Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en Power Macintosh 5500 bli trådlös?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-16 21:51

Tjena!

Jag ska eventuellt inhandla en Power macintosh 5500, men först har jag några frågor:
Kan jag sätta in någon form av AirPort-kort (vet inte riktigt vad det heter) i den så att jag kan surfa trådlöst med mina andra mac?
Priset för denna underbara maskin är 250 kr, är den värd det? - iof de är inga stora summor, men ändå.

Är det någon som har något roligt att berätta om denna hade de varit kul.

/Oskar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-16 22:00

Upplösning är för dåligt på skärmen för att surfa skönt !
Du får bara tusentals upplösning (ej miljon upplösning)
Det ger också liten skärmytan för att behagligt titta runt.
Får bara 800x600....

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-16 22:10

Det är inget att lägga tid på, det är gammalt skräp.
Och AirPort visste man inte vad det var när den datorn var ny.

Ett AirPort-kort kommer du inte att kunna montera in. Däremot bör du kunna få det att fungera om du får tag på ett PCI-kort för trådlösa nätverk som fungerar med det operativsystem du kör på datorn.

En rolig grej med dessa Macar är att de brukar ha möjlighet att visa TV-sändningar.

Jag körde en sådan maskin fram till 2002 (?). Svart härlig maskin! Min blev dock lite bullrig i slutet. jag sålde den för en spottstyver för serverdrift i ett hemmanätverk (antar jag).

Airport finns ej vad jag vet, men med ett vanligt nätverkskort bör den kunna köras som server tex. Det finns en SCSI-plats i den, och det fanns USB/FW-kort att köpa (3.e part).
med lite pussel bör du kunna göra den som filserver el så.

TV-optionen är ju lite kul, jag hade det!

  • Medlem
  • 2006-06-16 23:30

Här får du veta lite mer:

http://www.lowendmac.com/ppc/5500.shtml

Lite småkul burk om du gillar gamla macar och gamla OS 9 (du kan ju t ex hitta gamla spel här---->http://209.120.136.205/ ). Vill du ha något som känns det minsta aktuellt och uppdaterat är det tyvärr fel maskin.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-17 10:05

Nu blev jag lite gladare igen
Jag har absolut inget emot OS 9, underbart att få köra det.
TV-optionenen verkade vara riktigt ball, Är det live tv man kan se, typ tv4 o så eller bara repriser?

Ursprungligen av somsi:

TV-optionenen verkade vara riktigt ball, Är det live tv man kan se, typ tv4 o så eller bara repriser?

Självklart är det live-TV. Vad skulle det annars vara?

Så om den har TV-kort kan den ju användas som extra-tv, och då kan den vara värd de där pengarna. Annars är det ju bara nostalgi med en så gammal dator, att köra OS9 och gamla program.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-06-17 11:34

250 kr kan den vara värd för det är en klart charmig maskin. Jag övergav min för en PM G4:a 1999-2000 någon gång. Då hade jag använt min 5500 för att lära mig Photoshop och att bygga hemsidor. Även min 5500:a blev successivt allt bullrigare och det var det enda som drar ner mitt omdöme för denna charmiga maskin.

5500:an kör SCSI både internet och extern så det blir dyrt att byta hårddisk på den. Troligen sitter det ett långsamt 33.6-modem i den så du bör satsa på att få in den i ett nätverk. RAM-minnet går bara att bygga ut till 128 MB (2x64). Jag hade satsat på att på billigast möjliga sätt få in den i ett nätverk och sen hade jag sett till att datorn hade maxat RAM. Ingenting mer än det.

RAM-minnen kan vara svårt att få tag på till denna dator men Macoteket verkar ha några som ligger och skräpar på sitt lager. Ett vanligt nätverkskort (ethernet) lär vara mer prisvärt och relativt lätt att få funktionellt på denna dator än AirPort-motsvarigheten, Allied Telesyn 2501 bör du kunna hitta nästan var som helst för runt 200- 300 kr.

  • Medlem
  • 2006-06-19 00:03
Ursprungligen av Warzaw:

5500:an kör SCSI både internet och extern så det blir dyrt att byta hårddisk på den.

Det är IDE-disk i den, inte SCSI. Men den har SCSI-kontakt externt och antagligen också SCSI-koppling internt till CD:n, vilket gör det krångligt med ny CD/CD-brännare.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-06-19 06:21
Ursprungligen av Giggs:

Det är IDE-disk i den, inte SCSI. Men den har SCSI-kontakt externt och antagligen också SCSI-koppling internt till CD:n, vilket gör det krångligt med ny CD/CD-brännare.

Jupps.. du har ju faktiskt helt rätt. Oroande att jag mindes fel.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-17 14:50

Här är annonsen om någon är intresserad http://www.blocket.se/vi/7849489.htm?ca=23_11_s
Kändes lite skumt att någon ändrade min rubrik vem kan de vara :lol:
Jag ska ringa säljaren nu, hoppas allt går bra.

Tack för alla trevliga svar /Oskar

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-17 16:36

När jag ringde säljaren fattade han inte vad jag menade med tv-option, han frågade om det var tv-kort jag menade. Jag vet inte riktigt vad "TV-option" innebär, Är det bara ett helt vanligt tv-kort eller något annat? Men jag köpte den iaf, ska hämta den i nästa vecka, det ska bli kul att se vad jag tycker om den.

