Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switcher+Macbook=Musikskapande?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen.

Nu har jag äntligen beställt min första Mac och det blev Macbooken, 1,83ghz, standardutförandet :rolleyes:

Mitt syfte är alltså att spela in musik på den och jag har funderat över följande konfig men behöver lite hjälp då jag är helt ny på mac.

Macbook 1,83ghz, 60gig hdd

Uppgradera minnen från komplett först och främst till 1 gig för 899kr ( http://komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 )

Tänkte spela in på en extern hårddisk och funderar över MyBooken 250 gig för ca 1200kr ( http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41452?opendocument&markID= )

Ljudkortet är den stora frågan för mig, även högtalare. Jag har en liten alto mixer med fantommatning och xlr ingångar så ljudkortet "måste" inte ha det. Dock så ska det vara firewire och ha midi in/ut då mitt klaviatur endast är midi. (för garageband hanterar midi right?, har inte råd med Logic Express ännu)

En viktig sak är också att ljudkortet rä så billigt så möjligt då jag har en tight budget.. gärna under 2000kr.

Vilka har ni att rekommendera som skulle kunna passa mig?

Hur ska jag sedan koppla högtalare, är det direkt till ljudkortet eller till Macbooken? Och måste man inaktivera ljudkortet som sitter i macen först?

Jag har redan ett gäng sjyssta högtalare men dom är inte aktiva, kan jag använda dem på något sätt?

Är det något jag glömt som jag bör tänka på, switcher som jag är. behöver verkligen hjälp, hoppas någon kan och orkar svara på detta.

// Victor

Du behöver inte något separat ljudkort. Macbooken har Line-in, koppla bara in mixerbordet till det. Ett litet MIDI-interface går väl på runt 500 kr. Garageband hanterar massor med MIDI. För de passiva högtalarna så behöver du en liten förstärkare, sen så är den saken biff.

Tack för svar irrelogical Men vadå, det måste väl bli avsevärt mycket bättre och kraftfullare ljud med ett "riktigt" ljudkort?
Jag har ett Audiophile 2494 i min nuvarande pc och det låter ju hyffsat, och med Macbookens line-in har jag svårt att tro att det blir lika bra kvalitet. Överbevisa mig gärna annars

Spelar in sång/gitarr/bas/klaviatur trummor vet jag inte rktigt än... Har hittils använt battery, men vad jag vet så går det ju inte nu. Kan man göra någon lösning med triggertrummor i GB. Vart kan jag annars få tag på LE, någon?

Tja, det hela beror ju på vilken nivå på musikskapandet du ska ha. Det inbyggda ljudkortet hänger ju med så att säga, du kan ju pröva med det först. Pengarna kan man lägga på något roligare, t ex flickvän eller en gitarr. Vill man vara lite småpiffig så kan man köpa en micpreamp med digital utgång, och koppla in den i macbooken. Då blir det helt ok ljud.

LE (Logic Express) kan man hitta omkringflytande i nån bukt nånstans...

Ok, jag ska göra ett försök med inbyggda ljudkortet och se hur det blir då iaf.

Vet du annars något bra och billigt firewireljudkort? (firewire är väl att föredr då det belaster processorn mindre mm, eller har
jag fel?)

Tack för svaren så länge, fyll gärna på om det är någon som har något mer att säga om detta då jag vill veta allt och hur jag får ut maximalt med ljud och kvalitet för så billiga pengar som möjligt

Du bör nog skaffa en firewire hårddisk om du tänkt streama audiofiler från den och inte bara ha den som backup.

På 99musik.se/forum hittar du svar på alla dina frågor.

Ok, då är jag på jakt efter en bra och billig firewiredisk då

Men hur står sig Macbookens integrerade ljudkort mot mitt M-audio audiophile 24/96 om man jämför då?
Kan givetvis tänka mig att använda det men inte om det låter sämre än M-audio kortet... Någon?

