Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur logga in utan Del-knappen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 21:02

Hej!

Jag kör XP på min macbook på jobbet och OS X hemma, det funkar utmärkt med externt keyboard på jobbet...men om jag vill logga in på min XP-partition på resande fot...hur gör jag då för att trycka Ctrl+Alt+Del när macbooken saknar Del-tangent? Någon som har något tips?

MVH
Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 21:08

fn+Backsteg = Delete

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 21:31

Funkar inte

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-22 08:17

Du kan ändra i Kontrollpanelen -> Användare, hur du vill logga in på datorn.
Kan kolla exakt när jag kommer till pcn på jobbet...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-22 09:38

En variant som kanske fungerar på jobbet är att använda ett externt PC-tangentbord.

Och hur högerklickar man om man inte har tvåknappsmus?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-22 12:19

ctrl-klick fungerar åtminstone i Mac OS X.

Menade i Windows (såklart).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-22 14:27

Jag hoppas verkligen att det fungerar i windows på Intel-mac också.

PS. Det funkar inte på PC. Jag provade igår på min Toshiba med Apple-mus.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-22 18:49

Nej, för det har inte med musen att göra - det är OS:t som väljer hur det ska tolkas.

Parallels: högermusklicka = Shift+CTRL+musklick
För att högerklicka i bootcamp tankade jag ett program som man länkar in i startup foldern så att den startar när man startar datorn i XP:
http://www.geocities.com/pronto4u/applemouse.html

För att kunna ha en delete knapp tankade jag detta:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9d467a69-57ff-4ae7-96ee-b18c4790cffd&DisplayLang=en
Installera och kör ett program som heter Remapkey.exe från CMD så kan man ställa om alla tangenter till det man vill, jag valde tex F12.

Nu är inte detta så vetenskapligt, men jag loggar in i mitt XP (med mitt macbook pro tangentbord) genom att knappra lite på måfå på fn-ctrl-alt-kringla + backspace.. Efter en stund så försvinner ctrl-alt-delete rutan o man får skriva in sitt lösen. Har försökt hitta igen vilken knappkombo som är den rätta men inte lyckats

Inloggningen i windows är ungefär som att göra specialare i StreetFighter och liknande spel.. Ner ner höger höger vänster up höger ner vänster A B X Y B B A

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 22:54

Bästa tipset so far och det jag faktiskt kör med numera är att klicka ur checkboxen om att man måste trycka Ctrl+Alt+Del när man skall logga in i Users/Användare under Kontrollpanelen i XP. Stort tack för alla kreativa tips!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-03 09:23

Man hur sjuttan gör man om man har Novell-nät och man måste klicka ctrl-alt-del?

(akademisk fråga)

  • Medlem
  • 2006-07-03 10:13
Ursprungligen av Macus:

Man hur sjuttan gör man om man har Novell-nät och man måste klicka ctrl-alt-del?

(akademisk fråga)

Hur lyckades du koppla in en Mac med Intel på ett sådant nät? (ytterligare en akademisk fråga)

/hpe

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-03 10:23

Det har jag inte ens försökt. Frågan var ju akademisk.

1
Bevaka tråden