress". Klicka OK och stäng dialogrutan. Markera sen alla breven och klicka på knappen.

Jadu... precis som det oftast är. Enkelt som bara den... vet inte vad det är med mig idag bara. Som sagt, kan inte tänka idag.

Tack för de snabba svaren... utan att ha provat så tycker jag det verkar som att det ska funka alldeles utmärkt.

En viktig detalj!

När du gör den smarta mappen så verkar den även hålla koll på klockslag. Du ska alltså först göra mappen i ordning och sedan lägga in adresserna. Annars är risken att filtret missar.

1
Bevaka tråden