Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU tvingar Apple dra in produkter på Europamarknaden

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med anledning av nya EU-regler för användning av skadliga ämnen vid tillverkning av elektronisk utrustning så drar Apple från och med 1 juli (säljstopp 23/6) in en rad produkter som inte uppfyller kraven. Dessa är: iSight, AirPort Base Station (modem), AirPort Base Station (PoE), iPod shuffle battery pack samt eMacen.

Källa:
Ars Technica: Apple to withdraw several products from the European market
AppleInsider: Apple to halt sale of some products in Europe

Happ, icke bra! eller jo

Tänka sig att EU tar ansvar för miljön. Wow.
Tror inte Apple gråter heller över att de är just dessa produkter.

Nej, Apple sa i ett meddelande att de hade rättat sig för kraven, förutom dessa produkter som ändå väldigt snart måste förnyas alt. skrotas helt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 08:51

Ja, eMacen måste väl skrotas snart, det är ju gammalt junk.

Vilket med största sannolikehet betyder att nya ersättare är på väg snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 12:44
Ursprungligen av bjelkeman:

Vilket med största sannolikehet betyder att nya ersättare är på väg snart.

Man kan ju hoppas på att det inte är gamla ersättare i alla fall.

Ursprungligen av Konrad:

Man kan ju hoppas på att det inte är gamla ersättare i alla fall.

Jo, det är gamla performan som ska ta över efter eMacen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-23 15:33

Vilket skit!

Jag är i farten med att lägga en order för skolan jag jobbar på. Skulle beställa två Airport extreme-basstationer, men de är nu borttagna från min beställning. Vansinnig tur att jag inte behövde några eMacar den här gången.

Vad sjutton gör jag nu?

Och säger man att eMacen är gammalt junk som ska bort så förstår man inte vilket behov den fyller. Fine om det kommer en ny version, men produkten (eller motsvarande) behövs.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-24 13:35

eMacen är väl lite svår att ersätta, men kan Airport Extreme nånting som valfri annan 54Mbps wlan-AP inte kan?

De flesta av de grejorna lär nog komma i ny form ganska snart.

iSight-kameran är ju inbyggd i alla nya Macar och om det ska komma en ny sådan att köpa lös så är den nog mindre än den nuvarande och förhoppningsvis något billigare,

Modemet: Tja hur många använder egentligen modem i dagens värld. Frågan är om Apple verkligen sålt så många av dem sedan man blev tvungen att betala extra för att få ett till datorn,

AirPort-basstationen har jag ingen egentlig åsikt om annat än att den är/var väldigt cool men Apple har säkert en ny på gång - säkert mindre också,

Batteripack till Shuffle'n: Någon som köpt det? Fult som stryk. Det är en bättre affär att köpa en laddare till iPod'en, företrädesvis den från Sonnet,

eMac: Den sista Mac'en med crt-bildskärm och dens sista Mac'en som på något vis liknar ur-Mac'en eller ur-iMac'en. Säkert en bra och relativt billig produkt för skolor och andra men som säkert kommer att ersättas med en likvärdig eller bättre produkt med platt skärm.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-24 20:58
Ursprungligen av Perc:

eMacen är väl lite svår att ersätta, men kan Airport Extreme nånting som valfri annan 54Mbps wlan-AP inte kan?

Administreras med Airport administrationsverktyg.

Skämt å sido, att sätta upp ett trådlöst nätverk med två (eller flera) airportbasstationer som bryggar det ordinarie logiska nätet tror jag inte är gjort enklare och smidigare med något annat fabrikat.

Ursprungligen av Perc:

eMacen är väl lite svår att ersätta, men kan Airport Extreme nånting som valfri annan 54Mbps wlan-AP inte kan?

Definitivt inte, den är överprissatt och högst medioker, men är man i den sitsen att man redan har en hel hög med dem i ett befintligt nät vill man gärna fortsätta att köpa likadana eftersom man kan administrera allting med ett och samma verktyg. Vi sitter i ganska precis samma sits, för övrigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 22:51

iSight: Finns fortfarande krav kvar från gamla Macägare och för Mac Mini och PowerMac/Mac Pro användare. Även om Apple säkert kommer att bygga in iSigt och mic i deras nya skärmar så är det ju många som använder andra skärmar ihop med sina maccar.

Airport Extreme: Knappast så extreme längre va, bara väldigt dyr. Hoppas verkligen på en bättre, gärna mindre och med flera funktioner. Antar att vi ser det här på WWDC.

eMac: Ser helt klart att de behövs för att mota bort svinbilliga Dell-burkar. Hoppas på en rejält billig burk för skolor osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-24 23:18

Jag hoppas att det äntligen kommer en ny, bättre och billigare iSight som kan ersätta den där 3 år gamla övervärderade kameran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 17:09
Ursprungligen av hugin:

Jag hoppas att det äntligen kommer en ny, bättre och billigare iSight som kan ersätta den där 3 år gamla övervärderade kameran.

Sant, Apple är ofta snabba på nya saker men inte alltid så snabba på att uppdatera sina "nya" saker. iSight och Airport är två lysande exempel. Bra när det kom men är idag sjukt omsprungna och dyra.

Apple måste väl inte vänta på 802.11n strandarden. De har gått i förväg förut och sedan släppt en mjukvarubaserad uppgradering. Borde väl funka i det här fallet också?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-06-25 22:13
Ursprungligen av acke:

Apple måste väl inte vänta på 802.11n strandarden. De har gått i förväg förut och sedan släppt en mjukvarubaserad uppgradering. Borde väl funka i det här fallet också?

I princip alla andra leverantörer har redan släppt 802.11n-produkter, så det borde inte vara något problem för Apple heller. Dock så har de missat chansen att gå i bräschen.

  • Medlem
  • 2006-06-24 23:44

Hoppas iSight stödjer högre upplösning 720p eller något, sen kommer nog airport när 802.11n är fastställt. eMac kan man bara hoppas på att den kommer till skolstarten nu i höst.

Förklarar ju varför jag inte kunde hitta iSight på svenska sidan. Hoppas det kommer en ny snart.

eRsättaren för eMac'en är här, eller snarare där i USA. MacsimumNews rapporterar att Apple släpper en 17 tums iMac för 899 dollar som specellt inriktar sig mot skolor, dvs en ersättare för eMacen.

Linky: http://www.macsimumnews.com/index.php

  • Oregistrerad
  • 2006-07-15 22:06

Fel att säga att EU tvingar Apple att dra in produkter. Dom tvingar Apple att sluta använda vissa ämnen i framför allt flamskyddsmedlen. Detta drabbar alla tillverkar och det amerikanska företag jag jobbar för har ändrat produktionen.

Det mest sannolika här är att Apple har nya produkter på gång och inte tänker lansera dom just nu. Det har ju ryktas länge om en ny Airport med den senaste WIFI standarden....

Ursprungligen av Frodo:

Fel att säga att EU tvingar Apple att dra in produkter. Dom tvingar Apple att sluta använda vissa ämnen i framför allt flamskyddsmedlen. Detta drabbar alla tillverkar och det amerikanska företag jag jobbar för har ändrat produktionen.

Håller med, det är inte min formulering utan någon mod som pillat på rubriken i samband med att den flyttades till Nyheter.

1
Bevaka tråden