Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Shake 4.1: nu ett Universalprogram med rekordlågt nytt pris

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 12:07

Apple meddelar idag att man släppt en uppgradering av sitt compositingverktyg Shake. Programmet har nått version 4.1 och är nu fullständigt "universal" för såväl PowerPC som Intel Macar. Inte nog med detta så har priset sänkts rejält - från 2999 dollar till 499 dollar. Uppgraderingen från Shake 4.0 till 4.1 får man till ett självkostnadspris om 49 dollar.

Om det finns fler nyheter i programmet än ovan är lite oklart. Prisbilden gör dock programmet ett av de mer prisvärda verktyg man kan satsa på, där ett par pluggar till Final Cut Pro eller After Effects lätt kan kosta mer.

Nu har även "early Intel adaptors" ett kraftfullt compositingverktyg att arbeta med. After Effects är enligt uppgifter ingen höjdare emulerat.

UPDATE: Svenskt pris är nu satt på AppleStore: 4795 kr inkl moms.

UPDATE: Apple har inte som somligt fått för sig sagt officiellt att man ska lägga ner utvecklingen av Shake. Det är ett rykte som florerar.

Läs mer om Shake här!

Senast redigerat 2006-06-21 14:48
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-21 13:39

Mycket dåligt att du inte nämner att Apple sedan lägger ner utvecklingen för att sedan utveckla ett nytt program.

Ursprungligen av adzam 1:

Mycket dåligt att du inte nämner att Apple sedan lägger ner utvecklingen för att sedan utveckla ett nytt program.

Mycket dåligt att du bara nämner att Apple lägger ner utvecklingen av Shake och sedan inte preciserar dig och bjuder på en länk eller källa där man kan läsa mera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-22 11:32
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Mycket dåligt att du bara nämner att Apple lägger ner utvecklingen av Shake och sedan inte preciserar dig och bjuder på en länk eller källa där man kan läsa mera.

OMG du är bara för mycket!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-26 16:18
Ursprungligen av adzam 1:

Mycket dåligt att du inte nämner att Apple sedan lägger ner utvecklingen för att sedan utveckla ett nytt program.

Mycket dåligt att du inte nämner att tomten finns!

Det är något som mest florerat hos ryktessajterna:

Shake 4.1 and Price Drop? [Updatedx2]:

According to Shake users who have contacted Apple regarding software maintenance issues, Apple states that users will be unable to receive further updates for Shake as development has been focused towards the "next generation" of the application. Partial quote below, with full quote in the thread.

"Apple will no longer be selling maintenance for Shake and no further software updates are planned as we begin work on the next generation of Shake compositing software."

According to our source, this "next generation" program is not based on Shake code, but rather is based loosely on Motion code, which may explain why Apple is licensing Shake code to select Maintenance customers for $50,000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 14:44

Mycket dåligt att folk tar rykessiter som fakta. Apple har inte sagt att man ska lägga ner Shake till förmån för något annat.

Samma ryktessiter som hävdar detta hävdade även att ett Final Cut Extreme skulle se dagens ljus vid NAB för ett par månader sedan. Det enda faktan som finns i detta sammanhanget är att någon Final Cut Extreme har inte kommit.

Gällande ryktet tror jag personligen inte det är en omöjlighet att Apple tar teknologier från Shake och bygger in dem i ett nytt, mer "Apple-i-fierat" skal. En "Final Compositor" som kan läsa FCP-projeket men är helt riktad för compositing, med en gnutta RT a la Motion.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 15:24

Vet inte om det är att betrakta som rykte, men enligt macrumours tråd så har Apple skickat ut meddelande med följande text:
------------------------

New Mac OS X seats can now be purchased via the Retail box for a modest
price of $499 with unlimited render licenses. Shake 4.1 Linux licenses
remain available directly through .

Apple will no longer be selling maintenance for Shake and no further
software updates are planned as we begin work on the next generation of
Shake compositing software. While we're excited about the innovations we can
bring in the future, we understand you have a business to run today that
requires Shake. To that end, we will provide all Maintenance customers with
the following three options:

A. Customers can continue with end-user e-mail support, as well as SDK
support for the duration of their Maintenance contract.

B. Customers may elect to cancel their Maintenance and receive a pro-rated
refund for the unused portion. Existing software licenses would continue to
function according to the Software License Agreement. Maintenance customers
that wish to cancel their contract must do so by July 23, 2006.

C. Additionally, Maintenance customers may choose to license the Shake 4.1
Source Code for $50,000. The Source Code license includes a 5,000 seat
volume license of Shake 4.1. This offer is designed to help facilities with
significant Shake investments maintain a reliable and controllable visual
effects pipeline. Maintenance customers that wish to license the Shake 4.1
Source Code must do so by July 23, 2006. Apple reserves the right to refuse
any maintenance customer source Code access.

Ursprungligen av Erik.dv:

Mycket dåligt att folk tar rykessiter som fakta.

Nu handlade det iofs om ett brev formulerat av Apple själva, som jag citerade i mitt inlägg ovan (och som sen replicant replikerade )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 18:52

Det där "låter bra", men än så länge jag inget av det där post:ats officellt från Apple, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 09:01

Fortfarande: är det något som finns officiellt någonstans?

Står det på ett fourm på Macrumors skulle jag inte klassa det som officiellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 09:04

Mitt inlägg tidigare handlade om adzam's inlägg.

So they tell me.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-06-22 11:48

http://www.lafcpug.org/phorum/list.php?f=1

Re: Shake is now ONLY $499
Author: PfA ()
Date: 06-20-06 20:11

Wow... lots of conjectures and rumors abound here.

