Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Extern hårddisk till både Mac & PC?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddag och glad midsommar till er alla (en dag försent)

Nu e ganska knepig fråga (iaf för mig)

Hur ska man göra om man har en Macbook och en PC och vill använda samma externa hårddisk för att föra skriva/läsa filer mellan dem+ev några polares pc'ar?

Vad jag förstår så kan båda skriva på FAT32 men då är det ju bara filer mindre än 4 gig som gäller så det är väl inte riktigt ett alternativ.

Kan man göra 2 partitioner en med hfs+ på ena och ntfs på andra? Hur löser man det om man inte vill använda MacDrive på pc'n?

I värsa fall blir det att formatera disken till macens filformat och sedan ta med både hdd' och macbooken. sedan koppla pc'n till macen via nätverkssladd och spara filerna på den externa via macen som på en vanlig hdd lr?

Har läst runt en massa men blir inte riktigt klok, Någon som har en grym lösning för detta?

Ursprungligen av soundside:

Goddag och glad midsommar till er alla (en dag försent)

Nu e ganska knepig fråga (iaf för mig)

Hur ska man göra om man har en Macbook och en PC och vill använda samma externa hårddisk för att föra skriva/läsa filer mellan dem+ev några polares pc'ar?

Vad jag förstår så kan båda skriva på FAT32 men då är det ju bara filer mindre än 4 gig som gäller så det är väl inte riktigt ett alternativ.

Kan man göra 2 partitioner en med hfs+ på ena och ntfs på andra? Hur löser man det om man inte vill använda MacDrive på pc'n?

I värsa fall blir det att formatera disken till macens filformat och sedan ta med både hdd' och macbooken. sedan koppla pc'n till macen via nätverkssladd och spara filerna på den externa via macen som på en vanlig hdd lr?

Har läst runt en massa men blir inte riktigt klok, Någon som har en grym lösning för detta?

Köp en disk med nätverksfunktionalitet så kommer du åt dem från båda, inte lika snabbt som usb2 eller fw men det funkar. T.ex. den här.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 00:54

hur ändrar man formatet till fat 32 så att den funkar på båda ?

Ursprungligen av stenberg:

hur ändrar man formatet till fat 32 så att den funkar på båda ?

Den levereras enligt faq med fat32 och funkar därmed på både mac och pc via både usb ocn nätverk. Du kan omformatera till extend och få stöd för stora filer, du tappar då möjligheten att ansluta via usb men har fortfarande åtkomst från både mac och pc via nätverk.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-27 19:59

Extern hårddisk hastighet

Hej!
Jag har skaffat en extern hårddisk. Den är MS-DOS formaterad. Det funkar bra på min gamla Mac G3 med USB 1. Frågan är om det är osäkert att använda den som backup för mina Logiclåtar.

Jag kommer att använda den som backup för filer från en PC oxå.

Skulle det gå snabbare att föra över filerna från min mac hårdisk till den externa hd om jag formaterde om den till mac extended istället eller går det lika trögt ändå?

Jag använder inte externa hårdisken för att spela upp låtar ifrån bara som backup som jag för över filer ifrån.

MVH
Mats W

  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 20:26

jag köpte en extern hårddisk precis och det står på min macbook att den är mac extended eller vad det heter och när jag kopplar den till pc:n så hittas den men vill inte fungera....

Kör Macdrive på PC'n. http://www.mediafour.com/products/macdrive6/
Då kan du läsa/skriva till din hfs+ disk från Windows.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 17:28

Men det kostar ju en förmögenhet det där programet! 400-500kr

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 17:34

Ska skaffa en mac och har samma fundering. Anänder en USB diskt till min PC som kör Win XP. Disken är 120 GB stor och formaterad med NTFS. Vill att den ska funka till både PCn och den nya macen, att jag ska köra FAT32 fattar jag men finns det inte en gräns där hur stora partitionerna får vara?

  • Medlem
  • 2006-11-22 19:54
Ursprungligen av wesker:

Ska skaffa en mac och har samma fundering. Anänder en USB diskt till min PC som kör Win XP. Disken är 120 GB stor och formaterad med NTFS. Vill att den ska funka till både PCn och den nya macen, att jag ska köra FAT32 fattar jag men finns det inte en gräns där hur stora partitionerna får vara?

Filstorlekarna kan vara högst 4 GB på en FAT 32-disk. Partitionerna på en disk kan vara hur stora som helst. Det finns en begränsning på många gamla Macar som gör att interna diskar bara funkar om de är mindre än 128GB, men det gäller inte externa diskar med USB eller FW-gränssnitt (det är ATA-kontrollen(?) i datorn som sätter gränsen och inte klarar mer än 128GB). Du bör alltså inte ha några problem alls med din disk utifrån detta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-22 19:57
Ursprungligen av Giggs:

Filstorlekarna kan vara högst 4 GB på en FAT 32-disk. Partitionerna på en disk kan vara hur stora som helst. Det finns en begränsning på många gamla Macar som gör att interna diskar bara funkar om de är mindre än 128GB, men det gäller inte externa diskar med USB eller FW-gränssnitt (det är ATA-kontrollen(?) i datorn som sätter gränsen och inte klarar mer än 128GB). Du bör alltså inte ha några problem alls med din disk utifrån detta.

Går det att byta filsystem från NTFS till FAT32 utan att radera den, alltså med filerna kvar på disken och intakta efter det lilla bytet?

Ursprungligen av wesker:

Går det att byta filsystem från NTFS till FAT32 utan att radera den, alltså med filerna kvar på disken och intakta efter det lilla bytet?

Vissa tredjepartsprodukter såsom Partition Magic kan göra det, men det är riskfyllt och inget du ska göra utan ordentliga backuper.

1
Bevaka tråden