Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 x 2 GB i MacBook / MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-27 12:46

Är väldigt frestad att provat att trycka i 4 GB i min MPB:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095515

Lite mycket pengar bara... någon som vet mig sig ett bra ställe att köpa minnen av? Eller om det överhuvudtaget finns 2 GB-minnen att tillgängliga (får väl ringa Dustin)?
Har fått intryck att Apple-maskiner kan vara lite kinkiga med minnen så en annan fråga är ju om den vill leka med Fujutsi-Siemens minnet ovan överhuvudtaget...

Saxat från Crucial:
""We have not sold this or any other 2GB part for use in any of the iMac or MacBook Pro systems you ask about. System data tells us 1GB is the "largest" upgrade any of the systems will see in a single memory bank.

We can not guaranty compatibility of this part with these Apple systems. That does not mean the memory will damage the computers, or that the computers will hurt the RAM. The computer will either see the first GB, or not see the memory at all. In either case, you can return the memory to us within 30 days of shipment for a refund of your purchase price (you pay shipping back to us).""

Apple talar om detta här: http://developer.apple.com/documentation/HardwareDrivers/Conceptual/HWTech_RAM/Articles/RAM_implementation.html#//apple_ref/doc/uid/TP40003899 , de skriver att de endast "supportar" 1GB moduler.

Vad "supportar" innebär är fritt att tolka.

det är ju iofs svårt för apple att testa 2gb-stickor (och lova att det funkar) innan de finns tillgängligt.

jag har dock hört 'någonstansifrån' dessa 32-bitars core-proppar inte kan adressera mer än 2gb...? vet inte om det menades teoretiskt, eller om det bara var räknat med 1gb-stickor som största tillgängliga just då.

(om 2gb verkligen är max för dagens intel-macar är ju det i sig en ganska god anledning att vänta på core2...)

edit: vid närmare eftertanke verkar det ju förbannat konstigt om inte proppen klarar 4gb, kruxet skulle i så fall ligga i minneskontrollern, men det vore ju också fånigt om det inte är tänkt att den ska klara större stickor...

Senast redigerat 2006-06-27 14:59
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-27 15:12

4gb är den teoretiska gränsen för 32-bit har jag för mig.

1
Bevaka tråden