Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka faktura till Norge

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-21 15:09

Jag har varit i Oslo och hållit en kurs på ett företag där. Ska nu fakturera dem.

Hur gör jag med moms? Valuta?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-21 17:24

Hur gör jag med valuta då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-21 18:01

Du kan fakturera i SEK. Det är inga problem att betala i SEK från Norge till Sverige.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-06-21 18:02

Ok!

Alltså fakturerar jag i SEK helt utan moms, så är allt klart?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-21 18:14
Ursprungligen av akesson:

Ok!

Alltså fakturerar jag i SEK helt utan moms, så är allt klart?

Du kan lugnt fakturera i SEK utan att lägga på moms, Norge är ju export utanför EU.
Men i din bokföring tror jag att det blir lite mera rader. Är ingen momsexpert men jag har för mig att man måste bokföra fiktiv ingående och utgående moms. Kolla med din revisor eller Skatteverket.

Om du inte själv gör bokföringen är det ju din revisors problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-21 18:37
Ursprungligen av akesson:

Jag har varit i Oslo och hållit en kurs på ett företag där. Ska nu fakturera dem.

Kul!

Ursprungligen av akesson:

Hur gör jag med moms?

Inom Sverige = moms som vanligt.
Utanför Sverige men inom EU = EU-moms.
Utanför EU = ingen moms.

Norge är utanför EU. Släng inte på någon moms.

Ursprungligen av akesson:

Valuta?

Den du har avtalat om. Ange din BIC/Swift-kod och IBAN-kontonummer på fakturan. Vissa banker i Norge kan inte hantera IBAN, så skriv för säkerhets skull också clearingnummer, bankkontonummer och bankens namn. Bank- och Plusgiro fungerar i allmänhet bara inom Sverige.

Ett tips för framtiden kan vara att försöka använda Euro inom EU (alltså inte Norge) eftersom bankavgifterna då blir betydligt lägre både för dig och för din kund om man använder IBAN.

1
Bevaka tråden