Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Half-Life 2 flytande?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 18:11

http://www.youtube.com/watch?v=2Oyv4-pRjfE

Jag såg den här intressanta videon över hur man kan spela Half-Life 2 via Boot Camp flytande på en Macbook. Jag undrar hur det här är möjligt med det grafikkort som är i den. Kan en uppgraderad processor eller ram-minne hjälpa så pass mycket eller är det något annat?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-24 19:12

Det är en kombination utan tweakande och parat ramminne. Sedan är Source motorn äckligt grymt optimerat. Notera dock att den nivån är förhållandevis stängt och inte har alltför många modeller och stora miljöer uppe samtidgt.

Sedan kan det även sägas att HL2 är ett utav de få nya spel som flyter på bra. De flesta andra spel kryper fram.

  • Medlem
  • 2006-06-24 20:48

Funderar du på att köpa en macbook (pro) för att kunna spela på gör du inget bra köp

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-24 21:53

Min macbook (2.0 ghz, 2gb ram) klarar inte att köra cs 1.6 ens, det laggar ganska saftigt. Har inte testat ngt annat spel

  • Oregistrerad
  • 2006-06-24 22:23

Nej, köper inte alls Mac för att spela, har ju min Mac Mini G4 att gosa med. Är bara lite nyfiken när det gick så förvånansvärt smidigt.

Va? Fungerar inte ens CS 1.6 på macbooken? Det fungerar juh på iprincip vilken windowsburk som helst och är inte speciellt grafikkrävande...

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-25 22:48
Ursprungligen av upnorth:

Va? Fungerar inte ens CS 1.6 på macbooken? Det fungerar juh på iprincip vilken windowsburk som helst och är inte speciellt grafikkrävande...

jag kan köra HL Deathmatch utan några problem med 32 spelare på nätet. CS 1.6 är ju knappast mer krävande än det.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-25 19:30

Jupp men det funkar inte på macbooken

  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 22:51

Någon som testat CS Source på Macbooken?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-26 12:41

http://youtube.com/watch?v=YSE7g0BhY-E
http://www.youtube.com/watch?v=lUS5nMWil6I

Slängde upp en liten video där jag kör igenom en bunt olika spel för att ge ett intryck hur Macbooken klarar av en bunt olika spel. Så jävla usel så att man inte kan använda den till lite småspelande på semestern är den inte.

Ursprungligen av Bi99uy:

http://youtube.com/watch?v=YSE7g0BhY-E
http://www.youtube.com/watch?v=lUS5nMWil6I

Slängde upp en liten video där jag kör igenom en bunt olika spel för att ge ett intryck hur Macbooken klarar av en bunt olika spel. Så jävla usel så att man inte kan använda den till lite småspelande på semestern är den inte.

Riktigt grymt att du testade Morrowind. Det verkade flyta på fint. Vilka inställningar körde du på?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-26 19:20
Ursprungligen av MickeBohem:

Riktigt grymt att du testade Morrowind. Det verkade flyta på fint. Vilka inställningar körde du på?

1024X768. Allt förutom Drawdistance vart uppdraget till max. Drawdistance låg någonstans i mitten. Problemet med Morrowind är att många texturer flickrar konstant som man ser. Jag tycker det förstör hela spelet att ha en bunt monster som blinkar hela tiden.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-28 07:07
Ursprungligen av Bi99uy:

1024X768. Allt förutom Drawdistance vart uppdraget till max. Drawdistance låg någonstans i mitten. Problemet med Morrowind är att många texturer flickrar konstant som man ser. Jag tycker det förstör hela spelet att ha en bunt monster som blinkar hela tiden.

Sådant kan man inte laga genom att slå på vsync?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-31 09:31
Ursprungligen av Hagge:

Sådant kan man inte laga genom att slå på vsync?