Ursprungligen av somsi:

Är det bara ett helt vanligt tv-kort eller något annat?

Ja, det är ett TV-kort, vilket jag skrev redan i mitt förra inlägg, i förmiddags.

Den ser nog bra ut. M;en om jag vore du skulle jag satsa på någon av de G3:or som också såldes i annonsen. Betydligt mer Mac för pengarna.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-18 09:10

Björn: Visst, man får säkert mer mac för pengarna i G3:orna men hur kul är dom?
Det jag vill ha är ett stycke gammal mac som inte är allt för gammal - En mac som bara funkar inget annat Jag har redan en iMac G3 som jag är väldigt nöjd med. Så det jag vill ha nu är en dator som jag kan "lattja" lite med.

Jesper: Okej, nu förstår jag (äntligen) Men det satt inget TV-kort i den, går det att få tag på?

/Oskar

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-19 20:05
Ursprungligen av somsi:

Jesper: Okej, nu förstår jag (äntligen) Men det satt inget TV-kort i den, går det att få tag på?

/Oskar

Ingen som vet något om detta?

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-19 20:03

[QUOTEJesper: Okej, nu förstår jag (äntligen) Men det satt inget TV-kort i den, går det att få tag på?

/Oskar
[QUOTE]

Ingen som vet något om detta?

  • Medlem
  • 2006-06-19 20:22

Jag har ett TV-kort som sitter i en 6200 som på många sätt (men inte utseendemässigt) är precis likadan som en 5200 som ju i sin tur är väldigt lik (iaf utseendemässigt) som en 5500. Det skulle ju kunna vara så att det kortet faktiskt kan passa i din dator!?! Tyvärr behöver jag kanske använda 6200:an med dess TV-kort i nästa vecka och därefter är det rätt mycket som står på programmet för min del. Men om det kan lösa sig så att jag får tid över och kommer ihåg det så kan jag skicka kortet till dig mot fraktkostnad. Datorn ska slängas i slutet av nästa vecka, men jag kan alltså skruva ur TV-kortet om du vill ha det (och jag kommer ihåg det).

Jag tror 5500/225 hade ett litet bättre videokort. Extra videoram på moderkortet. Det gör att du kan accelererat visa quicktimefilmer i tv i fullskärm. Tv:n kan du plugga i bakom datorn.
LC 630, 6200, 6300, 5400, 5500, 6400 och 6500 hade samma formfactor på moderkortet
och passar att byta ut.
Försök hitta ett Sonnet Cresendo accelerationskort (Lll cache card) t.ex G3 500 mHz. Ett sånt kort körde jag på i tre år.
Med litet hjälp och gott om minne kan du köra MacOs 9.2.2

Datorn har en delad hemsida med 6400 modellen på http://www.zone6400.com/
Det mesta som står där gäller din dator med.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-21 08:54

Giggs: Tack! Det vill jag hemskt gärna att du gör. Jag betalar gladeligen frakten.
Glöm det inte!

  • Medlem
  • 2006-06-21 22:50
Ursprungligen av somsi:

Giggs: Tack! Det vill jag hemskt gärna att du gör. Jag betalar gladeligen frakten.
Glöm det inte!

Okej! Om jag har möjlighet och kommer ihåg att skruva ur det så PM:ar jag dig när det är gjort, så du vet. Adress o dyl kan vi ta då.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-06-22 06:45

Vad snäll du är Giggs!

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-22 21:20

Idag hämtade jag den vilken underbar maskin!

Är verkligen svinnöjd.
Det fanns ca. 20 roliga gammla spel, bla. Nescar race, Donkey Kong, Space invaders, MM. För övrigt var den ganska snabb i uppstarten, högtalarna var OK, allt annat var också bra. Tidigare var det några som sa att dom blir allt "bullrigare" det upplevde inte jag, den var nästan lika tyst som min iMac G3.

Giggs: Hur går det med TV-kortet? - de är verkligen snällt av dig!

  • Medlem
  • 2006-06-23 11:47
Ursprungligen av somsi:

Giggs: Hur går det med TV-kortet? - de är verkligen snällt av dig!

Du får tåla dig till slutet av nästa vecka. :eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-23 11:55

En ninjamumie vill ha lite tid på sig.

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-06-23 14:41

Okej, men men... Hur är det man säger? Den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det?

  • Medlem
  • 2006-06-29 13:00

Komsi somsi!

Nu har jag ett paket som ligger och väntar på din adress. Om du PM:ar mig idag eller tidigt i morgon så kan jag troligtvis posta paketet till dig på tisdag. Annars kan det tyvärr dröja några veckor i värsta fall innan jag får iväg det, jag kommer att ha dålig tillgång på dator i sommar nämligen och kommer inte att kunna vara här på 99mac i någon större utsträckning...

  • Medlem
  • Båstad
  • 2006-07-01 17:58

Hoppas att jag han, annars kan det bli en tråkig sommar för min del
Jag åker till SydKorea snart och är borta i en månad, och där kan jag knappast sätta in TV-kortet.

Bevaka tråden