Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska man ha macbookens iSight till?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 10:45

Macbooken har ju inbyggd iSight, men vad ska man ha den till? Jag känner ingen som använder ichat, och AIM finns det inte många som kör. Skype med video finns bara till pc än så länge. Jag kör adium till chat och där saknas video också. Så frågan är, vad använder ni era iSights till egentligen?

iChat, Photo booth och Delicious Library

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-21 10:48

ja visst är det synd att inte Adium stödjer video? jag har bara använt iSighten till att ta två-tre bilder till Adium.. som profilbild alltså...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-21 10:53

Man skaffar ett program som har "timelaps" - ställer in det på en bild per dag. Efter några år tittar man på filmen och påminns brutalt om att man obönhörligt åldras och att livet är mycket kort. Då skärper man till sig och "fångar dagen". Temporärt i alla fall.

Någon annan användning till iSight kan jag inte föreställa mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 11:51
Ursprungligen av mjg:

Man skaffar ett program som har "timelaps" - ställer in det på en bild per dag. Efter några år tittar man på filmen och påminns brutalt om att man obönhörligt åldras och att livet är mycket kort. Då skärper man till sig och "fångar dagen". Temporärt i alla fall.

Någon annan användning till iSight kan jag inte föreställa mig.

HAHAHA!
ASCOOLT!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-21 14:27
Ursprungligen av mjg:

Man skaffar ett program som har "timelaps" - ställer in det på en bild per dag. Efter några år tittar man på filmen och påminns brutalt om att man obönhörligt åldras och att livet är mycket kort. Då skärper man till sig och "fångar dagen". Temporärt i alla fall.

Det var faktiskt en häftig idé... någon som vet om ett sådant program där man kan ställa in detta?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-22 15:14
Ursprungligen av Timber:

Det var faktiskt en häftig idé... någon som vet om ett sådant program där man kan ställa in detta?

http://www.istopmotion.com/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-22 18:20
Ursprungligen av mjg:

hmmm... säkert ett jättebra och kompetent program, men för $40 tar jag hellre en bild/dag manuellt.

Ta en bild om dagen var ju en riktigt kul idé faktiskt

Ursprungligen av Timber:

hmmm... säkert ett jättebra och kompetent program, men för $40 tar jag hellre en bild/dag manuellt.

Det där måste ju gå att göra ett script för... en vettig grej tycker jag vore om kortet antingen schemalades så datorn tex alltid fotade kl 10 varje dag eller att fotot togs fem minuter efter att man väckt datorn ur vila första gången var dag.
Sen går det säkert att lägga in bilden i ett speciellt iPhotoalbum men då tar ju det tid att starta iPhoto osv så det kanske inte är det mest optimala. Bättre att bara dumpa bilderna i en mapp nånstans.

Vore hur som helst rätt fyndigt om nån gjorde ett sådant script

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-21 11:38

Jag leker mest med den i iMovie HD. Om ett par veckor har jag även tänkt att använda den till för att videoblogga då jag sticker på en roadtrip.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 11:43

Vad jag inte fattar är varför de inte kan slänga in stöd för msn och icq på en gång, det kan ju inte vara speciellt svårt. Antingen måste alla polare använda mac, eller också måste de köra AIM och hur stor chans är det. Skype 2 med videostöd, det är det jag vill åt. Gött mos.

Ursprungligen av nukethenick:

Vad jag inte fattar är varför de inte kan slänga in stöd för msn och icq på en gång, det kan ju inte vara speciellt svårt.

Ehh, jo. Läs FAQ'n om webcam + mac (finns i internet-delen om jag inte minns fel).

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-06-21 12:07

Någon som vet om man kan använda iSighten i Skype när man startar i Windows med boot camp?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-21 12:19

Nej det kan man inte, det finns inga drivrutiner till Isight för Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 13:39

aMSN och Mercery är två MSN-klienter som kan använda video...

Ursprungligen av nukethenick:

Macbooken har ju inbyggd iSight, men vad ska man ha den till? Jag känner ingen som använder ichat, och AIM finns det inte många som kör.

Tänk på att Apple är USA-baserat och vilket IM-protokoll har överlägset störst marknadsandel i USA? Jo AIM. Apple baserar ju inte en datormodell på den svenska marknaden direkt.

Sen får du se det som att Apple ligger i framkanten, genom att bygga in iSight så öppnar Apple upp marknaden för videochatt på ett helt annat sätt. Ungefär som när Apple började med Firewire trots att ingen macanvändare hade någon Firewire-produkt.

Här på 99mac vet jag dessutom att det finns många som kör iChat sedan tidigare, så bland macanvändare är det väl lite spritt i alla fall. Har man testat videochatt över iChat och bredband så blir man ganska imponerad över hur bra det fungerar. Men det är väl inte alla som testat. Men nu när allt fler kommer att ha en kamera så kommer det nog att öka.