  • Medlem
  • 2006-06-22 21:21

jag testade ytterst lite med det inbyggda ljudkortet när jag fick min imac.. tyckte väl det lät lite sådär.. ditt m-audio kort lär låta bättre.. men jag lovar inget.. jag kör själv med en mbox2 och protools nu.. piskar skiten ur min gamla m-audio och cubase..

men du kan ju börja köra med det för att komma igång.. logic express 7.2 går att hitta lite överallt..

fressten, eftersom du snackar om högtalare.. jam säljer esi små aktiva monitorer nu för 1500:- paret.. riktigt bra för det priset.. skaffade idag..

Ok, sjysst. jag ska testa lite med det och se hur det låter. Är väl bara att koppla min lilla alto mixer till mic in och mic ut sedan köra med högtalarna direkt till den? (förutsatt att dom är aktiva)

Bra tips där, ska genast kolla upp dem.

Enligt mej låter alla inbyggda ljudkort skit om man skall använda dem till ljudinspelning. Jag kan rekomendera M-audio FireWire Audiophile (som även har MIDI) som jag själv använder med Cubase. Finns på Musikbörsen för 2.195:-

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=52638&artno=127045

Att byta från det interna till det externa ljukortet är lätt. Installera det nya ljukortets drivrutiner och gå sedan till Systeminställningar / Ljud och ändra ljud ut och in det det kortet. (Skall finnas i listan över ljudkort)

/Peter

  • Medlem
  • 2006-06-23 01:15

en rolig grej i sammanhanget är att du kommer börja gråta när du installerat ditt ljudkort och mjukvara på macen, och insett att du suttit och ödslat bort tid på ljudkortsinställningar och system tweaks på pcn i hur lång tid som helst..

Ok, tackar.

Som jag har förstått det nu så skulle jag klara mig med ett usb-ljudkort som tex "M-audio audiophile usb) om jag inte ska spela in flera spår samtidigt. Stämmer det?

Firewire disk är såklart att rekommendera, MEN skulle det flyta på med en usb disk? (försöker komma så billigt undan som möjligt, dock med saker som veklrigen funkar)

Kenny, man behöver alltså inte tweaka macen för att musikskapande ska gå bra? hörde nått om att man skulle optimera den... vet dock inte hur haha:)

  • Medlem
  • 2006-06-23 11:46

jag har inte behövt tweaka min mac överhuvudtaget.. kör protools, reason, camino, adium, mail och sådär samtidigt utan problem.. det känns helt overkligt, med tanke på att på min pc fick jag ha ett eget xp installerat som bara innehöll musikprogrammen och hade allt möjligt inaktiverat.. tex så funkade inte mitt ljudkort som det skulle på pcn om jag valde att visa ikonen för nätverkstrafiken nere vid klockan..

men visst.. viss tweakning går väl säkert att göra.. jag har bara inte behövt göra det än.. men jag har bara haft min mac några månader..

Det flyter tillräckligt med en USB-hårddisk, men det är värt de extra hundralapparna att köpa en FW.

Ok, nu går det runt i mitt huvud :/ . Kollar runt på olika ställen och alla säger olika. Kan någon rekommendera en extern hårddisk och ett externt ljudkort som kommer funka bra tillsammans med min Macbook när det gäller att spela in musik?

  • Medlem
  • 2006-06-23 18:45

jag skaffade ett extern chassie till en vanlig idedisk för ett tag sedan.. 695:- för usb2 och firewire.. disken hade jag redan.. tror inte det är så förbannat kvistigt med chassin.. köp det du gillar..

ljudkort handlar det väl mer om drivrutiner.. så där får du nog bara leta upp ett du tycker verkar shysst, och kolla med tillverkaren så de har drivrutiner till intel mac..

annars kan jag rekommendera en mbox2 från digidesign.. kostar iofs 4500:-, men då får du mjukvaran med också och en ytterst smärtfri installation.. så om du ändå tänkt betala för logic så hamnar du i slutändan på samma summa.. om du inte tänkt betala för logic är det en annan sak..