Vsync handlar inte om det, utan om att synka bildrenderingarna av grafikkortet med hur skärmen uppdaterar sig. Tar bort "tearing" i hela bilden, syns lättast om man springer i en korridor rakt fram, eller snurrar runt så att omgivningen rör sig fort runt en.
Är nog bara kompabilitetsproblem med Intelgrafikkortet. T ex. fungerar inte pixelshaders i Morrowind, även fast Intelkortet stödjer dem? :S

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-26 13:16

Kul att du la upp lite filmer.. verkar ju som om warcraft 3 iaf funkar på burken... Då kan man ju sitta o lira Dota iaf

  • Medlem
  • 2006-06-26 18:21

HL2 funkar OK på en gammal PC med ett Radeon 7500 (samma som iBook G3), så det lär nog gå bra på en Macbook. Om CS1 inte funkar är något riktigt galet, för det går på i princip vilken dator som helst.

kan ingen testa o se hur eve-online funkar påen vanlg macbook 1.8 eller 2.0

trial går att ladda hem från www.eve-online.com trial kod kan jag fixa om de behövs..

skulle vilja veta innan jag köper en..

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 23:38

Jag skulle gärna vilja se Call of Duty. Både första delen och andra. Men jag nöjer mig med första.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-27 13:38

Jag testade COD demot för MAC det funkade ok, med allt på lägsta.

Har du någon möjlighet att testa WoW Bi99uy?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-29 09:05
Ursprungligen av MickeBohem:

Har du någon möjlighet att testa WoW Bi99uy?

Redan testat. Fullt spelbart, såvida man inte befinner sig i folktäta regioner eller kör instanser. Det snittade på 15 fps ute i vildmarken där man börjar som odöd och ner på runt 5-10 i de mindre "städerna". Som sagt, att grinda lite erfarenhet ute i vildmarken när man inte är hemma duger den bra till, men att köra räder och liknande är bara att glömma.

Ursprungligen av Bi99uy:

Redan testat. Fullt spelbart, såvida man inte befinner sig i folktäta regioner eller kör instanser. Det snittade på 15 fps ute i vildmarken där man börjar som odöd och ner på runt 5-10 i de mindre "städerna". Som sagt, att grinda lite erfarenhet ute i vildmarken när man inte är hemma duger den bra till, men att köra räder och liknande är bara att glömma.

Lägsta möjliga inställningar då...
Körde du då på OS X eller genom Bootcamp? FPSen skall väl boostas på lite om man kör det på XP inte sant?

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-29 22:41
Ursprungligen av MickeBohem:

Lägsta möjliga inställningar då...
Körde du då på OS X eller genom Bootcamp? FPSen skall väl boostas på lite om man kör det på XP inte sant?

Jag körde med allt på det lägsta i 640X480. Skillnaden i XP gentemot OSX är rätt försumbar.

Ursprungligen av Bi99uy:

Jag körde med allt på det lägsta i 640X480.

Det känns lite surt... man kan ju tycka att det borde rulla på lite bättre. Om man kollar på system requirements så ska det fungera bättre men det är väl det där 950 kortet som drar ner hela skiten i träsket antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 18:15

Det ser ju ut som att det flyter på rätt bra iallfall. Utöver min förväntan. Men jag ska väl ta och testa det själv först. Min MB kommer om en 2 veckor eller nått sånt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-28 00:02

hej! jag har minsing macbooken. har installerat xp genom bootcamp. ja får dock inte mina spel att fungera. testade tex cs source. det startar men allt blir svart.. så man måste alttabba sig därifrån.. (vart sitter deleteknappen i windows så ja vet hur kan kan ctrl+alt+del ? ).. testade även quake3 i xp.. men där stog det att den itne känner av någon opengl.. så det gick inte heller att starta... likaså FF7 för pc har problem.. man kan starta.. men väl när spelet kört igång.. går det inte att navigera nånvart med pilarna på tangentbordet.. nån som har nån lösning på nått av detta? vill kunna spela lite små spel emellanåt.. Mvh Matte ( msn: matte@mangoo.se )

Heroes of Might and Magic V fungerade bra på min macbook Fint spel

edit:
på apple.se skriver de så här ju;

"MacBook: Tar dig i expressfart till framtiden

Bär med dig kraften från en Intel Core Duo-processor på upp till 2,0 GHz. Välj MacBook i svart eller vitt, båda modellerna har en kristallklar, glänsande widescreen-skärm på 13,3 tum. Knappt en tum tjock, väger 2,3 kg, 100 % perfekt för inbitna spelare som vill ha mycket kraft i ett prisvänligt paket."

slut citat
haha jovisst ^

1
Bevaka tråden