Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Macbook 13" med PCMCIA eller Expresskort?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-19 00:06

Har precis köpt en Macbook 13". Upptäckte att det inte finns någon PC-kortläsare.
Jag undrar om det kommer ut någon uppdaterad modell med PCMCIA eller Expresskort?
Har fortfarande burken i kartongen. Ska jag lämna tillbaka den och vänta på att det kommer en ny modell.
Alternativet är väl att skaffa en 3G mobil och använda den som modem?
Är det någon som vet om det finns en extern PC kortläsare typ en adapter till USB eller Firewire
Hur gör ni för att surfa trådlöst där det inte finns WLAN

Modellen har funnits ute i lite mer än 1 månad så förvänta dig ingen ny modell med PC-kortläsare på ett bra tag. Apples "budget"modeller har hitills aldrig haft PC-kortläsare så jag tror du får vänta läääänge på en sån.

MacBook Pro är idag de enda macar som har PC-kortläsare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 08:00

MacBook Pro har bara plats för Express-kort. PC-kort kan den inte ta.

Som Konrad säger så har finns det en plats för ett Express-kort (eller ska man säga ExpressCard-kort?) i MacBook Pro men inte PC-kort. I och med MBP så slutade Apple stöjda PC-kort och gick över till Express-kort. Med andra ord kommer det aldrig att komma en ny Mac med PC-kort.

En MacBook med Express-kortplats är kanske tekniskt möjlig (iaf ExpressCard/34), men det finns inget som garanterar att nästa MacBook-modell har det. Räkna med att nästa MacBook kommer tidigast nov-dec i år. Då blir det dessutom antagligen bara smärre förändringar. Stora ingrepp som att bygga om insida dröjer säkert längre.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 15:41
Ursprungligen av Adrian B:

Räkna med att nästa MacBook kommer tidigast nov-dec i år.

Verkar dumt av Apple att vänta med en uppgradering så pass länge om Intel släpper Merom i augusti. Ska Apple stanna vid Yonah när alla andra går över till Merom?

Ursprungligen av annan:

Verkar dumt av Apple att vänta med en uppgradering så pass länge om Intel släpper Merom i augusti. Ska Apple stanna vid Yonah när alla andra går över till Merom?

Core duo verkar räcka till bra för tillfället. Merome (Core 2 Duo) kanske hamnar i powermac först.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-19 20:23
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Core duo verkar räcka till bra för tillfället. Merome (Core 2 Duo) kanske hamnar i powermac först.

Varför skulle de stoppa in Merom i PowerMac? Helt ologiskt. Det spekuleras väl snarare om Woodcrest, och kanske Conroe i de lägre modellerna.

Sen som jag sa, när alla konkurrenter (eller ni kanske inte vill se PC-tillverkarna så) byter från Yonah till Merom (då de är pin-kompatibla), ska Apple stå kvar med Yonah?

Ursprungligen av annan:

Verkar dumt av Apple att vänta med en uppgradering så pass länge om Intel släpper Merom i augusti. Ska Apple stanna vid Yonah när alla andra går över till Merom?

Jag tror inte Apple kommer att leverera nya datorer varje gång Intel kommer med en ny processor. Jag tror att Apple strävar efter att komma tillbaka till sin 6 månaderscykel av produktuppdateringar.

MacBook är den nyaste, hetaste produkten just nu och den kommer därmed att dröja längst innan den får nästa uppdatering. PowerMac ("Mac Pro"), iMac, Mac mini och MacBook Pro ligger alla före på tur att uppdateras. (Nu menar jag inte att det nödvändigtvis alltid följer denna ordning, men det är en sannolik gissning att Apple i alla fall försöker följa det.)

Ursprungligen av annan:

Verkar dumt av Apple att vänta med en uppgradering så pass länge om Intel släpper Merom i augusti. Ska Apple stanna vid Yonah när alla andra går över till Merom?

?? macbook pro måste ju kunna ha nått osm inte macbooken har. alltså tror jag att macbook pro får merom när den kommer. medans macbook fortsätter med yonah ett tag till. inte alls korkat. kolkla alla andra märken, har de nyaste o värsta processorerna i sina billigaste datorer? nää, inte många

Ursprungligen av Baltazar:

?? macbook pro måste ju kunna ha nått osm inte macbooken har. alltså tror jag att macbook pro får merom när den kommer. medans macbook fortsätter med yonah ett tag till. inte alls korkat. kolkla alla andra märken, har de nyaste o värsta processorerna i sina billigaste datorer? nää, inte många

Däremot är det få konkurrenter vars billigare bärbara datorer helt saknar kortplatser. Med de som kostar nästan hälften av vad MacBook gör får man oftast med åtminstone en PC-kortplats. Dell har till och med börjat använda ExpressCard på alla sina bärbara datorer. Till och med deras billigatse alternativ har ExpressCard.

Det finns väl PC-kortläsare att koppla in med USB om det skulle behövas? Har för mig att det diskuterats här förut i samband med 3G.