We are committed to video professionals and effects, and have publicly stated that we will begin work on the next generation of Shake compositing software. While we're excited about the innovations we can bring in the future, pricing Shake at $499 makes it available to the widest possible audience of Final Cut editors today.

-Paul from Apple

Ursprungligen av MikaelF:

http://www.lafcpug.org/phorum/list.php?f=1

Re: Shake is now ONLY $499
Author: PfA ()
Date: 06-20-06 20:11

Wow... lots of conjectures and rumors abound here.

We are committed to video professionals and effects, and have publicly stated that we will begin work on the next generation of Shake compositing software. While we're excited about the innovations we can bring in the future, pricing Shake at $499 makes it available to the widest possible audience of Final Cut editors today.

-Paul from Apple

Känns lite som om Apple är på gång att göra en egen After-Effects-konkurerande-mjukvara ...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-22 13:47

Kanske siktar Apple på en Combustion-killer? Skulle inte förvåna mig. Förr eller senare sätter Apple tänderna i det däringa me' 3D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-22 14:04

Precis. Om något kommer "den kommande Shake-versionen" bli en Combustion-killer kontra AE-killer. Motion och Shake tillsammans skulle kunna piska AE eventuellt dock. Lite 3D i Motion skulle inte skada, heller inte ett compositing-vertyg som jobbade native mot QuickTime och FCP-projekt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-22 15:53

jag ser gärna att apple utvecklar shake. Så länge dom behåller nodsystemet och de funktioner som finns idag är jag glad. Finns saker i shake som kan förbättras dock och det hoppas jag dom gör.
Och de som köper Shake idag får säkerligen en rabatt på nästa program (om det nu blir ett nytt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 12:20

Jag fattar inte riktigt vad problemet är..? Om Apple "lägger ner" Shake för att från scratch göra en ny bättre programvara med samma funktioner som i Shake, fast bättre, snabbare och fler, är inte det ngt bra..?
/PreRoll

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-25 12:23

Saken är väll bara det att priset då kommer att gå upp igen, och att all support läggs ner för de gamla verisionerna av Shake. Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 12:26

Det borde bli bättre, men det är inte alltid säkert. Det finns en risk inblandad i det hela om man säger så, inte minst för folk som kan Shake idag. Shake är att speciellt program så nu kan det tyckas ganska hjärndött att lära sig detta rel. unika program för att om 2 år få lära sig något helt nytt.

Sedan finns det folk som haft Shake som dess arbetsverktyg i 10 år. Det är inget man bara byter bort. Om man ska lära sig Shake nu lär man sig även intergrera det i sitt dagliga arbetsflöde.

Men, ja, på sikt kan det bli mycket bättre. Skulle Shake och FCP ta samma hopp som DVD Studio Pro tog från version 1.5 till version 2.0 - fine by me om man säger så. Risken finns att Shake får en hel del av det negativa med "nya program". Motion och Soundtrack Pro är generellt fina program, men de kräver avsevärt mycket mer underliggande resurser än äldre program. Å andra sidan kan de göra saker äldre program inte kunnat på modern hårdvara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 12:32

För de flesta företag är ju inte inköpskostnaden av 5000 eller 20000 den största kostnaden om man jämför med tiden att implementera programmet i ett arbetsflöde.

Det som folk reagerar på är väl också hur Apple, enligt uppgifter, "gör det".

1. Släpper en liten update av ett befintligt program
2. Drar ner priset till 1/8 men tar bort all support
3. Annonserar att programmet kommer ersättas om 2 år (troligen NAB 2008 om det är vad som gäller).

Det är en ganska märklig taktik. Dra ner priset lockar fler människor till ett verktyg de kanske lär sig i onödan.

Personligen ser jag det som att man nu kan ha Shake som ett tillskott då det är så pass billigt. Även om man bara nyttjar det som en keyer och stabiliser så tjänar man på 2 år in pengarna 10 ggr om. Smooth Cam:en är grym i Shake.

Sen att Shake behöver en "overhaul" håller jag med om. Det är offantligt "o-macigt" och för mig vore det bara ett plus om det blev mer likt "allt annat" i systemet. Bara man inte gör något dumt och gå bort från node-system och ger sig in på After Effects marker för mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-26 13:03

Men är det inte så att Shake varit vädligt dyrt tidigare, innan Apple köpte upp det, och att det egentligen är *extremt* billigt just nu för ett sånt high end verktyg? Så om Apple släpper ett nytt avsevärt bättre Shake är det väl rimligt om priset går upp? Och jag skulle gissa att även nya versionen blir en node baserad compositinglösning (ngt annat skulle förvåna mig mkt!), och i månt och mkt är det ju så att kan du ett sånt system (eller sätt att tänka) så är dte inte så svårt att lära sig ett annat som bygger på samma princip. SÅ jag tror att båda gamla Shake-rävar, och de som vill lära sig idag, inte har ngt att frukta av den framtida vesionen, och jag tror knappast att man lär sig ngt i onödan. Hur det blir med support av gamla Shake återstår väl att se, men det är väl inte helt orimligt att man fasar ut supporten på gammal förlegad programvara..?

PreRoll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-26 14:53

Shake var otroligt dyrt innan Apple köpte det ja. Apple halverade priset på OSX-licenserna och gav även där gratis renderingsklienter. Så det man gör nu kan ses som "galet" på sitt sätt ja

Men visst, kommer en enormt mycket bättre ersättare för en högre prislapp än 5 000 kr blir jag inte förvånad.

1
Bevaka tråden