Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina testresultat av Parallels på MacBook!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Installerade Parallels med XP på min nya MacBook igår. Några synpunkter:

Att installera programmet var hyfsat enkelt om än inte helt utan komplikationer. Installationen var en uppgradering från W98 och viss förvirring uppstod när man skulle få ut XP och in W98-CD'n. Supporten fixade dock detta snabbt och bra. Att få igång en skrivare gick också fint och det fungerade direkt efter nedladdning av drivrutin. Fortfarande ingen större framgång med "nätverket" mellan Mac och Windows.

FuskPCn startar ganska snabbt och att hoppa till Windows i fullskärm sker modell vända låda. Snyggt, även om jag nog vill hitta några snabbkommandon.

PC:n verkar funka helt OK och den känns ganska snabb. Musen, Mighty Mouse, känns dock rätt struttig in Windows av någon anledning. För att kunna jämföra prestanda använde jag Mac och Windowsversionen av TouchCAD (www.touchcad.com) och en ganska mattetung omritning. Samma fil. Här är resultaten av omritning i sekunder:

Mac G5 1.5 TC Mac 0.92 sek
MacBook 1.8 TC/Mac/Rosetta 1.91 sek
MacBook 1.8 Windows/Parallells/XP/TC Win 0.36 sek
Acer/AMD Athlon/1.4 Windows XP/TC Win 1.22 sek

Farten är med andra ord helt OK. När TouchCAD kommer som Universal Binary kommer den troligen att gå ungefär lika fort som Windows, dvs 2-2.5 gånger fortare än en G5 med samma klockfrekvens.

Senast redigerat 2006-06-22 15:39

Pröva att installera Parallel tools, så kommer musen uppföra sig mycket bättre.

Ursprungligen av Sigge Stark:

Pröva att installera Parallel tools, så kommer musen uppföra sig mycket bättre.

Jag märkte det själv. Där fanns nätverket också. Inte helt lätt att hitta rätt dock.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-27 15:54

Vart hittar man det?

I menyerna för Paralles -> VM -> Install Parallels tools

Sen skapar man en delad mapp

Problem med Papallels

Har haft en del problem med Parallells och QuickTime. Knepigt att installera och inte helt stabilt. I övrigt har det funkat fint.

Har testat Parallells i skarp version nu med XP, 2000, Fedora Linux och Ubuntu och kan konstatera att programmet är en riktig pärla. iMacens prestanda påverkas faktiskt inte det minsta av att ha Windows igång, inte vad jag kan märka iaf. och Win funkar helt utmärkt. En aning segare grafik än med Windows på en PC-burk, men inte segt så det stör.
Tummen upp för Parallells. Och definitivt tummen upp för bytet till Inel på macarna. Tycker att iMacen känns allmänt rappare med intel än den gjorde med G5-processorn

En kanske dum fråga: Om jag installerar ett andra operativsystem, skulle jag kunna både köra det i Parallels och boota med samma installation?

Tack för tipset med Parallels tools!
Nu funkar XP som en dröm och min switch från WIn2000 till Mac är nu klar. Programmen som inte funkar i mac kör jag nu i paralells Xp. De är:
Dreamweaver med asp och accessdatabaser.
Garmin mapsource
Spcs adm (ska bort)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-08-06 22:12
Ursprungligen av jonasbrot:

Tack för tipset med Parallels tools!
Nu funkar XP som en dröm och min switch från WIn2000 till Mac är nu klar. Programmen som inte funkar i mac kör jag nu i paralells Xp. De är:
Dreamweaver med asp och accessdatabaser.
Garmin mapsource
Spcs adm (ska bort)

Kan du köra Garmin GPS:en via USB nu? Det går ju inte via MacOS. Inte genom VPC heller (för mig).
Visserligen lovar Garmin bättre Macstöd detta år men man vet aldrig.

Hade inte alla hönsen i kanoten tydligen
Dreamweaver fungerar bra med asp i Mac om man kör mot annan server så där behövs inte XP.
Mapsource fungerar i Parallels XP men inte kommunikationen via usb så därför har man inte så stor nytta av det.
Har testat med Parallels senaste uppdatering där usb skulle fungera bättre.

1
Bevaka tråden