Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook är seg och är usel på att göra flera saker samtidigt

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-24 19:53

Nu har jag haft min MacBook (2Ghz, 2GB, 60GB) i tre dagar. Och jag har kommit på en sak jag inte gillar: Den är usel på att göra flera saker samtidigt. Min gamla iBook G4 1Ghz känns som en superdator i jämförelse med MacBook; som mer känns som en upptagen PII:a med win 98 eller PM 9500 med ett radiusgrafikkort utan drivrutiner... Just nu tex pågår en installation av ett populärt grafikprogram, och när jag skriver detta meddelandesamtidigt, så skriver jag texten på tangentbordet- men får sedan sitta länge och se när MacBooken skriver ut tecken på skärmen ett och ett i långsam takt....
Och flyttar jag ett fönster så tar det oändlig tid, och fönstret ritas upp rad för rad, som vore processorn gjord av sirap...

MacBook kodar film 5 gånger snabbare än min gamla iBook G4:a, men undwer tiden känns den senare hundra gånger snabbare! Ska det vara så, va VA !?!
Nog för att grafikkortet inte är något att hänga i julgranen, men så här illa borde ingen dator fungera anno 2006.

Förövrigt ä MB helt underbar, jag har inte reagerat på överdriven värme heller. Är det fler som reagerat på detta med oförmåga till god multitasking? För mig har det inträffat två gånger: vid kodning av film med Handbrake, och vid programinstallation. Förövrigt är den snabb som en.., ja väldigt snabb är den. för övrigt ... (Det här inlägget har tagit en kvart att skriva! )

Photoshop är ju inte Universal Binary, så det är klart att det går segt som sirap när Rosetta får jobba.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-24 22:12

...Oki, så när rosetta är inblandat så blir allt segt som sirap!? Litet märkligt.., men då borde allt gå bra om sisådär ett halvår igen... Fast å andra sidan är Handbrake Universal... Å samma sak där...

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-24 22:25

Din hårdisk är garanterat boven. Handbrake tar ju sina resuser, men hårdisken är nog den som jobbar mest. Har du en 5200 RPM:s hårdisk i den så är det inte så konstigt att det segar ner. Testa bara för skojs skulle att öppna "Activity Monitor" och se ifall ifall det är minnet, processorn eller hårdisken som segar ner systemet.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-24 23:11

Hmmm, intressant, ska kolla det... Men nog har jag en 5200:are in min gamla iBook G4:a också..? Skulle jag gissa - och där har aldrig varit i närheten av samma problem. Men ska kolla med Activity monitor och se hur det är ställt.

  • Medlem
  • 2006-06-24 23:43

Hur kan ni acceptera detta?

Varför köper man en macbook när det är såhär? Var inne på macforum i Göteborg för någon vecka sedan killen där inne ljög mig rakt upp i ansiktet när han sa att "Även om Photoshop inte är Universal Binary så går det fortare att än någon PC".

Läste på idg att macbooken arbetar 150% snabbare med Windows XP än med OSX rent patetiskt ju.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-25 01:12
Ursprungligen av koopo:

Hur kan ni acceptera detta?

Varför köper man en macbook när det är såhär? Var inne på macforum i Göteborg för någon vecka sedan killen där inne ljög mig rakt upp i ansiktet när han sa att "Även om Photoshop inte är Universal Binary så går det fortare att än någon PC".

Man köper inte en Macbook om man sitter i Photoshop 24/7/365

Ursprungligen av koopo:

Läste på idg att macbooken arbetar 150% snabbare med Windows XP än med OSX rent patetiskt ju.

Va?

Ursprungligen av j0ppe:

Man köper inte en Macbook om man sitter i Photoshop 24/7/365

Nä, men jag hörde en nyligen en säljare på MacSupport recommendera en MacBook till en grafisk formgivare. Jag fnissade lite och tänkte "lycka till!" Tacka vet jag PowerBook G4!

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 09:21
Ursprungligen av koopo:

Hur kan ni acceptera detta?

Om du tänker på problemet jag beskriver ovan med usel multitasking, så verkar jag ju väldigt ensam om att ha upplevt det, så börjar misstänka tt det är något kokko med just mitt exemplar... För det ska inte accepteras.

Ursprungligen av koopo:

/.../ Läste på idg att macbooken arbetar 150% snabbare med Windows XP än med OSX rent patetiskt ju.

Enligt deras tester så arbetar Photoshop 150% snabbare i XP än i OS X. Men den dag Adobe uppdaterar Pshop för Intelmacarna så torde hastigheten bli ganska lika i båda systemen. Men idag är Photoshop snabbare i XP än i OS X det är sant, konstigt vore annars...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-25 10:20

Du behöver antagligen bygga ut RAM-minnet. Om du kör många minneskrävande program samtidigt så swappar den mot hårddisken när minnet tar slut.

Nu såg jag att du redan har 2 GB i datorn. Kanske räcker inte ens det när du kör igång allting på en gång.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 10:42
Ursprungligen av Macus:

Nu såg jag att du redan har 2 GB i datorn. Kanske räcker inte ens det när du kör igång allting på en gång.

Mjo, vid aktuella tillfället visade Activity Monitor att det fanns 1GB ram ledigt att användas (och allts om var igång var Finder & Handbrake, och andra gången Finder, Firefox & ett installationsprogram)... Så det är inte det... Min teori är att det inbyggda grafikkortet inte kan fungera självständigt och då när huvudprocessorn blir upptagen så går det ut över grafikuppdateringen. Men det är ju bara en teori. Och dessutom verkar jag ju som sagt vara ensam om att uppleva detta, har inte läst om det någon annanstans heller...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 10:37

Flaskhalsen är förmodligen hårddisken som några redan påpekat. Du nämner att du kodar film ca 5ggr fortare jmf med din iBook. Vilket man kan tänka innebär att du använder hårddisken 5ggr mer (grovt förenklat), detta segar förmodligen ner allt annat som kräver diskaccess.

Multithreading bygger på att man låter cpu (eller cpu's) göra saker om vart annat, det finns inte riktigt lika väl utvecklade resursfördelning för hårddisken (afaik) . Det borde ju dock vara så att en del program i stil med handbrake använder sig av 'låg prio' för t.ex. discaccess. Jag vet inte hur stödet för detta ser ut i OS X dock...

Angående att killen i butiken ljög är något som är jag inte skulle tolerera. Antingen går du dit igen och frågar vad han menade (kanske trodde personen detta på riktigt?). Efter du försäkrat dig om hans eller hennes intentioner så är det ju bara att välja köpa där eller inte.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 10:46
Ursprungligen av d99gnu:

/.../ Du nämner att du kodar film ca 5ggr fortare jmf med din iBook. Vilket man kan tänka innebär att du använder hårddisken 5ggr mer (grovt förenklat), detta segar förmodligen ner allt annat som kräver diskaccess.

Det låter som en väldigt bra teori, tycker jag... Ska prova att använda enbart extern hårddisk för kodningen och se om det blir skillnad. Ska förövrigt kolla mer noggrant upp när det händer.

Du kanske har fått dåligt cacheminne på processorn?
Inte vet jag, men det kan ju vara nåt sånt.

När det kommer till videokodning, så är det ju processorn och minnet som jobbar mest, men visst är det värt att testa med extern hårddisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 11:32

Jag har liknande problem..plus att max batteritid är 2:43t oftast när jag har igång dator så surfar jag bara (firefox+mail+ coreduo).min dator är den vita 2ghz med 2 gb ram och är seg som sirap...
Kan det vara ett virus eller?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 11:46
Ursprungligen av Budha:

/.../ Kan det vara ett virus eller?

Det vore ju en överaskning.., med tanke på att det finns väldigt få virus till OS X samt att åtminstone min dator har fått få program installerade. Men man vet ju aldrig...

Menar du att grafiken "laggar" på så sätt som beskrivits ovan, trots att du bara har firefox+mail+ coreduo igång?

För mig händer det bara vid enstaka tillfällen, annars är den hur snabb som helst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 11:58

Vissa program är ju lite "dåliga medarbetare", men generellt får man veta det vid installation av dem. Med dåliga medarbeterare menar jag att programmen tar alla resurser tillgängliga vad gäller CPU och ibland RAM och då kommer resterande operationer ta smällen. Det låter i och för sig fruktansvärt skumt att din är så….

Jag sitter på en Dual Core G5:a nu och maxar CPU:n när jag skriver detta. Ingen som helst lagg. Kör 2st 1080p filmer o bakgrunden så både CPU, RAM, VRAM, nätverk etc påverkas. 200 MB RAM ledigt och det laggar inte det minsta här… Något är mycket fel hos dig.

Har du testat att köra Hardware Test CD:n?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 12:05
Ursprungligen av Erik.dv:

/.../Med dåliga medarbeterare menar jag att programmen tar alla resurser tillgängliga vad gäller CPU och ibland RAM och då kommer resterande operationer ta smällen. Det låter i och för sig fruktansvärt skumt att din är så….

