Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk. Vad behöver jag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu ska min kompis flytta in i min korridor och vi tänkte att vi skulle koppla ihop våra datorer i ett trådlöst nätverk. Han har en nyinköpt Macbook (har ju Aiport Extreme) och jag har en iMac G5 rev. A (har inget Airport alls) och jag undrar vad jag (och kanske han?) behöver köpa?

Har försökt titta runt på bl a Macoteket, men eftersom jag inte förstår mig på teknik öht (tack gode gud för Apple's produkter ) så blir jag bara förvirrad. Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan tänkas få.

Vill ni bara koppla ihop era två datorer och kunna dela filer är det enda som behövs att du skaffar ett Aiport-kort (eller usb-wlan) så kan ni skapa ett dator-till-dator nätverk mellan era datorer.
Ett alternativ är att ni dessuton skaffar en access-punkt som skapar det trådlösa nätverket, dels ger det större räckvidd och möjlighet till att enkelt ansluta ytterligare antenn och dessutom ger det bättre kontroll över säkerheten i det trådlösa nätverket.

Vill ni sedan dela på en Internetförbindelse krävs det dessutom en router som delar Internet mellan era datorer och skapar ett trådlöst nätverk. Air-port basstation eller liknande från i stort sett valfri tillverkare.

/Olof

Jag kan ha fel, men jag har för mig att om inte man inte extrautrustade sin iMac med Airport vid beställning så skulle det inte gå att stoppa in kortet i efterhand, men det kanske de kan göra på någon Applestore?

Är access-punkt samma sak som router?

Tack för den snabba hjälpen!

En verkstad bör kunna sätta in kortet men det kostar en hel del. Det bättre alternativet är att skaffa ett trådlöst nätverkskort som du ansluter via en USB-port. Det enda du behöver då är att skaffa kortet och plugga in det i en ledig port. Jag har inte koll på vilka modeller som fungerar bra men det bör finnas något om det här på forumet.
Den här adaptern: http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&product_id=22
diskuteras här: http://www.99mac.se/internet/85600-usb-adapter-foer-tradloest-naetverk-till-mac.html

En router skapar ett internt nätverk och "översätter" trafik mellan Internet och det interna nätverket. En access-punkt skapar ett trådlöst nätverk och ansluter det trådlösa nätverket till en switch eller router.
En del routrar är kombinerade router, access-punt och switch för att tillhandahålla anslutningar för både trådbundna och trådlösa anslutningar till det interna nätverket och Internet.
Hoppas jag inte förvirrat dig mer än nödvändigt...:D

Nu på morgonen hinner jag inte kolla upp det exakt, men på en iMac G5 ska det väl inte vara så svårt att montera in ett AirPort Extreme-kort? Om jag minns rätt öppnar man baksidan och sätter kortet i en hållare. Men mer utförligt lär det vara beskrivet i användarmanualen.

1
Bevaka tråden