Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spelar jag in SR webbsändningar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under bilresan hem nu sent på kvällen så lyssnade jag på sommarvärden Nina Yunkers och blev trollbunden av hennes liv - nu till själva problemet, SR och sommarprogrammet ligger bara ute i 30 dygn men jag vill inte nöja mig med att inte kunna spara programmet - för mig är just detta program något som jag vill ha kvar i bilen... så hur fixar man detta? Har tyvärr inte kvar någon gammal hederlig rullbandspelare..

Strömmarna finns i två format:

http://sr.se/P1/diverse/appdata/Sommar/Sounds/Sommar-060621.ram

http://sr.se/P1/diverse/appdata/Sommar/Sounds/Sommar-060621.asx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-22 00:25

SR erbjuder att ladda ner programmen som mp3-filer - men då blir det utan musik!

Ladda hem Sommar i P1

Programmet Wiretap låter dig spela in allt ljud som kommer ut ur din dators högtalare.
Det har jag använt några gånger när jag velat spara strömmar. Men, som IngoX säger, det är betydligt enklare att prenumerera på Sommar som Podcast - då tankar iTunes hem alla avsnitten till dig allt eftersom de sänts!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-22 07:50

Om du har en windows-maskin, kan du använda Flashget (eller Flashgot) för att hämta rm-filen som det länkas till i ram-filen.
För att sedan convertera rm-filen till mp3, använder du "rm to mp3 convert" (eller nånting liknande heter det.) Det programmet kostar några kronor dock.

Ursprungligen av theoo:

Om du har en windows-maskin, kan du.....

Ehh... Hmm... nä tror knappast det men tack för omtanken

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-22 13:37
Ursprungligen av Olle@mac:

Ehh... Hmm... nä tror knappast det men tack för omtanken

Kan bara hålla med dig.
Jag har tyvärr samma problem som du. Lyssnar på P3s humorprogram på detta sättet, men det är lite synd att behöva en windowspartition för endast detta syfte. Hoppas det kommer något liknande till Osx någongång.

Hur fungerar Audio HiJack Pro? Jag har för mig att jag provat Hijack, men det fungerade väl "bara" som en bandspelare. (Dvs att man måste ställa datorn på inspelning i två timmar ... :/ )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 09:15

Audio Hijack Pro kan kapa vilken ljudström som helst på din dator, tex. direkt från realplayer och spara i valfritt format på hårddisken.

Sommarpratare utan musik, nej tack, det är helheten som gör resan så att säga, har nu testat Audio Hijack Pro och det kan vara värt pengarna..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 13:39
Ursprungligen av Olle@mac:

Sommarpratare utan musik, nej tack, det är helheten som gör resan så att säga, har nu testat Audio Hijack Pro och det kan vara värt pengarna..

Har haft stor glädje av AHP, det finns så mycket man vill spela in! Dock är SR:s ljudströmmar inte av toppkvalitet. Kolla även så att du inte spelar in för starkt, så att det distar!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden