Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutlig lösning till CPU-whine problemet på MBP?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-24 10:54

Någon som har hört nåt mer om detta: http://www.appledefects.com/?p=21 (MacBook Pro 1.83 Ghz - Logic Board Replacement)?

Jag sitter själv med med en 1.83 GHz MBP (vecka 22) med CPU-whine och jag funderar starkt på att be om ett byte av logikkort om det där visar sig stämma.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-06-24 11:33

Nix! Rätt steg i rätt riktining i vilket fall. Hoppas att dom ordnar detta med de andra modellerna också!

Jag skulle då ta det hela med en nypa salt tills det kommer ut nåt mer officiellt från Apple. Jag tror jag läst liknande påstående 10ggr vid det här laget men inget har visat sig stämma.

Men visst vore det smutt om det stämde.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-26 13:57

Det korta svaret är: att det inte stämmer. Jag har en MBP med den nya logikkortet (enligt utsago från Apple). Den tjuter värre än den förra jag bytte för samma fel trots att jag också blev lovad att det nya logikkortet skulle göra den tyst.

Jag fick mitt nya logic kort för ett par veckor sen, den tjuter lite fortfarande. Fast mindre än med förra kortet, fast det har jag kanske inbillat mig. Sen tror jag det blir svårt att få apple att byta logickortet för att någon sida har skrivit att det är anledningen till tjutet. Man vänjer sig vid tjutet efter ett tag

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-06-27 09:02

Lite ny info från Apple Center här i stan (Luleå). Apple har tydligen erkänt problemet i USA och det finns ett logikkort (rev. B) som ska lösa problemet. Dock har inte Apple erkänt problemet i Europa, så här har vi ännu inga rev. B logikkort, så det är bara att vänta och se om/när problemet erkänns här.

Det bästa enligt Apple Center är att vänta till september nån gång med att skicka in sin MBP, för vid det laget så borde alla logikkort på lager vara rev. B.

Ursprungligen av tantal:

Lite ny info från Apple Center här i stan (Luleå). Apple har tydligen erkänt problemet i USA och det finns ett logikkort (rev. B) som ska lösa problemet. Dock har inte Apple erkänt problemet i Europa, så här har vi ännu inga rev. B logikkort, så det är bara att vänta och se om/när problemet erkänns här.

Det bästa enligt Apple Center är att vänta till september nån gång med att skicka in sin MBP, för vid det laget så borde alla logikkort på lager vara rev. B.

Suck... det stämmer inte. Apple har inte erkänt problemet överhuvud taget nånstans. Det är bara önsketänkande.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-27 15:01
Ursprungligen av Rickard A:

Suck... det stämmer inte. Apple har inte erkänt problemet överhuvud taget nånstans. Det är bara önsketänkande.

Dock stämmer inte ditt uttalande heller. Apple har då erkänt felet för mig flertalet gånger via teknisk support. De har dessutom ingenjörer som arbetar med att ta fram en lösning på problemet. Det ska tydligen kommit ytterligare en version av logikkortet nu, som monteras in i alla ny producerade datorer nu. (De lagerförda datorerna har kanske det inte än, inte ens i Apples eget lager.) Det logikkortet skall "kraftigt recudera" ljudet, dock inte ta bort det helt. Det är det jag väntar på nu. Jag är inte hoppfull dock, dem sa att förra revisionen skulle ha fixat ljudet också.

Ursprungligen av Lundh:

Dock stämmer inte ditt uttalande heller. Apple har då erkänt felet för mig flertalet gånger via teknisk support. De har dessutom ingenjörer som arbetar med att ta fram en lösning på problemet.

Apples tekniska support har både "erkänt" felet och hävdat att det är inom nivåerna för mig så därför litar jag inte särskilt på vad som sägs. Olika personer ger olika svar. Nån sa t o m att de aldrig hört talas om nåt pip. Men visst vill man att det ska komma en slutgiltig lösning på felet.

