Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox renderar PNG-filer fel!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 17:02

Är detta ett anmänt känt probelm? Firefox verkar rendera PNG-filer helt fel färgmässigt.- gamman är förskjuten tror jag. De får en väldigt blek "yta" och saknar stuns. Detsamma verkar gälla Firefox för Windows.

Bifgad fil visar en skärmdump från fcpug.se. Hela sidan är baserad i stort på PNG-grafik där jag nu bytt header-bilden mot en JPEG. Safari visar det hela fint, Camino och andra Firefox-derivat visar det fel. JPEG-filen är "rätt" i Firefox medan PNG-filerna är fel.

Följande verkar gälla:
Safari JPEG = Safari PNG
Safari JPEG/PNG = Photoshop JPEG/PNG
Firefox JPEG = Safari JPEG/PNG
Firefox PNG = Ingen ovan (fel!)

Argh... Finns det någon lösning på detta?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-17 17:44

Jag har nåt luddigt minne om att detta handlar om olika hur webbläsare använder färgprofiler. Minns inte exakt, men har för mig att det är nåt sånt här:

Normalt ska man undvika att använda en färgprofil när man gör bilder för webben om det inte är sRGB och bilden faktiskt är sRGB också. Firefox använder nämligen INTE färgprofilen (t.ex. sRGB) utan visar bilden "som den är" och så ska den alltså vara sRGB från början. Andra webbläsare som t.ex. Safari använder sig nämligen av färgprofilen.

Av detta virriga resonemang kan den klarsynte läsaren utläsa att det blir olika i olika läsare om man inte gjort bilden i t.ex. sRGB från början och också använder sRGB färgprofil - eller ingen färgprofil någonstans.

För övrigt så brukar jag använda jpeg eller gif istället för png eftersom png ofta (inte alltid) ger en större fil.

EDIT: Hittade denna testsida som kanske kan vara till nytta
http://www.gballard.net/psd/go_live_page_profile/embeddedJPEGprofiles.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 18:37

Jo, det är det jag misstänker också... Hur kommer jag runt problemet?

Det spelar ingen roll om jag använder "embedd ICC profile" på JPEG-filen eller ej och den visas alltid rätt medan PNG-filerna alltid renderas fel.

Förutsätter kanske Firefox att man ha 2.2-värdig gamma som alla wintel-maskiner kör och gör bilder ljusare för att kompensera detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 18:39

Sidan du skicka så visar Safari alla taggade bilder korrekt medan Camino visar dem alla fel.

Irriterande... Camino skiter helt i ICC-taggningen.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-24 20:00

Jag har tyvärr för mig att det är Safari som visar fel, och de andra som gör rätt. Men jag är inte helt säker.

Jag fixade problemet genom att spara i PNG.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 20:25

Jag skulle använda en PNG med alfa-kanal, d.v.s. inte spara den gråaktiga bakgrundsfärgen i min PNG-fil alls utan låta det vara genomskinligt. Då slipper du problemen med färgkalibreringen. Dock får du nya problem med IE6. Jag skulle personligen skita i dem, eftersom jag inte bryr mig om de som använder IE6, men annars finns det något hack som du får ta till i CSS-filen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 20:32

HannesP: Nej, Safari gör rätt och de andra gör fel. I vart fall på min dator. Safari renderar grafiken som den ser ut för mig när jag skapar den vilket är rätt. Camino och andra Firefox-derivat renderar saker knasigt (för blekt och ljust) vad gäller PNG.

Så PNG mad alfa löser saker? Det måste jag testa….Vore en skum, men intressant lösning. Fast jag vet att 99mac renderades fel i Firefox förut också (för ljust och blekt). Och det var just PNG-filerna som gjorde det... Även de med alphakanal tror jag...

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-06-24 20:50

Saken är den, att "som det ser ut när du skapar bilden" behöver ju inte vara det rätta, eftersom du kan använda en färgprofil som får allt rött att se grönt ut när du skapar bilden. Nu fick jag inte riktigt fram vad jag ville ha sagt, men du förstår kanske. Möjligheten att du har rätt finns ju också

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-24 21:03

Det har med färghanteringen att göra. Safari använder ett gamma på 1,8 och FF 2,2. Därav ljusheten du upplever i FF.

Jag har faktiskt skrivit en liten tips&trix om det här på min sajt. Även lite om ICC-profiler i PNG-bilder, eftersom Photoshop inte klarar av att spara sådana.

Hoppas det ska hjälpa dig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-25 09:05
Ursprungligen av Kalle W:

Det har med färghanteringen att göra. Safari använder ett gamma på 1,8 och FF 2,2. Därav ljusheten du upplever i FF.

Jag har faktiskt skrivit en liten tips&trix om det här på min sajt. Även lite om ICC-profiler i PNG-bilder, eftersom Photoshop inte klarar av att spara sådana.

Hoppas det ska hjälpa dig.

Snorbra Kalle!
Du kommer verkligen med en del pärlor då och då!

EDIT: Inte för att det avhjälper dilemmat. Men jag kör alltid med gamma 2.2 på skärmarna för att se bilder ungefär som folk med PC gör.

Senast redigerat 2006-06-25 09:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 00:35

HannesP: Ehm, nej, den miljö jag skapar filen i är det jag "strävar efter" och Safari respekterar dessa färger. Det gör inte Firefox, alltså har Firefox fel och Safari rätt. Det ligger precis i vad Kalle W skriver - gamma och ICC-profiler. Det jag tycker är lite märkligt är att det blir LJUSARE.

På Windows blir det samma fel med PNG.

Firefox suger hårt om man ser det gällande ovan.

1
Bevaka tråden