Ursprungligen av yaz:

ja visst är det synd att inte Adium stödjer video?

Jo, och det kommer att dröja innan Adium gör det

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 14:47

Visst kan man använda Adium med Isight det finns ju stöd för det, även om jag själv använder aMsn med mycket bra resultat. En sak som jag saknar i aMsn är stöd för röst.

Hur då?

ojoj... jag skrev visst något helt galet i en annan tråd... man kan tydligen använda webcamen i både Amsn och mercury... ingen blir gladadare för det än jag

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-21 16:47

Glöm inte att AIM och ICQ fungerar hand i hand...
Så man kan använda iChat för ICQ också...

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 23:12

Tycker apple borde släppa ichat till pc helt enkelt, så skulle mac folk kunna video chatta med pc folk på bästa sätt. Fast som sagt, skype 2 är väl på väg så det blir nog inget med det.

Ursprungligen av toox:

Visst kan man använda Adium med Isight det finns ju stöd för det

Eh, nu får du förklara dig, för så vitt jag vet går det inte alls.

Ursprungligen av toox:

En sak som jag saknar i aMsn är stöd för röst.

Ja, det är ett rätt allvarlig begränsning om man vill kunna ha videosamtal på allvar.

Ursprungligen av nukethenick:

Tycker apple borde släppa ichat till pc helt enkelt, så skulle mac folk kunna video chatta med pc folk på bästa sätt. Fast som sagt, skype 2 är väl på väg så det blir nog inget med det.

Precis som capojava så kan PC-folk redan det om de kör AIM - problemet här i Sverige är bara att ingen använder AIM här. Alla använder MSN här.

Problemet skulle lösa sig om:
1) Microsoft gjorde en vettig MSN-klient för mac med stöd för video och ljud. Men de har inte gjort det hittills (trots att de garanterat har resurserna att göra det om de ville) så det ser mörkt ut.
2) Microsoft offentliggjorde sitt protokoll. Då skulle OS-världen betydligt lättare kunna implementera det. Men det lär ju knappast hända. Därför krävs det hårt "reverse engineer"-arbete och det är svårt när det handlar om text redan.

Ursprungligen av Adrian B:

Problemet skulle lösa sig om:
1) Microsoft gjorde en vettig MSN-klient för mac med stöd för video och ljud. Men de har inte gjort det hittills (trots att de garanterat har resurserna att göra det om de ville) så det ser mörkt ut.

För insikter i MacBU:s tillgängliga resurser och dess fördelning är Erik Schwieberts "So what’s the deal with Mac Messenger?" ett hett lästips.

Mac-folk kan videochatta med PC-folk om de kör AIM.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-03 11:24

Jag behöver hjälp..

Ursprungligen av capojava:

Mac-folk kan videochatta med PC-folk om de kör AIM.

Hej, jag har köpt mig en macbook och vill nu videochatta med min kille som har PC..
Hur ska jag gå tillväga för att skaffa mig AIM??

tack på förhand, en ny mac användare.:rolleyes:

Ursprungligen av capojava:

Mac-folk kan videochatta med PC-folk om de kör AIM.

AIM Pro , inte den vanliga AIM.
PC-folk brukar ju enbart känna till MSN, men det brukar inte vara svårt att ta ett snack med dem att prova AIM Pro. Regga sig för ett ScreenName tar ju två minuter och jag brukar göra det för dem...
Ber dem installera AIM-Pro och ger dem Användarnamn och lösenord...vassego.
Fått säkert 5-6 stycken i "storfamiljen" att konverera.

Fast, deras billiga webkameror handikappar dem ibland. De verkar gilla 99:-'s kameror en del av dem. Ryckigt, pixelerat och dassigt ljud.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-22 08:43

Jag använder iSighten i min iMac till att prata med min mamma (som har en vit MacBook), min kusin (som har en svart) och alla andra mina mac-kompisar som har nya macar. Det börjar bli väldigt många nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 14:50

Jag spelar in hälsningar i iMovie HD, som jag lägger upp på nätet via iWeb. Oerhört snabbt och smidigt, när man vill att dottern skall få sjunga för sin Farfar!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2006-06-24 23:42

Skype var det länge sedan man hörde nåt om en uppdatering till. Skulle inte Skype få kamerastöd, och skulle då exempelvis de inbyggda kamerorna eller externa iSights kunna användas?

/Fredrik

Jo, Skype ska få kamerastöd. När är det nog inte nån som vet, men det kommer väl när nästa stora chattprogram kommer.

Det blir faktiskt krångligare att göra kamerastöd för endast icke-isight, eftersom quicktime ligger emellan som ett, tja, "adapterlager". (det finns säkert finare ord för det). Med andra ord så går det att använda alla kameror som funkar med quicktime (iSight, DV-cam, USB-anslutna, TV-kort, osv...)

Bevaka tråden