Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BSA - pinsam organisation.

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

BSA, (Business Software Alliance) är en organisation som kollar att företag sköter sin licens-hantering. Om jag har fattat saken rätt så är BSA en organisation som får betalt av programtillverkare (Adobe, Microsoft m.fl) för att hålla koll.

Hursomhelst så hörde BSA av sig till en skola som jag jobbar som Mac-konsult åt. Antingen så har BSA fått (felaktiga) uppgifter om att skolan inte skötte sig eller så gjorde de någon stickprovs-kontroll. Den ansvariga IT-chefen på skolan fick ett brev från BSA som ville ha en lista på skolans samtliga datorer, installerade program och placering och lokalbeskrivningar.

Uppdraget gick till mig att sammaställa denna information. Så jag tänkte att om de ska bråka med en skola som sköter sig så ska det inte vara utan att de ska kosta de tid och pengar. Så jag dokumenterade varenda dator med foto, placering på lokalritning samt installerade program. Skolan har totalt c.a 60 stationära och 40 bärbara Macar.
Jag valde att inte filtrera programinstallationerna utan tog med allt som var installerat, vilket innebar c.a två fulla A4-sidor per dator för att få plats med all information. Så, totalt sett skickades en ordentlig papperslunta på c.a 180 sidor till BSA. (Se bifogad bild för exempel på hur ett A4 såg ut)

Sedan så skickades även licensbevisen samt fakturorna som styrker att skolan äger licenserna.

Efter det så trodde i alla fall jag att BSA skulle inse att det skulle bli för mycket administrativt arbete att gå igenom den information som vi skickade plus att vi redovisade alla licensinköp väldigt utförligt.