Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Vit 1GB ram

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag satt och petade lite på en MacBook-konstruktion på Apple.se och petade in 1GB ram och en AppleCare-försäkring till en processor på 2,0 Ghz. Det hamnade på 13 416kr exkl. moms.

Är det tillräckligt med en sådan för vanligt användande om man inte spelar något?

Varför ska man ha en AppleCare för övrigt?

Om konfigurationen är tillräcklig beror på vad du ska göra. Generellt sett lär den passa men om du t ex ska köra Photoshop med väldigt tunga bilder bör du ha mer arbetsminne. Photoshop är ett program som innan CS3 kommer behöver använda emulering genom Rosetta för att fungera. Det fungerar, men lite långsammare.

Generellt sett är Apple ganska dyra på arbetsminne. Jämför med att köpa en MacBook i grundutförande och sedan köpa till arbetsminne i vanliga datorbutiker.

AppleCare gör den skillnaden att om något går sönder så fixar Apple det om de inte kan bevisa att du medvetet skadat datorn. Utan AppleCare kan du visserligen reklamera datorn under tre år, men då är det du som ska bevisa att det är ett tillverkningsfel. AppleCare ger även förlängd telefonassistans.

MacBook använder förresten minnestypen "200-pin PC2-5300 (667 MHz) DDR2 SO-DIMM" och har två minnesplatser.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-25 13:06

jag har ett program till min macbook som hela tiden mäter hur mycket arbetsminne som används, och det är väldigt ofta det överskrider 1gb om man kör tunga program, gör man inte det så som nu (internet + msn + VLC (film)) så används ca 850mb ram. 2gb är att rekommendera, men köp dem inte av apple, sätt i själv.

Program som mäter ram

Ursprungligen av Wiker:

jag har ett program till min macbook som hela tiden mäter hur mycket arbetsminne som används...

Var får man tag på det programmet?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-25 17:08

det heter menu meters och finns på www.versiontracker.com

Tänk dock på att Mac OS X är tänkt att ta så mycket minne som möjligt i anspråk. Därför kan du göra samma saker med mindre minne utan att allt tas. Allt som hamnar i minnet ligger kvar utifall att det används igen, men då det inte används är det inaktivt och kan användas av något annat. Därför blir man lätt lurad då man läser att man kanske bara har 10 MB ledigt minne, det behöver dock inte betyda att enbart 10 MB är tillgängligt.

Det Lediga och det Inaktiva minnet utgör tillsammans det faktiska lediga utrymmet som program kan adressera. Nu har jag tex 18 MB ledigt och 340 MB inaktivt av 1 GB totalt. Alltså använder jag bara 660 MB. 1 GB räcker till vanligt arbete och Photoshop men om du ska göra något mer avancerat så kan det vara bra med mer (eller en bättre dator).

Jag har inte för avsikt att göra annat än att kolla min mail, blogga, titta runt på internet (där bland annat 99mac så klart!) och sådant som man gör dagligen.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har inte för avsikt att göra annat än att kolla min mail, blogga, titta runt på internet (där bland annat 99mac så klart!) och sådant som man gör dagligen.

I så fall är det inga problem. Du kan till och med köra en ett par år gammal begagnad Mac för det.

1
Bevaka tråden