Mjo, med tanke på att jag tidigare använt samma program och gjort samma saker på iBook G3 & G4... Och det har inte inträffat något som ens liknar det som händer med min MacBook ibland.

Ursprungligen av Erik.dv:

Har du testat att köra Hardware Test CD:n?

Det är en bra idé!
Ska prova den, samt i övrigt kolla upp mer om detta fenomen... Tack för alla tips!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 12:16

att din MB segar när du kodar film är väl inte så konstigt?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 12:33
Ursprungligen av Jonaz:

att din MB segar när du kodar film är väl inte så konstigt?

Jo, det är verkligen litet konstigt. Om du läser några fler inlägg i denna diskussion ( ) så tror jag du förstår att det är litet märkligt, samt att det inte är någon vanlig seghet det handlar om...

(Förövrigt fick jag inte med någon Hardware Test CD till min MacBook... Verkar ju finnas en anledning till att dom glömde den... )

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-25 15:48
Ursprungligen av kkb:

(Förövrigt fick jag inte med någon Hardware Test CD till min MacBook... Verkar ju finnas en anledning till att dom glömde den... )

Det är med på första skivan.

Ursprungligen av Jonaz:

att din MB segar när du kodar film är väl inte så konstigt?

Jag måste bara flika in att om jag kodar film på min G5 2x2GHz så segar inte datorn det minsta... det spelar ingen roll hur hårt jag pressar processorerna, det verkar alltid finnas kraft över.
Nu har jag ju två "riktiga" processorer (powerpc) och inte dubbla kärnor - det kanske gör större skillnad än man tror?

Ursprungligen av gusax840:

Jag måste bara flika in att om jag kodar film på min G5 2x2GHz så segar inte datorn det minsta... det spelar ingen roll hur hårt jag pressar processorerna, det verkar alltid finnas kraft över.
Nu har jag ju två "riktiga" processorer (powerpc) och inte dubbla kärnor - det kanske gör större skillnad än man tror?

de delar ju inte på varken cache minne eller minnesbandbredd ut från processorn väll?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 19:56

Hmmm, nu har jag kört hela Apples Hardware-test, den utökade varianten, tog trettio minuter... Men den passerade utan problem... Men problemet kvarstår... Nu dessutom även när jag stängt ner alla program. Att flytta ett fönster i Finder går fruktansvärt osmidigt. Fönstret byggs upp allteftersom, liksom... Precis som om grafikaccelereringen är avstängd... Märkligt tycker jag...

Ursprungligen av kkb:

Hmmm, nu har jag kört hela Apples Hardware-test, den utökade varianten, tog trettio minuter... Men den passerade utan problem... Men problemet kvarstår... Nu dessutom även när jag stängt ner alla program. Att flytta ett fönster i Finder går fruktansvärt osmidigt. Fönstret byggs upp allteftersom, liksom... Precis som om grafikaccelereringen är avstängd... Märkligt tycker jag...

Har du startat om datorn på sistone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 20:02

Låter grymt skumt!

Jag skulle nog ringa Apple-supporten och kolla om de har någon input. Alt. ta dig till en butik och köra ett liknande "stress-test" som på din egna maskin och se om den lider av samma fenomen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 20:11

Dum sak, men har du prövat att bara reparera skrivbehörigheten och se om det hjälper?

Det verkar inte vara några andra som lider av samma fel

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-25 20:59
Ursprungligen av Erik.dv:

Dum sak, men har du prövat att bara reparera skrivbehörigheten och se om det hjälper?

Mja, det fanns en del fel där. Och även när jag verifierade hårddisken dök litet knas upp. Allt gick dock att reparera från startup-dvd:n... Men nu e samma sak igen... Öppnar jag tio finderfönster och håller inne alt-knappen samtidigt som jag minimerar ett fönster (så att alla fäljer med), så går det som hackig sirap... Och Dashboarden är seg också... Börjar luta åt en ominstallation... (Och har jag bara ett enda finder-fönster och drar omkring det fram och tillbaka så börjar det ganska snart att hacka när det ska uppdateras...) Det märkliga är ju att det går litet i vågor... Ibland funkar det bra... Speciellt i början när jag precis fått datorn...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-25 20:14

Helt klart någon form av defekt. Prova ominstallation av OS X också, innan du skickar datorn på service.

det kanske är något tjorv med minnet så att dual-channel inte går igång? (hur kollar man det..?)

Bevaka tråden