Om allt går som det ska kommer jag få min MacBook Pro utbytt mot en ny. Dels för att den piper och dels för att fläktarna går på vid väldigt låg belastning och fläktar för fullt. Så har Apple bättre grejer hoppas man förstås att de sitter i den nya datorn.

Min IBM på jobbet piper också, bara när den är inkopplad på ström, intel pentium M processor, närbesläktad med core duo, så jag tror det är nåt med speedsteppingen att göra och ett generellt intel problem...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-27 15:33

Grejen med Apples tekniska support är att många av dem försöker med fula trick som att "Det ljudet finns på många MacBook Pro, vissa av datorerna är helt enkelt såna". Säg bara nåt i stil med att felet då är systematiskt och att det inte rättfärdigar det utan snarare gör det värre. Då fattar dom att sånt inte funkar och väl förbi den tröskeln är det lungt. Får du nån som säger sig inte hört talas om problemet ska du se till att prata med någon annan person.

Dessutom, det låter som du har pratat med flera olika personer, det är precis samma sak som att börja om igen. Se till att alltid prata med samma person, även om den som svarar anser sig kapabel att hantera ditt ärende.

Ska du få datorn utbytt, se till att vänta minst en vecka i sådana fall så du får det nya logikkortet. (Förutsatt att du inte har någon specialkonfigurerad dator, då byggs de på order och får därmed det nya logikkortet även om den beställs nu.)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-29 18:17

Är rådgivare till ett par som ska köpa nya macbook pro. När vet man att man får den nya revisionen och finns det något serienummer man kan se det på?

Tack / Anders

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-29 19:09

Beställer dom nästa vecka bör det vara lungt. Men det är väl ingen som vet om det hjälper än.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-29 23:35
Ursprungligen av Lundh:

Beställer dom nästa vecka bör det vara lungt. Men det är väl ingen som vet om det hjälper än.

Folk får ju fortfarande defekta maskiner så de verkar inte ha löst några som helst problem. Jag kommer vänta till Core 2 Duo introduceras. Om det så dröjer tills nästa år får jag kanske Leopard på köpet, jag har inte bråttom.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-30 07:38
Ursprungligen av tobhas:

Folk får ju fortfarande defekta maskiner så de verkar inte ha löst några som helst problem. Jag kommer vänta till Core 2 Duo introduceras. Om det så dröjer tills nästa år får jag kanske Leopard på köpet, jag har inte bråttom.

Som sagt så lär det inte vara någon som fått den revisionen vi pratar om än.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-30 13:29
Ursprungligen av Lundh:

Som sagt så lär det inte vara någon som fått den revisionen vi pratar om än.

Ingen har fått den? Låter mer och mer som en fiktiv revision...

Ursprungligen av tobhas:

Ingen har fått den? Låter mer och mer som en fiktiv revision...

Om ca 3h vet vi. Då hämtar jag ut min MBP som fått nytt moderkort som skulle vara av nya revisionen...

Ursprungligen av Rickard A:

Om ca 3h vet vi. Då hämtar jag ut min MBP som fått nytt moderkort som skulle vara av nya revisionen...

Vi får vänta till imorgon. De hann tyvärr inte byta idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-30 13:59

Ett annat spännade samtal med apple supporten och teknikern som sa:
Apple tekniker: att nä det är normalt att fläkten går igång hela tiden och idlar på 72-81 grader... helt normalt.
Jag: men dom flesta andra användarna rapporterar om minst 10 grader mindre när deras datorer idlear.
Apple tekniker: nej men det är helt normalt med den värmen du har...
Jag:suck...... jag orkar inte disskutera det här med dig... du verkar inte vilja lyssna ändå. hejdå! Klick.

Vi hade pratat om andra saker tidigare och han vägrade lyssna på mig då också. därav min lite trötta attityd.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-30 19:21

Buda: Som jag sagt tidigare, se till att få prata med någon annan person då. Helst på tier 2 men dit komer bara de hopplösa fallen. Många vet inte vad dom pratar om, eller vet men försöker massa knep. Andra är jättebra så det gäller att hamna hos rätt person.

1
Bevaka tråden