  • Medlem
  • 2006-06-20 09:23
Ursprungligen av johan_tanying:

Det finns väl PC-kortläsare att koppla in med USB om det skulle behövas? Har för mig att det diskuterats här förut i samband med 3G.

Jag letade med ljus och lykta efter en sån lösning för ett par år sedan. Vid den tiden fanns det inte. (Nu har jag slutat leta eftersom behovet försvann.)

  • Oregistrerad
  • 2006-06-20 21:56

Varför försvann behovet.

(själv har jag ett omättligt behov att porrsurfa på tunnelbanan och på bussen) :rolleyes:

Conroe är ju samma sak som merome var. Woodcrest... vet jag inte riktigt. Men kanske.

Den som ersätter Powermac kommer iaf ge en massa kraft. Vad jag vet finns det ju inget snabbare än 2,16 GHz Core duo, och en Powermac/MacPro måste väl ändå slå en iMac ett par gånger om i prestanda? Så... åtta Core duo, eller kanske en woodcrest då,som du säger.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 00:22
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Conroe är ju samma sak som merome var. Woodcrest... vet jag inte riktigt. Men kanske.

Conroe och Merom är inte samma processor. Conroe är en desktop-processor, medan Merom är tänkt för notebooks. Merom siktar alltså mer in sig på att vara strömsnål.

Citat:

Den som ersätter Powermac kommer iaf ge en massa kraft. Vad jag vet finns det ju inget snabbare än 2,16 GHz Core duo, och en Powermac/MacPro måste väl ändå slå en iMac ett par gånger om i prestanda? Så... åtta Core duo, eller kanske en woodcrest då,som du säger.

Åtta Core Duo?

Tanken med att använda Woodcrest var att man fortfarande skulle kunna marknadsföra sig som "quad", dvs. använda två processorer med dubbla kärnor på varje. Conroe går tydligen inte att använda i dual-cpu-konfigurationer. Men det är rykten och spekulationer.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 18:28

Kommer MacBook Pro som 12 eller 13" modell ?

Ursprungligen av 526:

Kommer MacBook Pro som 12 eller 13" modell ?

är det inte sagt att mabooken ersätter powerbook 12". alltså kanske vi inte får se en MBP version i 12/13"

Nej...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 19:13

Varför tror jag att alla som svarar medgörande för Apple, är anställda av Apple att svara på forumfrågor, föratt stoppa eventuella rykten som kan skada den aktuella försäljningen.

Ursprungligen av 526:

Varför tror jag att alla som svarar medgörande för Apple, är anställda av Apple att svara på forumfrågor, föratt stoppa eventuella rykten som kan skada den aktuella försäljningen.

Paranoid och skev verklighetsuppfattning kanske?

Jag är inte anställd av apple. I 13-tumsutförandet kommer macbook, som är alldeles för lik Pro för att det ska gå att ha två datorer där.

Men du får gärna vänta på en 13-tums Macbook pro. Vore coolt; många saknar den lilla 12-tums aluminiumpowerbooken. Men... jag tror att du får vänta länge.

Å andra sidan dröjde det ju ett tag innan 17" Macbook pro kom, så om det inte är panik får du väl hålla dig ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-22 01:35

...eller utbildad kommunikations strateg;)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-22 01:57
Ursprungligen av 526:

...eller utbildad kommunikations strateg;)

...som sär skriver

En möjlighet är ju faktiskt en 10" MacBook (Pro)...

Men då blir det trångt att få in kortplatsen, optiska enheten kommer med största säkerhet att få flytta ut. Men det går.

Ursprungligen av irrelogical:

En möjlighet är ju faktiskt en 10" MacBook (Pro)...

Men då blir det trångt att få in kortplatsen, optiska enheten kommer med största säkerhet att få flytta ut. Men det går.

Apple har lyckats med det förr. Jag har en PowerBook 2400c. Den har en skärm som är 10,4 tum stor. Trots den lilla storleken rymmer den upp till två PC-kort. Det Apple däremot inte lyckades med då precis som du påpekar var att ge den en CD-läsare. De fåtal gånger man ska använda en sådan får man köra med en extern.

Jag vet inte om det är precis den här du behöver, men det finns ytterligare en om du kollar. En usbadapter som tar pcmcia modemkort. Sorry om det har dröjt men jag beställde precis själv en macbook och insåg att jag evetuellt behöver något i stil med detta

http://www.expansys.se/product.asp?code=129409

Underbart vore det om Apple släppte en MacBook utan CD/DVD, och med 10-tum widescreen. Vikt: ca 1,4 kg. Men den skulle knappast ha ExpressCard för det...

För övrigt (eftersom frågan ställdes några inlägg ovanför) så tycker jag inte man ska säga vare sig Express-kort eller ExpressCard-kort. Det bästa måste ju vara att säga just ExpressCard. Och sluta säga PC-kort, för det låter ju som precis vad som helst. Säg i stället PC-Card, då vet man vad som menas.

1
Bevaka tråden