Ok, ja det är ju ett alternativ... ska kolla up det. Hittade annars denna disk på Macoteket, alla här vet säkert om den redan.. dock inte jag hehe. Den borde väl funka ändå, rätt sjysst pris väl? (fw/usb)
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46343&product_id=948627

Angående ljudkortet så har jag sneglat lite på ett Tascam US-122 som verkar vara rätt sjysst, plus att det verkar funka med Intel Mac.. eller har jag fel?

ja den disken lär funka utmärkt. tror inte macoteket säljer nått som inte funkar me mac o bra att den har både firewire o usb2

Nej det vore ju en dum strategi för dom att sälja saker som inte är kompatibla med mac Men hur är det med pc då, kan man använda den till det oxå? Det vore ju kanon!

Ursprungligen av soundside:

Nej det vore ju en dum strategi för dom att sälja saker som inte är kompatibla med mac Men hur är det med pc då, kan man använda den till det oxå? Det vore ju kanon!

Självklart! Tänk bara på att du då måste formatera den med filsystemet FAT32.

Ja precis... men om man inte vill formatera den i FAT32 då? Antar att det inte spelar någon större roll vi musikinspelning/audioinspelning, men tex dvd filmer är ju ofta störr än 4gb. Och det för oss osökt direkt in på denna diskussion... http://www.99mac.se/datalagring-lagringsmedia/99887-hjaelp-extern-harddisk-till-bade-mac-pc.html

Hur gör man då?

windows kan inte läsa HFS (apples filsystem), OSX kan läsa NTFS, men kan inte skriva till NTFS. så FAT32 är det ända filsystemet som båda operativsystemen kan både skriva och läsa.

dock finns det program som Macdrive för windows som gör att windows ska kunna läsa från mac filsystem, men vet inte hur bra det funkar osv.

Mmm har hört talas om Macdrive, men det är inget alternativ då jag förmodligen kommer flytta runt mellan olika datorer.

Men hur funkar det med FAT32 om man ska spela in audio och använda tex LE då? Finns det någon nackdel med det då?

Om jag har en dvd film på mer än 4 gig från pc är jag alltså körd om jag inte har disken i ntfs och inte först vill lägga in den på macen fö ratt sedan föra över till den externa hdd'n. intressant. indeed.

alltså, FAT32´s begränsning på 4 Gb gäller ju bara om det är en ända fil som isig 4 Gb. dvd filmer består ju aldrig av en ända fil (om man nu inte gjort en image fil) utan av massa .vob filer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 10:39

Eftersom man ganska ofta har att göra just med en disk-image är ju FAT32 (antingen om du själv rippar eller laddar hem din inspelade semesterfilm från piratbukten) något man bör sky som pesten. Sen att partitionerna ligger på max 32gb gör ju inte saken roligare.

Ursprungligen av d99gnu:

Sen att partitionerna ligger på max 32gb gör ju inte saken roligare.

hur menar du då?

har själv haft flera 3-400 Gb diskar formaterad i FAT32. så vad menar du med 32 Gb som max?

Jaha ja, va jobbigt det blev nu då. d99gnu är det så att men bara kan göra en FAT32 partitition 32gig stor alltså?.. det var ju mindre roligt.

Jag får helt enkelt köpa mig en extern usb/fw Gigasmart från macoteket och bara ha den ståendes hemma. Sedan ta med mig laptopen till mina vänner och föra över via nätverkskabel för att sedan när jag kommer hem lägga över på den externa.

Förresten, en ny fråga... Jag har fått mail från apple och där står det att senaste leverransdatum ska vara den 30e Juni, när kan jag vänta mig att den kommer till dörren då måntro?

Ursprungligen av soundside:

Förresten, en ny fråga... Jag har fått mail från apple och där står det att senaste leverransdatum ska vara den 30e Juni, när kan jag vänta mig att den kommer till dörren då måntro?

30 Juni, vad annars. kanske tidigare till o med. de brukar kunna hålla leverandatumen de ger på sina datorer, i alla fall på datorer som de inte har leveransproblem med, vilket de inte verkar ha me macbookarna.

1
Bevaka tråden